A review of PSD2 and its impact to payment services business of banks in EU
Aalto, Juuso (2018)
Kandidaatintutkielma
Aalto, Juuso
2018
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018050923705
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018050923705
Tiivistelmä
Retail payments constituted around a quarter of total retail banking revenues in year 2015 in EU (Deloitte, 2015). The new payment services directive is opening the payment market for new players that will take their share of those revenues. The strong role of banks as intermediaries in payment chain is under threat because of emerging e-payment alternatives, and the legislative update gives a substantial push factor to it. The future performance of retail payment business of banks depends on their ability to adopt the change to turn threats into leveraged benefits.
This research examines backgrounds and reasons of revising the existing directive and specifies major changes in it by comparing the existing and the new directive to create an overall picture of legalities. The research is done by literature review of the topic and includes two alternative approaches for banks to take PSD2 into consideration on strategic level and an example of national implementation of the directive is presented.
PSD2 brings threats and opportunities to incumbent banks. It depends on strategic approach of banks and the adaptation rate of new competitive services, that PSD2 encourages, how the directive will impact payment service business of banks. The main reasons behind the new directive are explained by changes and events in market environment and by a single market strategy of the EU. PSD2 aims to ensure payment service providers equal competition environment resulting to greater efficiency, multiple choice of services and lower prices, transparency and strengthening the vision of harmonized payments market. Maksupalvelut muodostivat neljänneksen koko vähittäispankkiliiketoiminnan tuotoista EU:ssa vuonna 2015 (Deloitte, 2015). Uusi maksuliikedirektiivi avaa maksuliikemarkkinoita uusille toimijoille, jotka pyrkivät saamaan osan tuotoista. Pankkien aikaisemmin vahva asema maksujen välittäjänä on uhattuna kasvavien e-maksuvaihtoehtojen myötä, ja direktiiviuudistus kiihdyttää tätä muutosta entisestään. Tuleva vähittäispankkiliiketoiminnan suorituskyky riippuu pankkien kyvystä omaksua muutos ja kääntää siitä nousevat uhkakuvat hyödyiksi.
Tämä tutkielma valaisee taustoja ja syitä direktiiviuudistuksen takana ja erittelee keskeisimmät muutokset aiempaan direktiiviin kokonaiskuvan saavuttamiseksi. Kansallisesta direktiivin toimeenpanosta on tehty esimerkki. Tutkielma on tehty kirjallisuuskatsauksena aiheesta ja sisältää kaksi strategista lähestymistapaa, joilla pankit voivat ottaa PSD2:n huomioon toiminnassaan.
PSD2 tuo sekä uhkia että mahdollisuuksia vakiintuneille pankeille. Direktiivin vaikutus pankkien maksuliiketoimintaan riippuu heidän strategisesta lähestymistavasta ja uusien maksupalveluiden käyttöönotosta markkinoilla. Muutokset liiketoimintaympäristössä ja EU:n yhteismarkkinastrategia ovat pääajurit uudistuksessa. PSD2 pyrkii varmistamaan yhtenäisen kilpailuympäristön kaikille maksupalveluntarjoajille, johtaen tehokkuuteen, useampien maksupalveluiden tarjontaan ja niiden madaltuneisiin hintoihin, läpinäkyvyyteen ja yhtenäisen maksumarkkinan vision vahvistamiseen.
This research examines backgrounds and reasons of revising the existing directive and specifies major changes in it by comparing the existing and the new directive to create an overall picture of legalities. The research is done by literature review of the topic and includes two alternative approaches for banks to take PSD2 into consideration on strategic level and an example of national implementation of the directive is presented.
PSD2 brings threats and opportunities to incumbent banks. It depends on strategic approach of banks and the adaptation rate of new competitive services, that PSD2 encourages, how the directive will impact payment service business of banks. The main reasons behind the new directive are explained by changes and events in market environment and by a single market strategy of the EU. PSD2 aims to ensure payment service providers equal competition environment resulting to greater efficiency, multiple choice of services and lower prices, transparency and strengthening the vision of harmonized payments market.
Tämä tutkielma valaisee taustoja ja syitä direktiiviuudistuksen takana ja erittelee keskeisimmät muutokset aiempaan direktiiviin kokonaiskuvan saavuttamiseksi. Kansallisesta direktiivin toimeenpanosta on tehty esimerkki. Tutkielma on tehty kirjallisuuskatsauksena aiheesta ja sisältää kaksi strategista lähestymistapaa, joilla pankit voivat ottaa PSD2:n huomioon toiminnassaan.
PSD2 tuo sekä uhkia että mahdollisuuksia vakiintuneille pankeille. Direktiivin vaikutus pankkien maksuliiketoimintaan riippuu heidän strategisesta lähestymistavasta ja uusien maksupalveluiden käyttöönotosta markkinoilla. Muutokset liiketoimintaympäristössä ja EU:n yhteismarkkinastrategia ovat pääajurit uudistuksessa. PSD2 pyrkii varmistamaan yhtenäisen kilpailuympäristön kaikille maksupalveluntarjoajille, johtaen tehokkuuteen, useampien maksupalveluiden tarjontaan ja niiden madaltuneisiin hintoihin, läpinäkyvyyteen ja yhtenäisen maksumarkkinan vision vahvistamiseen.