Peliohjelmointikurssin suunnittelu kyselytutkimuksen avulla
Liukku, Oskari (2017)
Lataukset:
Kandidaatintutkielma
Liukku, Oskari
2017
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201803094388
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201803094388
Tiivistelmä
Pelit ovat tulleet osaksi kaikenikäisten suomalaisten arkipäivää. Pelialan kasvaessa Unity-pelimoottori on noussut yhdeksi alan suosituimmista työkaluista. Tässä työssä järjestettiin kysely Helsingin Suomalais-venäläisen koulun lukiolaisille. Kyselyn tavoitteena oli selvittää opiskelijoiden taitotasoja sekä toivomuksia Unity-peliohjelmointikurssille. Tulokset vastasivat kansainvälisten tutkimusten tuloksia. Lukiolaisilla ei voi kurssin alussa olettaa olevan ohjelmointitaitoja. Kurssilla tulisi opettaa ohjelmoinnin lisäksi myös muita pelin tekemisen osa-alueita. Tulosten perusteella annettiin yleisiä suosituksia lukion peliohjelmointikurssin sisällölle. Lisäksi LUMA-keskus Saimaan tuottaman Unity-peliohjelmointikurssin rakenne muokattiin suositusten mukaiseksi. Games have become part of many Finns’ everyday lives. As the games industry has grown, the Unity game engine has become one of the most popular tools in the industry. For this thesis a survey was arranged for the students of the Finnish-Russian School of Helsinki. The goals of the survey were to find out about the students’ skill levels as well as what they would like to see on an Unity game programming course. The results corresponded with results from international studies. The students should be assumed to have no initial programming skills at the beginning of the course. In addition to programming, the course should teach other aspects of game making too. The results of the survey were used to generate general recommendations for organizing a high school programming course. Additionally, a course structure for a Unity game programming course, used by LUMA Centre Saimaa, was modified to comply with the recommendations.