Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • LUTPub
  • Diplomityöt ja Pro gradu -tutkielmat
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • LUTPub
  • Diplomityöt ja Pro gradu -tutkielmat
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Energiayhtiön palvelutarjonnan kehitys

Voutilainen, Sakari (2018)

Katso/Avaa
diplomityo (1.380Mb)
Lataukset: 


Diplomityö

Voutilainen, Sakari
2018

Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018042518501

Tiivistelmä

Energiamarkkinoilla on käynnissä energiamurros, joka vaikuttaa alalla totuttuihin toimintatapoihin ja -malleihin. Energiayhtiöiden on pyrittävä sopeutumaan tähän muutokseen. Asiakkaiden rooli osana energiajärjestelmää kasvaa teknologioiden kehittyessä ja kysynnän jouston kasvattaessa merkitystään.
Tarkasteltaessa kaukolämpöliiketoimintamarkkinoita, suurin kasvu on viime vuosina ollut laitteiden, kunnossapidon ja energiatehokkuuspalveluiden -sektorilla. Tämä näkyy useiden uusien yritysten ilmaantumisena markkinoilla, jotka pyrkivät energiayhtiön ja asiakkaan väliin.
Tämän diplomityön tarkoituksena oli tutkia Suomen kaukolämpömarkkinoiden nykytilaa ja tulevaisuutta. Tämän lisäksi tarkoituksena oli tarkastella, minkä tyyppisiä uusia palveluita energiayhtiön kannattaisi tarjota asiakkailleen ja miten palvella nykyisiä asiakkaita entistä paremmin.
Työn teoriaosuudessa luodaan kattava katsaus energiamarkkinoihin yleisesti ja alaan vaikuttaviin muutostekijöihin. Työn tutkimusosuudessa perehdytään toimintaympäristön muutoksiin ja asiakkaisiin sekä kehitetään uusia palvelumahdollisuuksia.
Työn tuloksena saavutettiin erilaisia liiketoimintakonsepteja, joiden jatkokehittämisen energiayhtiössä voisi nähdä kannattavana. Keskeisimpinä tekijöinä kyseisissä palveluissa voidaan nähdä asiakkaan kanssa aiempaa tiiviimmässä yhteistyössä toimiminen, toimitusrajan siirtäminen, digitalisaation tuomien mahdollisuuksien tehokkaampi hyödyntäminen sekä erilaisten rahoitus- ja hinnoittelumahdollisuuksien tarjoaminen.
 
Currently, energy markets are going through an extensive energy transition, which in turn causes change in many sectors of the energy industry. Energy companies must adapt to this change. The role of customers as a part of the energy system is increasing as technology is developing and flexibility in consumption is growing in importance.
Over the last few years, business involving heating equipment, maintenance and energy efficiency sectors of district heating markets has grown the most. This has brought many new companies in to the market that are trying to come between an energy company and its customers.
The purpose of this Master’s Thesis was to investigate the current state and the future of the district heating market in Finland. The aim was also to discuss the new kinds of services energy companies should offer to their customers and ways to improve service for existing customers.
The theoretical part of this thesis provides a comprehensive overview of energy markets and change factors which affect the industry. The research section focuses on changes in the operational environment, customer behavior and development of new services.
Based on the findings of this thesis, there are several business concepts that upon further development could be profitable. The most important factors in these concepts are better cooperation with customers, more efficient utilization of digitalization as well as different financing and pricing opportunities.
 
Kokoelmat
  • Diplomityöt ja Pro gradu -tutkielmat [11251]
LUT-yliopisto
PL 20
53851 Lappeenranta
Ota yhteyttä | Lähetä palautetta | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetKoulutusohjelmaAvainsanatSyöttöajatYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
LUT-yliopisto
PL 20
53851 Lappeenranta
Ota yhteyttä | Lähetä palautetta | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste