Kasvihuonekaasupäästöjen vähentämismahdollisuudet Suomessa sähköautoilua lisäämällä
Konttinen, Samuli (2018)
Kandidaatintyö
Konttinen, Samuli
2018
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201802143418
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201802143418
Tiivistelmä
Tämän kandidaatintyön tavoitteena on selvittää, kuinka paljon tieliikenteen kasvihuonekaasupäästöjä kyettäisiin vähentämään Suomessa sähköautoilua lisäämällä. Päästöjen tarkastelussa keskitytään sähköautojen valmistuksen päästöihin sekä sähköautoilun tarvitseman sähköenergian tuotannon päästöihin. Työssä tutustutaan myös sähköautoteknologiaan ja infrastruktuuriin sekä niiden kehitykseen. Tarkastelun pohjana käytetään kansallisen energia- ja ilmastostrategian mukaisia skenaarioita päästöjen vähenemiselle vuoteen 2030 mennessä, sekä tavoitteita sähköautojen määrän kasvulle.
Työssä todetaan, että henkilöautoliikenteen kasvihuonekaasupäästöjä on mahdollista vähentää skenaariosta riippuen noin 4-8 %, parhaimmillaan päästöt vähenivät 480 000 tonnia CO2-ekvivalentteina. Työssä saatujen tulosten perusteella sähköautoilun lisäämisen seurauksena on selkeä päästövähennys johtuen suurelta osin sähköntuotannon pienemmistä päästöistä verrattuna polttomoottorien päästötasoihin, mutta pelkästään sähköautoilua lisäämällä ei tämän työn tuloksien perusteella saavuteta liikennesektorin päästövähennystavoitteita Suomessa.
Työssä todetaan, että henkilöautoliikenteen kasvihuonekaasupäästöjä on mahdollista vähentää skenaariosta riippuen noin 4-8 %, parhaimmillaan päästöt vähenivät 480 000 tonnia CO2-ekvivalentteina. Työssä saatujen tulosten perusteella sähköautoilun lisäämisen seurauksena on selkeä päästövähennys johtuen suurelta osin sähköntuotannon pienemmistä päästöistä verrattuna polttomoottorien päästötasoihin, mutta pelkästään sähköautoilua lisäämällä ei tämän työn tuloksien perusteella saavuteta liikennesektorin päästövähennystavoitteita Suomessa.