Talent management : tapaustutkimus myyntiorganisaation strategisesta potentiaalin johtamisesta
Savolainen, Tatu (2018)
Pro gradu -tutkielma
Savolainen, Tatu
2018
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201804036294
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201804036294
Tiivistelmä
Talent management, josta tässä tutkielmassa käytetään termiä potentiaalin johtaminen, on noussut 2010-luvulla kasvuvaiheessa olevaksi tutkimusilmiöksi. Alati kiihtyvä toimintaympäristön muutostahti pakottaa organisaatiot kehittämään keinoja osaamisen turvaamiseksi. Potentiaalin johtamisella organisaatiot pyrkivät sitouttamaan ja kehittämään työvoiman erityisiä kyvykkyyksiä eli talentteja, jotka sijoittuvat organisaatiossa strategisesti tärkeisiin avainpositioihin ja turvaavat osaamisellaan tulevaisuuden kilpailukyvykkyyden.
Tapaustutkimuksen kohteeksi valittiin myyntiorganisaatio Adecco Finland Oy ja sen potentiaalin johtaminen. Tavoitteena oli selvittää organisaation potentiaalin johtamisen päämäärä sekä kehittämiskohteet organisaation johdon ja talenteiksi nimettyjen työntekijöiden näkökulmista. Tutkimusongelmaa selvitettiin laadullisena tutkimuksena puolistrukturoiduin haastatteluin. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys pohjautui osaamisen johtamisen aiempaan tutkimukseen, josta erityisesti kompetenssipohjaisen strategisen johtamisen näkökulmaan sekä strategisen potentiaalin johtamisen malliin.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että potentiaalin johtaminen on vahvasti sidonnainen organisaation toimintaympäristöön. Kohdeorganisaation potentiaalin johtamisen tavoitteita ovat kilpailukyvyn varmistaminen tulevaisuudessa, talenttien sitouttaminen organisaatioon sekä työyhteisöllisen luottamuksen rakentaminen. Organisaation strategian ja vision todettiin vaikuttavan oleellisesti potentiaalin johtamisen päämäärään ja toteutustapaan. Talent management has emerged as a growth stage research phenomenon in the 2010s. The fast-paced change forces organizations to develop ways of securing organizational competence. By managing talent, organizations strive to engage talented employers and to develop their uniqueness. These talents will be placed to the strategic key positions of the organization and secure the competence and competitive advantage of the organization also in the future.
The case organization studied in this research is Adecco Finland Ltd. The aim of the study is to find out the objective of Adecco’s talent management and the issues that could be further developed from the viewpoint of the Adecco leaders and employees nominated as talents. The research was qualitative research and the research problem was studied with semi-structured interviews. The theoretical framework was based both on competence management in which especially in the perspective of competence-based strategic management and on the theoretical model of strategic talent management.
The results of the study show that talent management is strongly related to the organization's operational environment. Adecco’s talent management objective is to ensure competitiveness in the future, to improve organizational engagement of the talents and build trust in the working community. The strategy and vision of the organization were found to have an important effect on the objective and the way talent management was implemented.
Tapaustutkimuksen kohteeksi valittiin myyntiorganisaatio Adecco Finland Oy ja sen potentiaalin johtaminen. Tavoitteena oli selvittää organisaation potentiaalin johtamisen päämäärä sekä kehittämiskohteet organisaation johdon ja talenteiksi nimettyjen työntekijöiden näkökulmista. Tutkimusongelmaa selvitettiin laadullisena tutkimuksena puolistrukturoiduin haastatteluin. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys pohjautui osaamisen johtamisen aiempaan tutkimukseen, josta erityisesti kompetenssipohjaisen strategisen johtamisen näkökulmaan sekä strategisen potentiaalin johtamisen malliin.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että potentiaalin johtaminen on vahvasti sidonnainen organisaation toimintaympäristöön. Kohdeorganisaation potentiaalin johtamisen tavoitteita ovat kilpailukyvyn varmistaminen tulevaisuudessa, talenttien sitouttaminen organisaatioon sekä työyhteisöllisen luottamuksen rakentaminen. Organisaation strategian ja vision todettiin vaikuttavan oleellisesti potentiaalin johtamisen päämäärään ja toteutustapaan.
The case organization studied in this research is Adecco Finland Ltd. The aim of the study is to find out the objective of Adecco’s talent management and the issues that could be further developed from the viewpoint of the Adecco leaders and employees nominated as talents. The research was qualitative research and the research problem was studied with semi-structured interviews. The theoretical framework was based both on competence management in which especially in the perspective of competence-based strategic management and on the theoretical model of strategic talent management.
The results of the study show that talent management is strongly related to the organization's operational environment. Adecco’s talent management objective is to ensure competitiveness in the future, to improve organizational engagement of the talents and build trust in the working community. The strategy and vision of the organization were found to have an important effect on the objective and the way talent management was implemented.