Supporting IT transformation projects with business process management in banking - methodology evaluation through consulting cases
Jussila, Aki (2018)
Diplomityö
Jussila, Aki
2018
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018042518465
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018042518465
Tiivistelmä
Finance sector and banking are under large transformation, as new technologies are emerging to replace initial solutions and services, and new regulations are expanding the requirements towards regulating authorities. Large banks are driving extensive IT transformation programs to replace legacy IT solutions, that are restraining them from meeting modern customer expectations and fulfilling the new regulations. Large IT transformation programs may have hundreds of employees, integrations to great amount of legacy solutions, and complex networks of stakeholder groups. This challenging project environment can be supported with different project management and delivery methodologies. Business process management and workflow modeling has been tools for increasing process understanding, enhance communications, and support change management in various environments. Business process management tools and techniques were used as part of transformation projects in a large European bank. The aim of this master’s thesis is to evaluate the benefits and requirements of business process management activities, within transformation projects in banking. The evaluation is done through two chosen case projects, that were done for the same target organization. The results of this study are based on feedback and observations from the case studies. The results support findings from previous studies from different industries and project environments. Finassiala ja pankkiliiketoiminta ovat suuren muutoksen alla, uusien teknologioiden korvatessa nykyisiä sovelluksia ja palveluita sekä uusien regulaatioden lisätessä vaatimuksia finassialan toimijoita kohtaan. Suuret pankit tekevät laajoja IT-muutoshankkeita, joilla ne pyrkivät uudistamaan vanhoja järjestelmiään. Tällä hetkellä vanhat järjestelmät rajoittavat modernien asiaksodotusten täyttämistä sekä hankaloittavat regulaatioden vaatimuksiin vastaamista. Suurissa IT-muutoshankkeissa voi olla satoja työntekijöitä, integraatioita suureen määrään vanhoja järjestelmiä sekä monimutkaiset sidosryhmäverkostot hallittavana. Tätä haastavaa projektiympäristöä voidaan tukea monilla projektinhallintaa ja -toteutusta tukevilla metodologioilla. Liiketoimintaprosessien johtamista sekä työnkulun mallinusta on käytetty apuna parantamaan liiketoimintaprosessien ymmärrystä, kommunikaation tukena sekä muutosjohtamisen apuna, monenlaisissa projektiympäristöissä. Liiketoimintaprosessien johtamisen työkaluja ja tekniikoita hyödynnettiin suuren Eurooppalaisen pankin muutoshankkeessa. Tämän diplomityön tavoitteena on arvioida liiketoimintaprosessien johtamisella saavutettavia hyötyjä ja sen vaatimuksia, muutoshankkeissa pankkiliiketoiminnassa. Hyötyjen ja vaatimusten arviointi on tehty kahden, samalle organisaatiolle tehdyn, tapaustutkimuksen avulla. Tutkimuksen tulokset perustuvat palautteisiin ja havaintoihin näissä tapaustutkimuksissa. Tutkimuksen tulokset tukevat tuloksia aikasemmista vastaavista tutkimusista eri liiketoiminta-aloilta ja projektiympäristöistä.