Roottorin poistotyökalu 1600 mm:n runkokoon generaattorille
Mäkelä, Hannes (2018)
Kandidaatintyö
Mäkelä, Hannes
2018
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018043019258
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018043019258
Tiivistelmä
Kandidaatintyössä suunnitellaan generaattorin roottorin poistoprosessi ABB:n valmistamalle 1600 mm runkokoon generaattorille. Työssä tehdyn suunnittelun tavoitteena oli muodostaa uusi roottorin poistomenetelmä, jolla voitaisiin tehdä säästöjä prosessin vaatimassa tilassa, työvaiheissa, sekä prosessin vaatimien itse valmistettavien osien määrässä.
Suunnittelu aloitettiin hahmottelemalla uutta prosessia paperille piirtäen, sekä käyttäen SolidWorks 3D-mallinusohjelmaa. Lopullisen poistoprosessin hahmottelun jälkeen, muodostettiin prosessista karkea 3D-malli, jonka pohjalta pystyttiin näkemään prosessin eri vaiheet. Kun rakenteen toiminta oli saatu suunniteltua, siirryttiin rakenteen vaatimien palkkien mitoitukseen. Mitoitus tehtiin analyyttisellä laskennalla, käyttäen lujuusopin ja teräsrakenteiden laskentamenetelmiä. Rakenteen mitoituksen jälkeen, tehtiin mallista fe-analyysi, jonka tuloksia verrattiin analyyttiseen laskentaan. Vertailulla pystyttiin valitsemaan lopullinen käytettävä rakenne.
Työn tuloksissa esitellään työn lopullinen rakenne, sekä vertaillaan analyyttisestä laskennasta ja fe-mallinnuksesta saatuja tuloksia. Johtopäätöksissä esitellään, miten työ täytti sille asetetut tavoitteet ja mitä jatkokehitysehdotuksia on lopullisen valmistettavan rakenteen suunnittelulle. In this bachelor’s thesis a new method is designed for the removal of a rotor in 1600 mm frame size generator manufactured by ABB. The aim of the design was to produce new method for the rotor removal process, where major space savings could be made with small amount of work stages and small amount of self-produced parts for the process.
Designing of the process was started by drawing possible methods to paper and by using SolidWorks 3D-modelling program. When the principle for the removal process was designed rough 3D-model was made from the process to illustrate the removal process. When the removal process was designed the structure of the construct was designed. The structure was designed with analytic calculations using solid mechanism methods. After analytical calculations the design was calculated by using fe-analysis. By comparing the results of the fe-analysis and analytic calculations final structure could be selected
The final construction of the rotor removal process is introduced in the results. Also comparison of the analytical calculations and fe-analysis is presented in the results. In conclusions desired improvement suggestions for the final construction are presented.
Suunnittelu aloitettiin hahmottelemalla uutta prosessia paperille piirtäen, sekä käyttäen SolidWorks 3D-mallinusohjelmaa. Lopullisen poistoprosessin hahmottelun jälkeen, muodostettiin prosessista karkea 3D-malli, jonka pohjalta pystyttiin näkemään prosessin eri vaiheet. Kun rakenteen toiminta oli saatu suunniteltua, siirryttiin rakenteen vaatimien palkkien mitoitukseen. Mitoitus tehtiin analyyttisellä laskennalla, käyttäen lujuusopin ja teräsrakenteiden laskentamenetelmiä. Rakenteen mitoituksen jälkeen, tehtiin mallista fe-analyysi, jonka tuloksia verrattiin analyyttiseen laskentaan. Vertailulla pystyttiin valitsemaan lopullinen käytettävä rakenne.
Työn tuloksissa esitellään työn lopullinen rakenne, sekä vertaillaan analyyttisestä laskennasta ja fe-mallinnuksesta saatuja tuloksia. Johtopäätöksissä esitellään, miten työ täytti sille asetetut tavoitteet ja mitä jatkokehitysehdotuksia on lopullisen valmistettavan rakenteen suunnittelulle.
Designing of the process was started by drawing possible methods to paper and by using SolidWorks 3D-modelling program. When the principle for the removal process was designed rough 3D-model was made from the process to illustrate the removal process. When the removal process was designed the structure of the construct was designed. The structure was designed with analytic calculations using solid mechanism methods. After analytical calculations the design was calculated by using fe-analysis. By comparing the results of the fe-analysis and analytic calculations final structure could be selected
The final construction of the rotor removal process is introduced in the results. Also comparison of the analytical calculations and fe-analysis is presented in the results. In conclusions desired improvement suggestions for the final construction are presented.