Kiinassa ja Suomessa toimivien kiinalaisten yrittäjien arvomaailma
Rissanen, Salla (2018)
Kandidaatintutkielma
Rissanen, Salla
2018
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018051724175
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018051724175
Tiivistelmä
Kiinasta on tullut lähivuosikymmenten aikana suuri taloudellinen vaikuttaja, minkä takia kiinalaiset yritykset ovat kasvattaneet merkitystään. Yhteistyön kannalta olisikin hyödyllistä ymmärtää kiinalaisten yrittäjien arvoja. Tämän kandidaatintutkielman tavoitteena on selvittää, minkälaisia arvoja kiinalaisilla yrittäjillä on keskittyen Kiinassa ja Suomessa toimiviin yrittäjiin. Työn tutkimusjoukko muodostuu sekä kahdesta Suomessa toimivasta ja kolmesta Kiinassa toimivasta yrittäjästä että muutamasta suuryrittäjästä, joiden kohdalla analysoidaan lehtiartikkeleita ja internetistä löydettäviä haastatteluja.
Työ suoritetaan laadullisella tutkimusmenetelmällä, jossa tarkastellaan haastatteluja ja lehtiartikkeleita käyttäen Hofsteden (1984) kansalliset kulttuurien ulottuvuudet -teoriaa sekä Chinese Culture Connectionin Chinese Value Surveytä. Tutkimusjoukon tuloksia verrataan guanxiin, kungfutselaisiin arvoihin ja näiden mallien näkemyksiin kiinalaisten arvoista.
Tutkimus osoitti, että kiinalaisten yrittäjien arvot ovat melko lähellä kiinalaisille tyypillisiä arvoja. Tärkeimmiksi arvoiksi nousivat perhe sekä tavoitteet elämässä. Haastateltavilla vaikutti kuitenkin olevan hieman vähäisempi tarve suureen valtaetäisyyteen kuin Hofstededen malli antaa olettaa. Lisäksi he eivät pitäneet koulutusta ja menestystä arvoina niin korkeassa arvossa kuin kungfutselaisia arvoja kuten lempeys ja vaatimattomuus. Over the last few decades, China has become a great economic powerhouse, which has increased the importance of Chinese companies. For cooperation, it would be beneficial to understand values of the Chinese entrepreneurs. The purpose of this bachelors’ thesis is to determine the values of Chinese entrepreneurs who operate in China and Finland. The data was gathered from interviews with two entrepreneurs from Finland and three from China. In addition, interviews and magazine articles found from the Internet about the Chinese entrepreneurs of big companies were used.
The study is conducted as a qualitive study. The data was analysed by using both Hofstede’s (1984) cultural dimensions theory and the Chinese Culture Connection’s (1987) Chinese Value Survey. Findings are compared to guanxi, Confucian values and values which are common among the Chinese people according to these two theories.
The study revealed that the values of the Chinese entrepreneurs are similar to typical Chinese values. The most important values for the interviewees were family and goals in life. However, the interviewees had less need to greater power distance than what Hofstede’s theory implied. In addition, they did not appreciate education and success as a value as much as Confucian values such as kindness and humbleness.
Työ suoritetaan laadullisella tutkimusmenetelmällä, jossa tarkastellaan haastatteluja ja lehtiartikkeleita käyttäen Hofsteden (1984) kansalliset kulttuurien ulottuvuudet -teoriaa sekä Chinese Culture Connectionin Chinese Value Surveytä. Tutkimusjoukon tuloksia verrataan guanxiin, kungfutselaisiin arvoihin ja näiden mallien näkemyksiin kiinalaisten arvoista.
Tutkimus osoitti, että kiinalaisten yrittäjien arvot ovat melko lähellä kiinalaisille tyypillisiä arvoja. Tärkeimmiksi arvoiksi nousivat perhe sekä tavoitteet elämässä. Haastateltavilla vaikutti kuitenkin olevan hieman vähäisempi tarve suureen valtaetäisyyteen kuin Hofstededen malli antaa olettaa. Lisäksi he eivät pitäneet koulutusta ja menestystä arvoina niin korkeassa arvossa kuin kungfutselaisia arvoja kuten lempeys ja vaatimattomuus.
The study is conducted as a qualitive study. The data was analysed by using both Hofstede’s (1984) cultural dimensions theory and the Chinese Culture Connection’s (1987) Chinese Value Survey. Findings are compared to guanxi, Confucian values and values which are common among the Chinese people according to these two theories.
The study revealed that the values of the Chinese entrepreneurs are similar to typical Chinese values. The most important values for the interviewees were family and goals in life. However, the interviewees had less need to greater power distance than what Hofstede’s theory implied. In addition, they did not appreciate education and success as a value as much as Confucian values such as kindness and humbleness.