Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • LUTPub
  • Kandidaatin tutkintojen opinnäytetyöt
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • LUTPub
  • Kandidaatin tutkintojen opinnäytetyöt
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Biomassapohjaisen kaasun jatkojalostusteknologiat liikennepolttoaineeksi

Heino, Emilia (2018)

Katso/Avaa
Kandidaatintyö_Heino_Emilia.pdf (870.7Kb)
Lataukset: 


Kandidaatintyö

Heino, Emilia
2018

Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201803166053

Tiivistelmä

Tässä kandidaatintyössä esitellään biomassapohjaisen kaasun yleisimmät jatkojalostusteknologiat liikennepolttoaineeksi. Jalostusteknologioiden lisäksi työssä kerrotaan biomassapohjaisen kaasun, eli bio- ja synteesikaasun, valmistuksesta. Lopuksi tekniikoilla tuotettuja biopolttoaineita vertaillaan ja esitetään arvioita polttoaineiden tunnusluvuista, kuten lämpöarvoista. Työ on kirjallisuuskatsaus, jonka pääasiallisina lähteinä käytetään tieteellisiä artikkeleita ja kirjoja.
Biomassasta voidaan valmistaa biokaasua mädätysprosessilla tai synteesikaasua termisellä kaasutuksella. Bio- ja synteesikaasun jalostusteknologiat biopolttoaineiksi eroavat toisistaan, sillä kaasut koostuvat eri yhdisteistä. Biokaasun jalostusteknologiat perustuvat erilaisiin kemiallisiin erotustekniikoihin, joiden lopputuotteena saadaan maakaasua vastaavaa biometaania. Synteesikaasun jalostusteknologiat perustuvat kaasun sisältämien vedyn ja hiilimonoksidin katalyyttisiin reaktioihin. Lopputuotteina saadaan synteettisiä polttoaineita, esimerkiksi biodieseliä.
Biokaasun jalostuksella biometaaniksi on vankka asema Suomessa jo yhdeksällä jalostuslaitoksella. Synteesikaasusta jalostetut biopolttoaineet ovat vasta saavuttamassa kaupallista asemaa kalliiden tekniikoiden takia. Kuitenkin synteettisillä biopolttoaineilla on varsinkin Suomessa suuri hyödyntämispotentiaali, koska synteesikaasun raaka-aineena käytetään puupohjaista biomassaa, joka ei biokaasun raaka-aineeksi sovellu. Tiukentuneiden päästövähennystavoitteiden myötä biopolttoaineilla tulee olemaan yhä suurempi merkitys tulevaisuudessa, ja kalliimpiakin teknologioita tullaan ottamaan käyttöön.
Kokoelmat
  • Kandidaatin tutkintojen opinnäytetyöt [6231]
LUT-yliopisto
PL 20
53851 Lappeenranta
Ota yhteyttä | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetKoulutusohjelmaAvainsanatSyöttöajatYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
LUT-yliopisto
PL 20
53851 Lappeenranta
Ota yhteyttä | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste