Impact of digitalization on inter-organizational trust
Kiviranta, Milja (2018)
Pro gradu -tutkielma
Kiviranta, Milja
2018
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201803023660
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201803023660
Tiivistelmä
Digitalization changes both organizations and their operating environments in all industries. Digital disruptions provoke digital transformation whose impacts of change reach beyond inter-organizational relationships. To an increasing extent the right kind of partnerships will play a central role in the success of organizations. To succeed in the digitalized world organizations require right partnerships, and constant change increases environmental uncertainty. Therefore, the importance of inter-organizational trust will be emphasized in the context of digitalization.
The purpose in this study is to evaluate the impact of digitalization on inter-organizational trust in the context of relationship asymmetry. Research focuses on how digitalization affects expectations of partner-organizations in an asymmetric relationship, in which mutual trust may be asymmetric in the first place.
According to the results, digitalization changes the expectations of trustworthiness, especially expectations associated with information quality and sharing it. With digitalization, especially requirements for data quality, its origin and traceability are increasing. If the growing requirements are not equally distributed between the two parties in a balanced way, and the other party is unable to meet the expectations of the other, trust asymmetry may deepen.
The image of trustworthiness is increasingly influenced by perceived digital capabilities. On the other hand, digitalization also creates opportunities to deepen partnerships and increase transparency, thus enabling new forms of partnerships where they have not previously been possible. Digitalisaatio muuttaa organisaatioita ja niiden toimintaympäristöjä kaikilla toimialoilla. Digitaaliset disruptiot aiheuttavat muutoksen syklejä, ja näiden muutosten vaikutukset ulottuvat myös organisaatioiden välisiin suhteisiin. Digitalisoituvassa maailmassa oikeanlaiset kumppanuudet ovat yhä tärkeämpiä organisaatioiden menestyksen kannalta, ja jatkuva muutos lisää epävarmuutta. Siten organisaatioiden välinen luottamus on yhä keskeisempi menestystekijä digitalisaation kontekstissa.
Tutkimuksen tarkoituksena on ymmärtää, miten digitalisaatio vaikuttaa organisaatioiden välisiin luottamussuhteisiin. Organisaatioilla voi olla toisiaan kohtaan hyvinkin erilaisia odotuksia ja keskinäinen suhde voi olla epäsymmetrinen. Tutkimuksessa keskitytään siihen, kuinka digitalisaatio vaikuttaa kumppaniorganisaatioiden luottamusodotuksiin epäsymmetrisessä suhteessa.
Tulosten mukaan digitalisaatio muuttaa tiedon laatuun ja sen jakamiseen liittyviä odotuksia. Digitalisaation myötä datan laatuun, sen alkuperään ja jäljitettävyyteen liittyvät vaatimukset kasvavat. Mikäli kasvavat vaatimukset eivät jakaudu osapuolen välille tasapainoisesti ja toinen osapuoli ei pysty vastaamaan toisen odotuksiin, saattaa luottamuksen epäsymmetria syventyä.
Digitaaliset kyvykkyydet vaikuttavat yhä enemmän mielikuvaan luotettavuudesta. Toisaalta taas digitalisaatio voi luoda myös mahdollisuuksia syventää kumppanuussuhteita ja lisätä läpinäkyvyyttä, ja siten myös mahdollistaa uudenlaisia kumppanuusmuotoja sinne, missä ne eivät aikaisemmin olleet mahdollisia.
The purpose in this study is to evaluate the impact of digitalization on inter-organizational trust in the context of relationship asymmetry. Research focuses on how digitalization affects expectations of partner-organizations in an asymmetric relationship, in which mutual trust may be asymmetric in the first place.
According to the results, digitalization changes the expectations of trustworthiness, especially expectations associated with information quality and sharing it. With digitalization, especially requirements for data quality, its origin and traceability are increasing. If the growing requirements are not equally distributed between the two parties in a balanced way, and the other party is unable to meet the expectations of the other, trust asymmetry may deepen.
The image of trustworthiness is increasingly influenced by perceived digital capabilities. On the other hand, digitalization also creates opportunities to deepen partnerships and increase transparency, thus enabling new forms of partnerships where they have not previously been possible.
Tutkimuksen tarkoituksena on ymmärtää, miten digitalisaatio vaikuttaa organisaatioiden välisiin luottamussuhteisiin. Organisaatioilla voi olla toisiaan kohtaan hyvinkin erilaisia odotuksia ja keskinäinen suhde voi olla epäsymmetrinen. Tutkimuksessa keskitytään siihen, kuinka digitalisaatio vaikuttaa kumppaniorganisaatioiden luottamusodotuksiin epäsymmetrisessä suhteessa.
Tulosten mukaan digitalisaatio muuttaa tiedon laatuun ja sen jakamiseen liittyviä odotuksia. Digitalisaation myötä datan laatuun, sen alkuperään ja jäljitettävyyteen liittyvät vaatimukset kasvavat. Mikäli kasvavat vaatimukset eivät jakaudu osapuolen välille tasapainoisesti ja toinen osapuoli ei pysty vastaamaan toisen odotuksiin, saattaa luottamuksen epäsymmetria syventyä.
Digitaaliset kyvykkyydet vaikuttavat yhä enemmän mielikuvaan luotettavuudesta. Toisaalta taas digitalisaatio voi luoda myös mahdollisuuksia syventää kumppanuussuhteita ja lisätä läpinäkyvyyttä, ja siten myös mahdollistaa uudenlaisia kumppanuusmuotoja sinne, missä ne eivät aikaisemmin olleet mahdollisia.