Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • LUTPub
  • Kandidaatin tutkintojen opinnäytetyöt
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • LUTPub
  • Kandidaatin tutkintojen opinnäytetyöt
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Aktiivisen melunvaimennuksen soveltuvuus siirreltäviin ilmapuhallinjärjestelmiin

Salervo, Matti (2018)

Katso/Avaa
Kandidaatintyö (1.168Mb)
Lataukset: 


Kandidaatintyö

Salervo, Matti
2018

Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018051724189

Tiivistelmä

Aktiivinen melunvaimennus on käytännöllinen ja nopeasti yleistyvä tapa vähentää tasaista häiritsevää ääntä tuottavien järjestelmien, kuten esimerkiksi ilmanvaihtokanavien tai auton matkustamon melua. Aktiivinen melunvaimennus on yksinkertaisinta toteuttaa sellaisiin järjestelmiin, joissa meluäänen aistija on paikallaan suhteessa melulähteeseen. Melulähteen siirreltävyys tuo omat haasteensa aktiivisen melunvaimennuksen toteutettavuuteen.
Tässä kandidaatintyössä tutkittiin kirjallisuustutkimuksen sekä case-esimerkkitapauksen keinoin aktiivisen melunvaimennuksen soveltuvuutta siirreltäviin ilmapuhallinjärjestelmiin, kuten esimerkiksi ilmastointilaitteisiin tai ilmalämpöpumppuihin. Tavoitteena oli selvittää, mitkä tekijät vaikuttavat melun vaimennettavuuteen sekä arvioida, kuinka hyvin aktiivinen melunvaimennus soveltuisi siirreltäviin ilmapuhallinjärjestelmiin.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että aktiivinen melunvaimennus ei sovellu erityisen hyvin siirreltäviin järjestelmiin. Toteutus on huomattavasti haastavampaa kuin melusisällöltään vastaaviin, mutta paikallaan pysyviin järjestelmiin. Merkittävimmät toteutusta hankaloittavat tekijät ovat melulähteen yksilöinti, sekä melun suuntaavuus.
 
Active noise cancellation is a practical way to reduce constant, obtrusive noise. It has lately become a growingly common way to attenuate noise created by systems such as air ducts or car cabins. It is easiest to implement in systems, where the person sensing the noise remains stationary in relation to the noise source, or vice versa.
Transferability of the noise source poses challenges to the feasibility of active noise cancellation.
In this bachelor’s thesis active noise cancellation feasibility in movable air blower applications (such as air conditioners and air source heat pumps) was studied by two different methods; literature research and case study. The objective of the study was to find out which factors affect noise attenuation and how well ANC is suitable for movable systems.
The results of this study show that ANC is not particularly well suited for transferable systems – the implementation is considerably more challenging than in noisewise similar, but stationary sources. The most predominant reasons are the difficulty of detecting a single noise source, and the directivity of the noise.
 
Kokoelmat
  • Kandidaatin tutkintojen opinnäytetyöt [3867]
LUT-yliopisto
PL 20
53851 Lappeenranta
Ota yhteyttä | Lähetä palautetta | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetKoulutusohjelmaAvainsanatSyöttöajatYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
LUT-yliopisto
PL 20
53851 Lappeenranta
Ota yhteyttä | Lähetä palautetta | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste