Ylimmän operatiivisen johdon näkemykset sisäisen tarkastuksen merkityksestä ja ulkoistamisesta suomalaisissa talletuspankeissa
Kosonen, Taina (2018)
Pro gradu -tutkielma
Kosonen, Taina
2018
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018042719220
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018042719220
Tiivistelmä
Tämän tutkielman tavoitteena oli tarkastella suomalaisten talletuspankkien ylimmän johdon näkemyksiä finanssialan sisäisen tarkastuksen toiminnosta. Tutkielman avulla pyrittiin selvittämään, mitä odotuksia talletuspankkien ylimmällä operatiivisella johdolla on sisäisen tarkastuksen toiminnolle sekä sitä, miten nämä odotukset toteutuvat vai toteutuvatko ne. Tutkielmassa selvitetään myös johdon näkemyksiä sisäisen tarkastuksen toiminnon ulkoistamiseen johtavista tekijöistä ja siitä miten ulkoistettu sisäinen tarkastus palvelee pankkeja.
Tutkielman empiirinen aineisto kerättiin helmikuussa 2018 tekemällä kyselytutkimus kaikille Suomessa toimivien talletuspankkien 226 toimitusjohtajalle. Empiirinen aineisto analysoitiin kvantitatiivisin tilastollisin menetelmin pääkomponentti-analyysin (PCA) ja lineaarisen regressioanalyysin avulla.
Tutkimuksen tulosten perusteella pankkien ylin operatiivinen johto kokee, että pankkien sisäinen tarkastus onnistuu tehtävässään ja tuottaa lisäarvoa organisaatioilleen. Sisäisen tarkastuksen palvelu koetaan laadukkaaksi ja erityisen tyytyväisiä ollaan hyvään vuorovaikutukseen ja yhteistyöhön sisäisen tarkastuksen toiminnon kanssa. Pääsääntöisesti sisäinen tarkastus pystyy täyttämään ne odotukset, joita operatiivinen johto sille on asettanut. Tulevaisuudessa operatiivinen johto näkee sisäisen tarkastuksen painopisteen olevan edelleen riskienhallinnassa ja operatiivisten varmistusten tuottamisessa.
Valtaosa Suomessa toimivien pankkien sisäisestä tarkastuksesta on ulkoistettu pankkiryhmän omalle sisäisen tarkastuksen yksikölle. Tämän tutkimuksen vastausten perusteella voidaan todeta, että tarkastustoiminnon organisointi ryhmätasoisena toimintona on ollut onnistunut järjestely. Sisäinen tarkastus voidaan tuottaa ammattimaisesti, joten sisäinen tarkastus tuntee kyseisen pankin riskit ja järjestelmät. Samalla voidaan varmistaa sisäisen tarkastuksen riippumaton ja itsenäinen asema suhteessa tarkastettavaan. The purpose of this thesis was to examine the views of the senior management of the Finnish banking sector on the internal audit function. The aim of the thesis was to find out what expectations the deposit banks' senior management has for the internal audit function and how these expectations are realized or not. The thesis also explains senior management's views on the factors leading to out-sourcing the internal audit function and how outsourced internal serves the banks.
The empirical material of the thesis was collected in February 2018 by conducting a questionnaire for all the CEO of 226 Finnish Depository Banks. Empirical data was analyzed by quantitative statistical methods using the principal component analysis (PCA) and the linear regression analysis.
Based on the results of the research, the top operating management of banks experiences that the internal audit functionof banks succeeds in their duties and gives added value to the organization. The internal audit service is considered to be of a high quality. The senior management is particularly satisfied with good interaction and cooperation with internal audit. As a rule, internal auditing is able to meet the expectations that the operating management has set. In the future, operational management sees the focus of internal audit to be in risk management and in the provision of operational assurance.
Most of the internal auditing of banks operating in Finland has been outsourced to the Bank's Groups own internal audit unit. Based on the findings of this study, it can be concluded that the organization of the audit activity as a group function was a successful arrangement. An internal audit can be produced professionally, so the internal auditing knows the risks and systems of the bank concerned. At the same time, it is possible to ensure the independence and objectivity of internal audit in relation to the auditee.
Tutkielman empiirinen aineisto kerättiin helmikuussa 2018 tekemällä kyselytutkimus kaikille Suomessa toimivien talletuspankkien 226 toimitusjohtajalle. Empiirinen aineisto analysoitiin kvantitatiivisin tilastollisin menetelmin pääkomponentti-analyysin (PCA) ja lineaarisen regressioanalyysin avulla.
Tutkimuksen tulosten perusteella pankkien ylin operatiivinen johto kokee, että pankkien sisäinen tarkastus onnistuu tehtävässään ja tuottaa lisäarvoa organisaatioilleen. Sisäisen tarkastuksen palvelu koetaan laadukkaaksi ja erityisen tyytyväisiä ollaan hyvään vuorovaikutukseen ja yhteistyöhön sisäisen tarkastuksen toiminnon kanssa. Pääsääntöisesti sisäinen tarkastus pystyy täyttämään ne odotukset, joita operatiivinen johto sille on asettanut. Tulevaisuudessa operatiivinen johto näkee sisäisen tarkastuksen painopisteen olevan edelleen riskienhallinnassa ja operatiivisten varmistusten tuottamisessa.
Valtaosa Suomessa toimivien pankkien sisäisestä tarkastuksesta on ulkoistettu pankkiryhmän omalle sisäisen tarkastuksen yksikölle. Tämän tutkimuksen vastausten perusteella voidaan todeta, että tarkastustoiminnon organisointi ryhmätasoisena toimintona on ollut onnistunut järjestely. Sisäinen tarkastus voidaan tuottaa ammattimaisesti, joten sisäinen tarkastus tuntee kyseisen pankin riskit ja järjestelmät. Samalla voidaan varmistaa sisäisen tarkastuksen riippumaton ja itsenäinen asema suhteessa tarkastettavaan.
The empirical material of the thesis was collected in February 2018 by conducting a questionnaire for all the CEO of 226 Finnish Depository Banks. Empirical data was analyzed by quantitative statistical methods using the principal component analysis (PCA) and the linear regression analysis.
Based on the results of the research, the top operating management of banks experiences that the internal audit functionof banks succeeds in their duties and gives added value to the organization. The internal audit service is considered to be of a high quality. The senior management is particularly satisfied with good interaction and cooperation with internal audit. As a rule, internal auditing is able to meet the expectations that the operating management has set. In the future, operational management sees the focus of internal audit to be in risk management and in the provision of operational assurance.
Most of the internal auditing of banks operating in Finland has been outsourced to the Bank's Groups own internal audit unit. Based on the findings of this study, it can be concluded that the organization of the audit activity as a group function was a successful arrangement. An internal audit can be produced professionally, so the internal auditing knows the risks and systems of the bank concerned. At the same time, it is possible to ensure the independence and objectivity of internal audit in relation to the auditee.