Developing a product-service system business model : the role of innovation
Ronkainen, Jani (2015)
Kandidaatintutkielma
Ronkainen, Jani
2015
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201803125847
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201803125847
Tiivistelmä
Tässä työssä tutkittiin innovaatioiden roolia tuote-palvelujärjestelmien kehityksessä. Tuote-palvelujärjestelmät ovat liiketoimintamalleja, joissa tuotteita ja palveluita yhdistetään yhdeksi tarjoomaksi, jolla pyritään vastaamaan tehokkaammin asiakkaan tarpeisiin. Työn tavoitteena oli muodostaa kuva siitä, mitkä tekijät vaikuttavat tuote-palvelujärjestelmien menestykseen ja suorituskykyyn, ja minkälainen innovointi vaikuttaa näiden tekijöiden kehitykseen. Tuote-palvelujärjestelmien menestystekijöitä sekä niihin liittyviä innovointikeinoja tutkittiin ensin kirjallisuuskatsauksessa. Kirjallisuudesta tuotiin esiin tärkeimmät menestystekijät sekä innovointikeinot tuote-palvelujärjestelmien kehityksessä. Työn empiirisessä osuudessa toteutettiin intensiivinen tapaustutkimus, jossa tutkittiin pk-yrityksen tuote-palvelujärjestelmän syntymistä ja kehitystä. Empiirinen aineisto koostui yrityksen toimitusjohtajan haastattelusta sekä yrityksen toimittamasta lisämateriaalista. Lopputuloksena rakentui matriisi, josta ilmenee tuote-palvelujärjestelmien tärkeimmät menestystekijät sekä niihin vaikuttavat innovointikeinot. Lopputuloksissa korostui tuote-palvelujärjestelmien kehityksen ja menestyksen osalta prosessi-innovaatiot sekä avoin innovointi. Työn lopputulos antaa suuntaa toimivan tuote-palvelujärjestelmän kehittämiselle ja tuo esiin seikkoja, jotka ovat olennaisia tuote-palvelujärjestelmien toimivuudelle. The aim of this study was to explore the role of innovation in the implementation and development of a Product-Service System business model. Product-Service Systems (PSS) are business models that integrate products and services into an offering that is capable of fulfilling specific client needs by delivering a required functionality. The aim of this study was to first examine the success factors of PSS business models, and then the innovation methods relevant to developing those success factors. The PSS success factors and innovation were first studied through a literature review. When the success factors and innovation methods were identified from existing literature, an intensive case study was conducted to examine a special case of PSS development in one industry. The empirical data consisted of an interview with the company CEO and additional material provided by the company. As a result, a matrix was formed to illustrate the main success factors and the innovation methods relevant to them. The final results highlight the role of process innovation and open innovation in the development and success of PSS business models. Overall this study gives direction for managers wanting to develop their organization into a successful PSS business.