Pakkausteknologian kaupallistamispotentiaalin selvitys lähi- ja luomuruokatuotannossa
Mikkola, Saara (2018)
Diplomityö
Mikkola, Saara
2018
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018042318371
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018042318371
Tiivistelmä
Pakkausalan trendinä on teknologioiden kehitys, ruokajätteen vähentäminen ja kestävämpien pakkausratkaisujen kehittäminen. Lähi- ja luomuruuan tuotannossa pääperiaatteena on ympäristöystävällinen tuotanto. Jotta lähi- ja luomuruuan jakelua, myyntiä ja markkinointia voidaan parantaa, on myös pakkausten oltava linjassa lähi- ja luomuruuan periaatteiden kanssa. Nykyhetkellä lähi- ja luomuruokatuottajat kuitenkin pakkaavat usein tuotteitansa muoviin ja tähän ristiriitaan pyritään vastaamaan uusilla pakkauksilla ja pakkausteknologioilla.
Tämän työn tavoitteena on selvittää Lappeenrannan teknillisessä yliopistossa kehitetyn uuden pakkausteknologian kaupallistamispotentiaali lähi- ja luomuruokasegmentissä kohdemaissa, jotka ovat Suomi, Ruotsi, Iso-Britannia, Ranska, Saksa ja Italia. Pakkausteknologialla voi valmistaa rasiamallisia pakkauksia kartongista. Työssä selvitetään, miten ja millaisiin pakkauksiin lähi- ja luomuruokatuottajat pakkaavat tuotteensa tällä hetkellä, keitä ovat potentiaaliset asiakkaat ja mitkä ovat heidän tarpeensa uudelle pakkausteknologialle. Tavoitteena on myös selvittää yksittäispakkauksen kustannusrakenne ja laskea, milloin investointi on kilpailukykyinen verrattuna tuottajien nykyisiin ratkaisuihin.
Työn teoreettisena pohjana käytetään teoriaa kaupallistamisen vaiheista, markkinatutkimuksesta, hinnoittelusta ja kustannuslaskennasta. Markkinatutkimuksen avulla kerätään pohjatietoa markkinoista, kilpailijoista ja asiakkaiden tarpeista. Tutkimusosiossa selvitetään tarkemmin asiakkaiden tarpeita ja kiinnostusta uutta teknologiaa kohtaa.
Tutkimuksessa selvisi, että uudelle pakkausteknologialle löytyy kiinnostusta ja potentiaalinen markkinasegmentti lähi- ja luomuruokatuottajien joukosta. Tärkeimmät ominaisuudet uudelle teknologialle ovat mahdollisuus valmistaa eri pakkauskokoja ja käyttää ekologista pakkausmateriaalia. Tärkeitä ovat myös hinta ja helppokäyttöisyys. Vaikka kiinnostusta investointiin on, vastaajien käyttämät pakkausmäärät eivät tuota yhdelle pakkaukselle kilpailukykyistä valmistusarvoa. Tähän ratkaisuna onkin konseptin kehittäminen siten, että pakkauslaiteinvestointi voidaan jakaa useamman eri tuottajan kanssa. Lisäksi vaihtoehtona on tutkia kaupallistamispotentiaalia lähi- ja luomuruokatuotannon ulkopuolelta. Development of new technologies, food waste reduction and more sustainable packages are the emerging trends of packaging industry. The idea of organic and local food is environmental friendly food production. However, organic and local food is often packaged in plastic material based packages. To develop distribution, sales and marketing of organic food, new technologies are invented to connect environmental friendly food production with sustainable packages.
The aim of this Master’s Thesis is to find out commercial potential for a new packaging manufacturing technology invented in the Lappeenranta University of Technology. The research area is limited to Finland, Sweden, Great Britain, France, Germany and Italy. In this Master’s Thesis, it is described how the packaging is done now, who are the potential customers and what are their needs for the new technology. The goal is also to find out how the investment can be competitive compared to current solutions.
The theoretical background of this work includes theory about commercialization phases, market research, pricing and cost management. Empirical part consists of finding out current situation of packaging and producer’s needs and interest for the new packaging technology.
It was found out that there are interest and potential for the new packaging technology in the production of local and organic food. However, the investment cost requires bigger yearly use of packages to make one package price competitive compared to other possibilities. The solution is to develop a concept where investment is shared with other producers. In addition, it would be suitable to investigate the market potential in the whole food production sector.
Tämän työn tavoitteena on selvittää Lappeenrannan teknillisessä yliopistossa kehitetyn uuden pakkausteknologian kaupallistamispotentiaali lähi- ja luomuruokasegmentissä kohdemaissa, jotka ovat Suomi, Ruotsi, Iso-Britannia, Ranska, Saksa ja Italia. Pakkausteknologialla voi valmistaa rasiamallisia pakkauksia kartongista. Työssä selvitetään, miten ja millaisiin pakkauksiin lähi- ja luomuruokatuottajat pakkaavat tuotteensa tällä hetkellä, keitä ovat potentiaaliset asiakkaat ja mitkä ovat heidän tarpeensa uudelle pakkausteknologialle. Tavoitteena on myös selvittää yksittäispakkauksen kustannusrakenne ja laskea, milloin investointi on kilpailukykyinen verrattuna tuottajien nykyisiin ratkaisuihin.
Työn teoreettisena pohjana käytetään teoriaa kaupallistamisen vaiheista, markkinatutkimuksesta, hinnoittelusta ja kustannuslaskennasta. Markkinatutkimuksen avulla kerätään pohjatietoa markkinoista, kilpailijoista ja asiakkaiden tarpeista. Tutkimusosiossa selvitetään tarkemmin asiakkaiden tarpeita ja kiinnostusta uutta teknologiaa kohtaa.
Tutkimuksessa selvisi, että uudelle pakkausteknologialle löytyy kiinnostusta ja potentiaalinen markkinasegmentti lähi- ja luomuruokatuottajien joukosta. Tärkeimmät ominaisuudet uudelle teknologialle ovat mahdollisuus valmistaa eri pakkauskokoja ja käyttää ekologista pakkausmateriaalia. Tärkeitä ovat myös hinta ja helppokäyttöisyys. Vaikka kiinnostusta investointiin on, vastaajien käyttämät pakkausmäärät eivät tuota yhdelle pakkaukselle kilpailukykyistä valmistusarvoa. Tähän ratkaisuna onkin konseptin kehittäminen siten, että pakkauslaiteinvestointi voidaan jakaa useamman eri tuottajan kanssa. Lisäksi vaihtoehtona on tutkia kaupallistamispotentiaalia lähi- ja luomuruokatuotannon ulkopuolelta.
The aim of this Master’s Thesis is to find out commercial potential for a new packaging manufacturing technology invented in the Lappeenranta University of Technology. The research area is limited to Finland, Sweden, Great Britain, France, Germany and Italy. In this Master’s Thesis, it is described how the packaging is done now, who are the potential customers and what are their needs for the new technology. The goal is also to find out how the investment can be competitive compared to current solutions.
The theoretical background of this work includes theory about commercialization phases, market research, pricing and cost management. Empirical part consists of finding out current situation of packaging and producer’s needs and interest for the new packaging technology.
It was found out that there are interest and potential for the new packaging technology in the production of local and organic food. However, the investment cost requires bigger yearly use of packages to make one package price competitive compared to other possibilities. The solution is to develop a concept where investment is shared with other producers. In addition, it would be suitable to investigate the market potential in the whole food production sector.