Brändi-identiteetin välittyminen asiakkaille sosiaalisessa mediassa
Kuosmanen, Kaisa (2017)
Kandidaatintutkielma
Kuosmanen, Kaisa
2017
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201802093302
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201802093302
Tiivistelmä
Tämän kandidaatintutkielman tarkoituksena on tutkia, kuinka hyvin tutkittavan case-yrityksen brändi-identiteetti välittyy asiakkaille sosiaalisen median välityksellä. Tutkielmassa selvitetään, mitä mielikuvia yritys haluaa brändillään viestittää, kuinka yritys rakentaa ja viestittää brändiään sosiaalisessa mediassa, ja kuinka asiakkaiden ensivaikutelmat sekä aiemmat kokemukset vaikuttavat siihen, kuinka asiakas arvioi brändiä sosiaalisessa mediassa. Tutkimus on toteutettu laadullisena case-tutkimuksena, jossa aiheeseen perehdytään yhden huonekaluja ja kodinsisustustuotteita valmistavan yritysbrändin osalta. Teoriaosuus muodostuu alan kirjallisuudesta ja tieteellisistä artikkeleista. Empiirinen osuus on toteutettu haastattelujen avulla. Haastateltavina olivat brändin edustaja ja kymmenen 18-29-vuotiasta asiakasta.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että case-yrityksen brändi-identiteetti välittyy asiakkaille hyvin, mutta kehitettävääkin löytyy. Edullisuus, laadukkuus ja tyylikkyys välittyivät kaikista eniten, kun taas viestin yhteneväisyys ja vastuullisuus eivät välittyneet asiakkaille yhtä hyvin. Brändin sosiaalisen median kanavista välittyi positiivinen ja hyvä kuva kaikille, mutta myös aiemmat kokemukset brändistä vaikuttivat siihen, mitä asiakkaat loppujen lopuksi brändistä ajattelivat. Yritys ei käytä sosiaalista mediaa asiakkaiden hankintaan. Aiempien tutkimusten perusteella voidaan kutienkin todeta, että yrityksen tulisi enemmän suunnata sosiaalisen median kanaviaan juuri asiakkaiden sitouttamiseen ja lojaaliuden aikaansaamiseen. The purpose of this bachelor’s thesis is to study, how well the brand communication to customers works in social media. It is examined, which images the company wants to communicate with its brand, how does the company build and communicate its brand in social media and how do the first impressions and previous experiences affect their evaluation of the brand in social media. The study is executed as a qualitative research and also as a case study. The study focuses on one company, which produces furniture and other home decoration products. The theory of this thesis consists of the literature and the scientific articles of the field. The material for the empirical part is collected by interviewing a long-time employee of the brand and ten customers, that are between ages 18 and 29.
The results of this study show that the brand communicates the brand identity to customers well. Nevertheless, there are also something that can be improved. Affordable prices, quality products and stylish products were the most common features that the customers observed. The similarity of the message and the sustainability, on the other hand, were not observed as often. Every interviewee thought that the social media channels of the brand were a positive surprise. Anyway, they also noted that their previous experiences with the brand affected on what they thought about the brand after all. The company stated that they do not use social media for getting more customers. Although, based on previous studies it can be said that they should use social media more on getting customers to engage to the company and to gain more loyal customers.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että case-yrityksen brändi-identiteetti välittyy asiakkaille hyvin, mutta kehitettävääkin löytyy. Edullisuus, laadukkuus ja tyylikkyys välittyivät kaikista eniten, kun taas viestin yhteneväisyys ja vastuullisuus eivät välittyneet asiakkaille yhtä hyvin. Brändin sosiaalisen median kanavista välittyi positiivinen ja hyvä kuva kaikille, mutta myös aiemmat kokemukset brändistä vaikuttivat siihen, mitä asiakkaat loppujen lopuksi brändistä ajattelivat. Yritys ei käytä sosiaalista mediaa asiakkaiden hankintaan. Aiempien tutkimusten perusteella voidaan kutienkin todeta, että yrityksen tulisi enemmän suunnata sosiaalisen median kanaviaan juuri asiakkaiden sitouttamiseen ja lojaaliuden aikaansaamiseen.
The results of this study show that the brand communicates the brand identity to customers well. Nevertheless, there are also something that can be improved. Affordable prices, quality products and stylish products were the most common features that the customers observed. The similarity of the message and the sustainability, on the other hand, were not observed as often. Every interviewee thought that the social media channels of the brand were a positive surprise. Anyway, they also noted that their previous experiences with the brand affected on what they thought about the brand after all. The company stated that they do not use social media for getting more customers. Although, based on previous studies it can be said that they should use social media more on getting customers to engage to the company and to gain more loyal customers.
Kokoelmat
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineisto, joilla on samankaltaisia nimekkeitä, tekijöitä tai asiasanoja.
-
Managing brand-consumer relationships on social media brand communities to foster brand loyalty
Peräkorpi, Tommi (2018)This study aims to contribute to the research of brand management on social media brand communities by investigating how brands could improve their relationships with their community members. The study also focuses on how ... -
Aurinkopaneeleiden käytön vaikutus yrityksen brändiin
Vinkvist, Ellen (2018)Tämän kandidaatintyön tavoitteena on selvittää yrityksien aurinkopaneeleiden käytön mahdollisia sidoksia yrityksen brändiin, sekä tutkia, millä tavoin markkinointiviestinnällä tai yrityksen toimialalla on merkitystä saatuihin ... -
Creating and Internalizing Corporate Brand Identity, Case Wärtsilä
Stenberg, Elina (2002)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli paremmin ymmärtää yritysbrandin identiteetin käsitettä sekä tutkia, miten brandi-identiteetti voidaan luoda ja sisäistää globaalissa konsernissa. Tutkimuksen tarkoituksena oli myös selvittää ...