Suorituskykymittariston suunnittelu taloushallinto-organisaatiolle
Juvenius, Jenni (2018)
Pro gradu -tutkielma
Juvenius, Jenni
2018
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201803166051
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201803166051
Tiivistelmä
Suorituskykymittaristot ovat olleet osa liiketoiminnan ohjaamista ja johtamista jo yli sadan vuoden ajan, mutta liike-elämän digitalisoituminen 2000-luvun taitteessa pakotti yritykset laajentamaan suorituskyvyn mittaamisen myös tukitoimintoihin. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tutkia, miten taloushallinto-organisaation suorituskykyä olisi hyvä mitata. Tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena ja aineisto kerättiin haastattelemalla kuutta suorituskykymittareiden parissa pitkään
työskennellyttä asiantuntijaa. Empiirisen aineiston analysointiin käytettiin teemoittelua ja benchmarkingia. Tulokset osoittavat, että tasapainotettu mittaristomalli ja erityisesti palvelualojen suorituskykymittaristo olisi optimaalisin valinta taloushallintoorganisaation suorituskyvyn mittaamiseen, mutta tämänkin mallin käyttöönottoon liittyy rajoitteita. Täten palvelualojen suorituskykymittaristosta omaksutaan vain mittareiden rakentamisen teoria, mutta balanced scorecardin oppeja noudattaen mittaristoon vaihdetaan organisaation toimintaan paremmin kuvaavat suorituskyvyn ulottuvuudet: kovat ja pehmeät mittarit. Tutkimuksen lopuksi muodostetaan luonnostelma taloushallinto-organisaation suorituskykymittaristosta ja annetaan konkreettisia ohjeita mittaristoprojektiin. Näitä ohjeita voivat muut yritykset jatkossa hyödyntää omien mittaristojensa suunnittelun pohjana. PMSs have been part of business units’ conducting and managing over a hundred years but business’s digitalization in the beginning of 21 st century forced companies to expand PM also to support functions. The purpose of this research was to find out how the financial administration -organization’s performance should be measured. The study was executed as a qualitative case study and empirical material was collected through interviews with six PM specialists who have long history with measuring. The analysis of empirical material was conducted with thematising and benchmarking. The results imply that balanced measurement model and especially Performance Measurement System for Service Industries (PMSSI) would be the most optimal measurement model for measuring the financial administration -organization’s performance but there are also limitations on implementing this model. Thus, only the theory of constituting of PMSSI is adopted but according to The Balanced Scorecard’s doctrines the old dimensions will replace with new ones which better describe organization’s performance: hard and soft measures. At the end of research, a draft of the PMS for financial administration -organization is designed and concrete instructions are given for PMS-project. These guidelines can be utilized by other companies in the future when designing their own measurement systems.
työskennellyttä asiantuntijaa. Empiirisen aineiston analysointiin käytettiin teemoittelua ja benchmarkingia. Tulokset osoittavat, että tasapainotettu mittaristomalli ja erityisesti palvelualojen suorituskykymittaristo olisi optimaalisin valinta taloushallintoorganisaation suorituskyvyn mittaamiseen, mutta tämänkin mallin käyttöönottoon liittyy rajoitteita. Täten palvelualojen suorituskykymittaristosta omaksutaan vain mittareiden rakentamisen teoria, mutta balanced scorecardin oppeja noudattaen mittaristoon vaihdetaan organisaation toimintaan paremmin kuvaavat suorituskyvyn ulottuvuudet: kovat ja pehmeät mittarit. Tutkimuksen lopuksi muodostetaan luonnostelma taloushallinto-organisaation suorituskykymittaristosta ja annetaan konkreettisia ohjeita mittaristoprojektiin. Näitä ohjeita voivat muut yritykset jatkossa hyödyntää omien mittaristojensa suunnittelun pohjana.