Miehistönkuljetusajoneuvon pohjan ja korin materiaaliselvitys ja konseptointi
von Rentzell, Christoph (2018)
Kandidaatintyö
von Rentzell, Christoph
2018
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201804036326
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201804036326
Tiivistelmä
Tämän kandidaatintyön tavoitteena oli selvittää, mitkä materiaalit ovat sopivia tulevaisuuden miehistönkuljetusajoneuvon pohjaa ja koria varten. Materiaalien tulisi mahdollistaa tietyn suojastandardin saavuttaminen mahdollisimman pienellä massalla ja alhaisilla kustannuksilla. Lisäksi tutkittiin kannattaako ajoneuvon kori ja pohja tehdä eri materiaaleista.
Tutkimus suoritettiin kirjallisuuden, tieteellisten artikkeleiden ja asiantuntijahaastatteluiden avulla. Tutkimuksessa määriteltiin materiaaliarvot, joiden avulla materiaalivertailua voitiin suorittaa. Kerättyjä materiaaliarvoja vertailtiin keskenään ominaisuuskohtaisesti. Lopuksi tulosten pohjalta ajoneuvosta luotiin alustakonsepteja, jotta materiaalinvalinta voitiin toteuttaa.
Sopivat materiaalit valittiin määritetyillä kriteereillä eri konsepteja varten. Tutkimuksessa myös selvisi, että sirpaleilta suojautuminen poikkeaa huomattavasti luodeilta suojautumisesta. Tutkitussa tapauksessa suojauksessa kannattaa käyttää laminoitua ei-kudottua polyeteenikuitukomposiittia ja alustarakenteen konstruktiomateriaalina konseptista riippuen alumiinia tai terästä. Tutkimuksessa todettiin, että kori- ja pohjarakenne kannattaa tehdä erimateriaaleista. The goal of this Bachelor’s thesis was to find what materials are suitable for future’s infantry transport vehicle’s frame and bottom. Materials should allow the vehicle to fill the requirements of certain protection standard with minimal mass and low expenses. Additionally, it was investigated whether the vehicle’s frame and bottom should be fabricated out of different materials.
Research was executed with literature, scientific articles and expert interviews. In the research material values were specified, allowing the comparison of materials. The gathered material values were compared property wise. Conceptualization was done for vehicle chassis’ in the basis of results so material comparison could be done.
Suitable materials were chosen with specified criteria for different concepts. During the research it also was discovered that shrapnel protection differs heavily from bullet protection. In the investigated scenario for protection one should use polyethylene fiber composite and depending on the chassis its material can be either aluminium or steel. In the research it was found that making the vehicles frame and bottom from different materials is espoused.
Tutkimus suoritettiin kirjallisuuden, tieteellisten artikkeleiden ja asiantuntijahaastatteluiden avulla. Tutkimuksessa määriteltiin materiaaliarvot, joiden avulla materiaalivertailua voitiin suorittaa. Kerättyjä materiaaliarvoja vertailtiin keskenään ominaisuuskohtaisesti. Lopuksi tulosten pohjalta ajoneuvosta luotiin alustakonsepteja, jotta materiaalinvalinta voitiin toteuttaa.
Sopivat materiaalit valittiin määritetyillä kriteereillä eri konsepteja varten. Tutkimuksessa myös selvisi, että sirpaleilta suojautuminen poikkeaa huomattavasti luodeilta suojautumisesta. Tutkitussa tapauksessa suojauksessa kannattaa käyttää laminoitua ei-kudottua polyeteenikuitukomposiittia ja alustarakenteen konstruktiomateriaalina konseptista riippuen alumiinia tai terästä. Tutkimuksessa todettiin, että kori- ja pohjarakenne kannattaa tehdä erimateriaaleista.
Research was executed with literature, scientific articles and expert interviews. In the research material values were specified, allowing the comparison of materials. The gathered material values were compared property wise. Conceptualization was done for vehicle chassis’ in the basis of results so material comparison could be done.
Suitable materials were chosen with specified criteria for different concepts. During the research it also was discovered that shrapnel protection differs heavily from bullet protection. In the investigated scenario for protection one should use polyethylene fiber composite and depending on the chassis its material can be either aluminium or steel. In the research it was found that making the vehicles frame and bottom from different materials is espoused.