Digitalisaation muutokset liiketoimintamalleihin B2B-markkinoilla
Tanskanen, Henri; Rantatalo, Anssi (2018)
Kandidaatintutkielma
Tanskanen, Henri
Rantatalo, Anssi
2018
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018050923708
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018050923708
Tiivistelmä
Digitalisaation myötä monet yritysten toimintatavat ovat muuttuneet viimeisimpien vuosikymmenten aikana. Tämän työn tavoitteena on esittää, millaisia konkreettisia muutoksia digitalisaatio on aiheuttanut B2B-markkinoilla toimivien yritysten liiketoimintamalleissa.
Työ koostuu kahdesta osiosta, kirjallisuuskatsauksesta ja empiriaosuudesta. Kirjallisuusosiossa esitellään työn oleelliset termit, digitalisaatio ja liiketoimintamalli. Lisäksi esitellään digitalisaation synnyttämiä ilmiöitä, joilla on vaikutuksia yritysten liiketoimintaan. Tämän jälkeen käydään läpi muutoksia, joita digitalisaatio on aiheuttanut perinteisissä liiketoimintamalleissa. Muutoksia on havaittavissa erityisesti yritysten tarjoamassa, asiakasrajapinnassa, yritysten kustannusrakenteessa sekä kilpailuedun luomisessa. Empiriaosuudessa vahvistetaan kirjallisuusosiossa esille tulleita havaintoja yritysesimerkkien avulla erittelemällä digitalisaation aiheuttamia muutoksia niiden liiketoiminnassa.
Yritysten liiketoimintamallit muuttuvat digitalisaation hyödyntämisen myötä. Käyttämällä digitalisaation tuomia mahdollisuuksia hyväkseen, yritykset voivat kehittää liiketoimintaansa niin, että ne pystyvät tuottamaan enemmän arvoa sekä itselleen että asiakkaillensa. Arvoa voidaan luoda tarjoamaa monipuolistamalla, asiakasrajapintaa kehittämällä sekä taloudellisia elementtejä optimoimalla. Täten yritys voi digitalisaatiota hyödyntämällä saavuttaa merkittäviä etuja kilpailijoihinsa nähden.
Työ koostuu kahdesta osiosta, kirjallisuuskatsauksesta ja empiriaosuudesta. Kirjallisuusosiossa esitellään työn oleelliset termit, digitalisaatio ja liiketoimintamalli. Lisäksi esitellään digitalisaation synnyttämiä ilmiöitä, joilla on vaikutuksia yritysten liiketoimintaan. Tämän jälkeen käydään läpi muutoksia, joita digitalisaatio on aiheuttanut perinteisissä liiketoimintamalleissa. Muutoksia on havaittavissa erityisesti yritysten tarjoamassa, asiakasrajapinnassa, yritysten kustannusrakenteessa sekä kilpailuedun luomisessa. Empiriaosuudessa vahvistetaan kirjallisuusosiossa esille tulleita havaintoja yritysesimerkkien avulla erittelemällä digitalisaation aiheuttamia muutoksia niiden liiketoiminnassa.
Yritysten liiketoimintamallit muuttuvat digitalisaation hyödyntämisen myötä. Käyttämällä digitalisaation tuomia mahdollisuuksia hyväkseen, yritykset voivat kehittää liiketoimintaansa niin, että ne pystyvät tuottamaan enemmän arvoa sekä itselleen että asiakkaillensa. Arvoa voidaan luoda tarjoamaa monipuolistamalla, asiakasrajapintaa kehittämällä sekä taloudellisia elementtejä optimoimalla. Täten yritys voi digitalisaatiota hyödyntämällä saavuttaa merkittäviä etuja kilpailijoihinsa nähden.