Effects of entrepreneurial role models on students’ entrepreneurial self-efficacy and intentions
Partinen, Aino (2018)
Diplomityö
Partinen, Aino
2018
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018042618695
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018042618695
Tiivistelmä
Entrepreneurship is considered one of the solutions for economic growth and it starts to be more supported by government. Thus, also entrepreneurship education should be developed and concentrated on. This Master’s thesis studies the effects of entrepreneurial role models on students’ entrepreneurial self-efficacy and intentions via multimedia storytelling. The purpose of this thesis is to explore whether the stories of entrepreneurs influence on students’ thoughts, what type of entrepreneurs should be portrayed on the videos and are there differences between different majors.
Theoretical part of this thesis is based on entrepreneurship education, theory of planned behavior, Bandura’s theory of self-efficacy, and entrepreneurial role model. The concepts are built based on a literature review on current academic literature. To study the role model effects in practice, quantitative research approach with a web-survey was adopted. The data was collected from two student groups – LUT students and Social Services students.
The results of this thesis show that entrepreneurship is not the first career choice for many. Also, the multimedia stories of entrepreneurs did not influence on the entrepreneurial self-efficacy and intentions of students. Results, however, show that there are differences between the two student groups and LUT students had higher entrepreneurial self-efficacy and entrepreneurial intentions. Yrittäjyyttä pidetään yhtenä ratkaisuna talouden kasvattamisessa ja hallitus tukee sitä yhä enemmän. Näin ollen myös yrittäjäkoulutusta tulisi kehittää ja siihen pitäisi keskittyä enemmän. Tämä diplomityö tutkii multimediatarinoiden kautta yrittäjäesikuvien vaikutusta opiskelijoiden uskoon omiin kykyihinsä selviytyä yrittäjän ydintehtävistä sekä aikomuksiin lähteä yrittäjäksi. Tarkoitus on tutkia, vaikuttavatko tarinat yrittäjistä opiskelijoiden ajatuksiin, minkälaisia yrittäjiä videoilla kannattaisi esitellä sekä eroja eri koulutusalojen välillä.
Teoreettinen osuus perustuu yrittäjäkoulutukseen, suunniteltuun käyttäytymiseen, teoriaan uskosta omiin kykyihin sekä yrittäjäesikuvaan. Aiheet perustuvat akateemiseen kirjallisuuskatsaukseen. Määrällinen tutkimustapa sekä verkkokysely valittiin avuksi, jotta roolimallien vaikutuksia voitiin tutkia käytännössä. Dataa kerättiin LUT:n opiskelijoilta sekä sosionomiopiskelijoilta.
Tulokset osoittavat, että yrittäjyys ei ole monen ensimmäinen uravalinta. Lisäksi, multimediatarinat yrittäjistä eivät vaikuttaneet opiskelijoiden uskoon omista kyvyistä tai aikeisiin ryhtyä yrittäjäksi. Tulokset kuitenkin osoittavat, että opiskelijaryhmien väillä on eroja. LUT:n opiskelijat olivat itseluottavaisempia sekä heillä oli suuremmat aikeet lähteä yrittäjiksi.
Theoretical part of this thesis is based on entrepreneurship education, theory of planned behavior, Bandura’s theory of self-efficacy, and entrepreneurial role model. The concepts are built based on a literature review on current academic literature. To study the role model effects in practice, quantitative research approach with a web-survey was adopted. The data was collected from two student groups – LUT students and Social Services students.
The results of this thesis show that entrepreneurship is not the first career choice for many. Also, the multimedia stories of entrepreneurs did not influence on the entrepreneurial self-efficacy and intentions of students. Results, however, show that there are differences between the two student groups and LUT students had higher entrepreneurial self-efficacy and entrepreneurial intentions.
Teoreettinen osuus perustuu yrittäjäkoulutukseen, suunniteltuun käyttäytymiseen, teoriaan uskosta omiin kykyihin sekä yrittäjäesikuvaan. Aiheet perustuvat akateemiseen kirjallisuuskatsaukseen. Määrällinen tutkimustapa sekä verkkokysely valittiin avuksi, jotta roolimallien vaikutuksia voitiin tutkia käytännössä. Dataa kerättiin LUT:n opiskelijoilta sekä sosionomiopiskelijoilta.
Tulokset osoittavat, että yrittäjyys ei ole monen ensimmäinen uravalinta. Lisäksi, multimediatarinat yrittäjistä eivät vaikuttaneet opiskelijoiden uskoon omista kyvyistä tai aikeisiin ryhtyä yrittäjäksi. Tulokset kuitenkin osoittavat, että opiskelijaryhmien väillä on eroja. LUT:n opiskelijat olivat itseluottavaisempia sekä heillä oli suuremmat aikeet lähteä yrittäjiksi.
Kokoelmat
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineisto, joilla on samankaltaisia nimekkeitä, tekijöitä tai asiasanoja.
-
The role of entrepreneurial leadership in business performance : a study on innovation in the VUCA world
Saksa, Noora (2021)The purpose of this Bachelor’s Thesis is to find out the role of Entrepreneurial Leadership in business performance in an increasingly VUCA (Volatile, Uncertain, Complex, Ambiguous) environment. The topic is analyzed with ... -
The role of entrepreneurial experience in decision-making and risk tolerance
Santero, Anni (2019)The purpose of this research is to learn about the entrepreneurial decision-making and find out, how entrepreneurial experience and entrepreneurial learning impact on decision-making under uncertainty. This study was ... -
Can role model videos boost students' entrepreneurial intentions?
Turunen, Taru (2018)Entrepreneurship education, role models and entrepreneurial intentions have been studied for decades. As new and innovative teaching methods emerge, there is much uncovered ground to study. In this experimental research ...