MiFID II -sääntelyn vaikutukset sijoittajansuojaan
Kauste, Ilsa (2018)
Pro gradu -tutkielma
Kauste, Ilsa
2018
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201803063756
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201803063756
Tiivistelmä
Tämän tutkielman tavoitteena oli tutkia, miten MiFID II-sääntely vaikuttaa sijoittajansuojaan. Rahoitusmarkkinoita säätelevä MiFID II-sääntely astui voimaan 3.1.2018. Tutkimuksessa tarkasteltiin MiFID II-sääntelyn keskeisimpiä muutoksia sijoittajansuojalle. Tutkimuksen tavoitteena oli myös tarkastella, mitä vaatimuksia MiFID II-sääntely asettaa sijoitusneuvontaan sekä minkälaisia toiminnanmuutoksia sääntelyn implementointi on vaatinut sijoituspalveluntarjoajilta.
Tutkielma toteutettiin laadullista tutkimusmenetelmää käyttäen. Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastatteluiden avulla, jotka toteutettiin viiden finanssialalla toimivan organisaation kanssa. Tutkimusaineistoa käsiteltiin sisällönanalyysin keinoin.
Tutkielman tulosten perusteella MiFID II-sääntely parantaa sijoittajansuojaa monella tapaa. Sijoittajansuojalle keskeinen uudistus on tiedonantovelvollisuuden kasvu sijoitustuotteen kuluista ja palkkioista. MiFID II-sääntely parantaa läpinäkyvyyttä ja rajoittaa merkittävästi kannustimien käyttöä sijoituspalveluntarjoamisessa. Sijoituspalveluntarjoajan velvollisuus antaa yksityiskohtaisempaa tietoa sijoittajalle helpottaa sijoitustuotteiden ja -palveluiden vertailtavuutta. Vertailtavuus tehostaa kilpailua, mikä laskee hintoja. Kohdemarkkinatarkastelu ja soveltuvuuslausunto edistävät sijoittajan edun toteutumista sijoituspalveluntarjoamisessa ja sijoittaja voi olla entistä varmempi, että sijoitusneuvonnassa hänelle tarjotaan vain hänelle sopivia sijoitustuotteita.
Tutkielma osoitti, että MiFID-sääntely on merkittävä muutos sijoittajansuojalle, ja tämän lisäksi sääntelyuudistuksella on myönteinen vaikutus koko sijoitustoimialalle. Vaikka MiFID II-sääntely on ollut hyvin kallis ja se lisää byrokratiaa on sääntelyuudistus tervetullut toimialalle. The objective of this master’s thesis was to investigate how MiFID II-regulation affects investor protection. MiFID II-regulation came into force on 3 January 2018 to regulate financial markets. This thesis studied the most essential changes regarding investor protection in MiFID II-regulation. In addition, the aim of this thesis was to examine, what kind of requirements MiFID II-regulation has in investment advising and what kind of operations and changes the implementation of the regulation demands among the investment service providers.
This thesis was conducted with a qualitative study. The research data was collected by using theme interviews carried out with five organizations operating in the financial services industry. The data was handled with content analysis techniques.
According to the results MiFID II-regulation will strengthen investor protection in many ways. The essential reform in investor protection is the requirement for increased amount of information for investors of the investment’s costs and charges. MiFID II-regulation improves transparency and restricts significantly the use of inducements in investment service providing. Investment service provider’s obligation to provide more detailed information to investors will ease the comparison of investment services and investment products. This will enhance competition in the market and decrease prices. Target market assessment and suitability statement will contribute that investment products recommended by investment advisor are suitable for the investor and that investment service providers will act in the investors’ best interests.
To conclude, MiFID II-regulation will have a significant impact on investor protection and in addition it has a positive effect on the financial services industry. Even though MiFID II -regulation has been very expensive and it has increased bureaucracy MiFID II-regulation is welcomed by the industry.
Tutkielma toteutettiin laadullista tutkimusmenetelmää käyttäen. Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastatteluiden avulla, jotka toteutettiin viiden finanssialalla toimivan organisaation kanssa. Tutkimusaineistoa käsiteltiin sisällönanalyysin keinoin.
Tutkielman tulosten perusteella MiFID II-sääntely parantaa sijoittajansuojaa monella tapaa. Sijoittajansuojalle keskeinen uudistus on tiedonantovelvollisuuden kasvu sijoitustuotteen kuluista ja palkkioista. MiFID II-sääntely parantaa läpinäkyvyyttä ja rajoittaa merkittävästi kannustimien käyttöä sijoituspalveluntarjoamisessa. Sijoituspalveluntarjoajan velvollisuus antaa yksityiskohtaisempaa tietoa sijoittajalle helpottaa sijoitustuotteiden ja -palveluiden vertailtavuutta. Vertailtavuus tehostaa kilpailua, mikä laskee hintoja. Kohdemarkkinatarkastelu ja soveltuvuuslausunto edistävät sijoittajan edun toteutumista sijoituspalveluntarjoamisessa ja sijoittaja voi olla entistä varmempi, että sijoitusneuvonnassa hänelle tarjotaan vain hänelle sopivia sijoitustuotteita.
Tutkielma osoitti, että MiFID-sääntely on merkittävä muutos sijoittajansuojalle, ja tämän lisäksi sääntelyuudistuksella on myönteinen vaikutus koko sijoitustoimialalle. Vaikka MiFID II-sääntely on ollut hyvin kallis ja se lisää byrokratiaa on sääntelyuudistus tervetullut toimialalle.
This thesis was conducted with a qualitative study. The research data was collected by using theme interviews carried out with five organizations operating in the financial services industry. The data was handled with content analysis techniques.
According to the results MiFID II-regulation will strengthen investor protection in many ways. The essential reform in investor protection is the requirement for increased amount of information for investors of the investment’s costs and charges. MiFID II-regulation improves transparency and restricts significantly the use of inducements in investment service providing. Investment service provider’s obligation to provide more detailed information to investors will ease the comparison of investment services and investment products. This will enhance competition in the market and decrease prices. Target market assessment and suitability statement will contribute that investment products recommended by investment advisor are suitable for the investor and that investment service providers will act in the investors’ best interests.
To conclude, MiFID II-regulation will have a significant impact on investor protection and in addition it has a positive effect on the financial services industry. Even though MiFID II -regulation has been very expensive and it has increased bureaucracy MiFID II-regulation is welcomed by the industry.