Sustainability and supply chain management in textile and clothing industry
Aarnio, Tommi (2018)
Pro gradu -tutkielma
Aarnio, Tommi
2018
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201803276214
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201803276214
Tiivistelmä
The aim of this study is to analyze the management of sustainability in the context of supply chain, and to identify possibilities and challenges that textile and clothing industry companies experience. The study focuses on the essences of supply chain management and sustainability, that globally operating textile and clothing industry company needs to observe to be successful in the competitive market. In recent decades, sustainable supply chain management has significantly increased its popularity among scholars and customers. Textile and clothing industry is comprehensively studied theme from the perspective of supply chain management and sustainability, which is challenge and opportunity for this research. The results of this study can be implemented generally in the textile and clothing industry, and partially for globally outsourcing company’s actions.
The empirical part of the study is case study conducted by qualitative methods with interviews and a questionnaire with quantitative characteristics. This study indicates that sustainability and supply chain management are supporting each other and that globally operating textile and clothing industry company should observe the sustainability in-depth. Sustainability have positive influence on company’s performance, but further research is needed for measurement of the impacts and results of sustainability actions in collaboration with other organizations. Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää vastuullisuuden ja toimitusketjun hallinnan hyötyjä, mahdollisuuksia ja haasteita tekstiili- ja vaateteollisuuden yritykselle. Tutkimus keskittyy toimitusketjun hallintaan ja vastuullisuuteen liittyviin kokonaisuuksiin, jotka globaalisti toimivan muoti- ja vaatetusalan yrityksen tulee huomioida menestyäkseen markkinoilla. Toimitusketjun hallinta ja vastuullisuus ovat viimeisten vuosikymmenien aikana kasvattanut suosioitaan niin tutkijoiden kuin asiakkaiden toiminnassa. Tekstiili- ja vaateteollisuus on laajasti tutkittu vastuullisuuden ja toimitusketjun hallinnan näkökulmasta, mikä toimii sekä haasteena että mahdollisuutena tälle tutkimukselle. Tämän tutkimuksen tulokset on mahdollista soveltaa yleisesti muoti- ja vaatetusalalle sekä osittain myös globaalisti toimivan, ulkoistamisen mahdollisuuksia hyödyntävän yrityksen toimintaan.
Tutkimuksen empiirinen osuus toteutettiin pääosin kvalitatiivisena tapaustutkimuksena haastatteluiden ja kyselomakkeen avulla, joka sisältää kvantitatiivisia piirteitä. Tutkimus osoittaa, että vastuullisuus ja toimitusketjun hallinta ovat toisiaan tukevia kokonaisuuksia ja, että globaalisti toimivan muoti- ja vaatetusalan yrityksen on huomioitava vastuullisuus toiminnassaan entistä vahvemmin. Vastuullisuus vaikuttaa positiivisesti yrityksen toimintaan, mutta haasteeksi nousee vaikutusten mittaaminen. Toimialalle on tyypillistä, että vastuullisuus on hyvin huomioitu ja lisää tutkimusta tarvitaan vaikutusten mittaamisen parantamiseen ja siihen, miten yritykset voisivat yhteistyössä kehittää vastuullisuuden ja toimitusketjun hallinnan kokonaisuuksia.
The empirical part of the study is case study conducted by qualitative methods with interviews and a questionnaire with quantitative characteristics. This study indicates that sustainability and supply chain management are supporting each other and that globally operating textile and clothing industry company should observe the sustainability in-depth. Sustainability have positive influence on company’s performance, but further research is needed for measurement of the impacts and results of sustainability actions in collaboration with other organizations.
Tutkimuksen empiirinen osuus toteutettiin pääosin kvalitatiivisena tapaustutkimuksena haastatteluiden ja kyselomakkeen avulla, joka sisältää kvantitatiivisia piirteitä. Tutkimus osoittaa, että vastuullisuus ja toimitusketjun hallinta ovat toisiaan tukevia kokonaisuuksia ja, että globaalisti toimivan muoti- ja vaatetusalan yrityksen on huomioitava vastuullisuus toiminnassaan entistä vahvemmin. Vastuullisuus vaikuttaa positiivisesti yrityksen toimintaan, mutta haasteeksi nousee vaikutusten mittaaminen. Toimialalle on tyypillistä, että vastuullisuus on hyvin huomioitu ja lisää tutkimusta tarvitaan vaikutusten mittaamisen parantamiseen ja siihen, miten yritykset voisivat yhteistyössä kehittää vastuullisuuden ja toimitusketjun hallinnan kokonaisuuksia.