Structure proposal for a video game modification management utility
Hanski, Jonni (2018)
Kandidaatintutkielma
Hanski, Jonni
2018
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201804206740
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201804206740
Tiivistelmä
The aim of this bachelor’s thesis was to formulate a proposal for the structure of an open-source utility used in managing content created by users for video games. The bachelor’s thesis sought to briefly introduce the concept of mods as user-generated content, to justify the need for an automated utility to manage such content and to finally formulate and justify a proposal for a high-level structure for such a management utility. The idea was to formulate the structure in a way that does not impose restrictions on the actual implementation of the structure in an unnecessary fashion. The work on the thesis was based on existing publications about, for example, user-generated content and/or video game mods, reasonable software design and structure in general, as well as the effect of the structure of a piece of software on the open-source software project surrounding it. The result of the work was a proposal for a high-level design for the type of utility in question. The formulated design seeks to facilitate reasonable development of the utility, guided by the views presented in the publications used as background material. Tämän kandidaatintyön tavoitteena oli muodostaa ehdotus käyttäjien videopeleihin tuottaman sisällön hallintaan suunnatun avoimen lähdekoodin ohjelman rakenteeksi. Tavoitteena oli lyhyesti esitellä käyttäjien luoma sisältö konseptina, perustella hallintatyökalun hyödyllisyys yleisellä tasolla ja muodostaa sekä perustella ehdotus kyseisen kaltaisen työkalun korkean tason rakenteeksi. Rakenteen tavoitteena oli olla yleisen tason rakenne, joka ei turhaan sido käytännön toteutusta. Kandidaatintyön toteutus perustui olemassa oleviin julkaisuihin, jotka käsittelivät muun muassa käyttäjien tuottamaa sisältöä ja videopelien modeja, ohjelmiston mielekästä rakennetta yleisesti sekä ohjelmiston rakenteen vaikutusta avoimen lähdekoodin ohjelmistoprojektiin. Työn tuloksena pystyttiin muodostamaan ehdotus kyseisen kaltaisen työkalun rakenteeksi. Uuden rakenteen tavoitteena on taustakirjallisuudessa esitettyjen näkemysten viitoittamana edesauttaa kyseisenkaltaisen työkalun kehitystyötä.