Osaamisen ja kyvykkyyden arviointi oppivassa organisaatiossa
Korja, Minna (2018)
Kandidaatintutkielma
Korja, Minna
2018
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201802263577
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201802263577
Tiivistelmä
Tämän kandidaatintutkielman tarkoituksena on luoda katsaus organisaation osaamista ja kyvykkyyttä käsittelevään kirjallisuuteen ja samalla selvittää, minkälaisilla erilaisilla menetelmillä niitä voidaan arvioida ja siten integroida entistä systemaattisemmin osaksi organisaation johtamiskäytäntöjä. Samalla halutaan saada kokonaiskuva osaamisen ja kyvykkyyden sekä toisaalta oppivan organisaation periaatteille perustuvan kulttuurin välisestä suhteesta. Osaaminen on määritelty joko yksilön tai organisaation ominaisuudeksi, jonka tulee olla yhteneväinen yrityksen toimintaympäristön kanssa ja jota ylläpitämällä ja koordinoimalla yritys saavuttaa tavoitteensa. Osaamisen käsitteeseen liittyy vahvasti organisaation eri tahojen vuorovaikutustaidot, jotka liittyvät sekä ihmisten käyttäytymisen ja henkilöiden välisten prosessien ymmärtämiseen että kykyyn ylipäätään kommunikoida ja tehdä yhteistyötä. Organisaatiotasoisesta osaamisesta käytetään useimmiten käsitteitä ydinosaaminen tai kyvykkyys, joissa yhdistyvät organisaation resurssit, rakenteet ja strategiset prosessit. Osaamisen johtaminen puolestaan on kokenut monivaiheisen evoluution, jossa sitä on aluksi tarkasteltu yksilöiden ominaisuutena ja vähitellen ymmärretty sen sisältävän myös strategisemman näkökulman ja vahvan kytkennän oppivaan organisaatioon. Oppivan organisaation keskeinen elementti – työyhteisön jäsenten välinen dialogi – on usein aliarvioitu oppimisen ja ymmärryksen väline. Kun osaamista tarkastellaan sekä strategisella että operatiivisella tasolla osana organisaation normaalia johtamista ja tunnistetaan vuorovaikutuksen olevan keskeisessä roolissa osaamisten hyödyntämiselle, ollaan vahvasti oppivassa organisaatiokulttuurissa. The purpose of this Bachelor’s thesis is to make an overview of the concepts of competence and capability, and to examine the different ways they can be evaluated and thus be integrated more systematically in the management practises of an organization. Another objective is to perceive an understanding of the connection between competence, capability and the culture of learning organization. The definition of competence is related to both an individual and an organization. As a feature it must be aligned with the organization’s business conditions and markets, and coordinating and maintaining the competencies enables the company to reach its targets. Also, communication including understanding of interpersonal behaviour and processes as well as the capability to communicate and cooperate on all levels of an organization is seen as a vital component of competence. The organizational competence is often defined as core competence or capability where resources, structures and strategic processes of a company are combined. The concept of competence management has gone through an evolution, where first only competencies of individuals were in focus. Gradually it was understood to include also a more strategic aspect and a strong connection to the concept of learning organization. A key component of learning organization – interpersonal communication – is often underestimated as a requirement for learning and understanding. When competence is being managed both on operational and strategic level as part of other managerial routines and the strong meaning of communication for developing competencies is understood, the presence of the culture of learning organization is strong.