Data-analytiikan hyödyntäminen brändin kehittämisessä
Huittinen, Jussi; Kaukanen, Miki (2018)
Kandidaatintutkielma
Huittinen, Jussi
Kaukanen, Miki
2018
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018050419378
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018050419378
Tiivistelmä
Tämän kandidaatintyön tavoitteena on selvittää, miten data-analytiikkaa voidaan hyödyntää brändin kehittämisessä ja millaisia mahdollisuuksia data-analytiikka ja big data luo perinteisen brändin kehittämisen rinnalle. Työ on toteutettu kirjallisuuskatsauksena ja sen pääpaino on data-analytiikan hyödyntämisessä päätöksenteossa, sekä brändin merkityksessä osana yrityksen liiketoimintaa.
Dataa on ollut vapaasti yritysten saatavilla jo useiden vuosien ajan, mutta monet yritykset eivät ole hyödyntäneet sen mahdollisuuksia omassa toiminnassaan. Vasta viime vuosina data-analytiikka on alkanut luomaan kiinnostusta suurien IT-jättien lisäksi myös pienempien yritysten keskuudessa. Tämä viime vuosien datan ”vallankumous” ei kuitenkaan johdu itse datan määrän suuresta kasvusta, vaan kehittyneiden työkalujen kyvystä käsitellä kyseistä dataa ja luoda siitä merkityksellistä informaatiota.
Data-analytiikalla pystytään kehittämään yrityksen toimintaa monin eri tavoin toimialasta riippumatta. Yksi data-analytiikan olennaisimmista käyttökohteista on brändin kehittäminen. Data-analytiikan hyödyt brändin kehittämisessä perustuvat pääasiallisesti kuluttajien preferenssien paremmin ymmärtämiseen. Data-analytiikan avulla voidaan saada arvokasta informaatiota liittyen esimerkiksi kuluttajien suhtautumisesta brändiin, jonka perusteella voidaan tehdä perustellumpia strategisia päätöksiä brändin kehittämiseen suhteen.
Dataa on ollut vapaasti yritysten saatavilla jo useiden vuosien ajan, mutta monet yritykset eivät ole hyödyntäneet sen mahdollisuuksia omassa toiminnassaan. Vasta viime vuosina data-analytiikka on alkanut luomaan kiinnostusta suurien IT-jättien lisäksi myös pienempien yritysten keskuudessa. Tämä viime vuosien datan ”vallankumous” ei kuitenkaan johdu itse datan määrän suuresta kasvusta, vaan kehittyneiden työkalujen kyvystä käsitellä kyseistä dataa ja luoda siitä merkityksellistä informaatiota.
Data-analytiikalla pystytään kehittämään yrityksen toimintaa monin eri tavoin toimialasta riippumatta. Yksi data-analytiikan olennaisimmista käyttökohteista on brändin kehittäminen. Data-analytiikan hyödyt brändin kehittämisessä perustuvat pääasiallisesti kuluttajien preferenssien paremmin ymmärtämiseen. Data-analytiikan avulla voidaan saada arvokasta informaatiota liittyen esimerkiksi kuluttajien suhtautumisesta brändiin, jonka perusteella voidaan tehdä perustellumpia strategisia päätöksiä brändin kehittämiseen suhteen.