Euroopan Unionin päästökauppa - epäonnistuminen ja tulevaisuus
Ripatti, Sara (2018)
Kandidaatintutkielma
Ripatti, Sara
2018
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018052524740
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018052524740
Tiivistelmä
Tämän kandidaatin tutkielman tavoitteena on selvittää Euroopan unionin päästökaupan nykytilannetta ja miten päästökauppajärjestelmää voisi kehittää, jotta se toimisi tavoitellusti. Tutkielman teoriaosuus koostuu kirjallisuuskatsauksesta ja siinä pyritään selvittämään, millainen mekanismi päästökauppajärjestelmä on ja miten se toimii. Teoriaosuudessa perehdytään myös siihen, millä mittareilla päästökauppajärjestelmän voidaan sanoa epäonnistuneen. Päästökauppajärjestelmän mekanismin kuvaus ja epäonnistumisen tulkinta auttavat ymmärtämään empiriaosuudessa käsiteltävää päätutkimuskysymystä: miten päästökauppajärjestelmää tulisi kehittää. Kehittämisehdotuksia ja vastausta päätutkimuskysymykseen on käsitelty empiriaosuudessa. Tämä tutkielma on luonteeltaan kvalitatiivinen, ja empiriaosuuden analyysi perustuu kuuden haastateltavan näkemyksiin ilmiöstä suhteessa alan tutkimuksiin. Haastateltavat ovat Euroopan Unionin päästökaupan, ilmastopolitiikan ja kansantaloustieteen alojen asiantuntijoita. Haastattelut on toteutettu puolistrukturoituina sähköpostihaastatteluina.
Päästökauppajärjestelmän voidaan sanoa epäonnistuneen suuren ylitarjonnan vuoksi, jonka aiheutti kirjallisuuden mukaan: 1) vuoden 2008 finanssikriisin jälkeinen taloudellinen taantuma sekä osittain päästökauppajärjestelmän kanssa päällekkäiset järjestelmät eli 2) uusiutuvien energiamuotojen tuet ja 3) kansainväliset päästöhyvitykset. Päästöoikeuksien markkinoille syntyi suuri ylitarjonta, joka pudotti päästöoikeuden hinnan matalalle. Matala päästöoikeuden hinta ei kannusta vähentämään päästöjä tai tekemään investointeja puhtaampaan energiaan. EU on kaavaillut uudistuksia päästökauppaan; markkinavakausvaranto tulee voimaan jo ensi vuonna ja muut uudistukset päästökaupan neljännellä kaudella eli vuodesta 2021 lähtien. Haastateltavat yleisesti uskoivat kehitysehdotusten nostavan päästöoikeuden hintaa ylöspäin. Kuitenkin haastateltujen päällimmäinen kehitystoive oli luottamuksen parantaminen järjestelmää kohtaan, joka tarkoittaa päästöoikeuden hinnan kohottamista, ja aidon globaalin päästöjenvähennystoiminnan edistäminen, jossa päästökauppajärjestelmällä on oma paikkansa. This Bachelor’s thesis aims to examine how European Union’s Emissions Trading System could be improved to meet its goals. The theoretical part of this study consists of literature review with the purpose to find out the mechanism behind EU ETS and how does it work. The theoretical part also gets acquainted with how EU ETS can be described as failed. The definition of the mechanism and interpretation of the failure helps to understand the answers in the empirical part to the main research question: how the EU ETS should be improved. Reform mechanisms for EU ETS and answers to the main research question is addressed in the empirical part. This thesis is a qualitative study and the empirical part is founded to six interviewees’ sights in EU ETS and their relation to literature review. Interviewees are professionals in the field of EU ETS, climate policy and economics. The interviews are executed with semi-structured e-mail interviews.
EU ETS has failed because of the great oversupply, which was caused, according to literature review, by 1) the recession caused by the financial crisis in 2008 and partly overlapping systems with EU ETS, which are 2) subsidies of the renewable energy sources and 3) international credits. Those actions created oversupply, which dropped the price of emission allowance (EUA). Low EUA price does not encourage companies to lower their emissions or make investments to greener energy. EU has decided to reform EU ETS; market stability reserve will start in 2019 and other reforms will apply from the fourth phase, which means the year 2021. Interviewees believed reforms that EU is making to increase the price of EUA. However, the main improvement that the interviewees emphasized was that trust should be restored towards the system, which means increasing the price of EUA, and there should be a goal for truly international and global climate policy to reduce emissions, and the EU ETS has a role in achieving that goal.
Päästökauppajärjestelmän voidaan sanoa epäonnistuneen suuren ylitarjonnan vuoksi, jonka aiheutti kirjallisuuden mukaan: 1) vuoden 2008 finanssikriisin jälkeinen taloudellinen taantuma sekä osittain päästökauppajärjestelmän kanssa päällekkäiset järjestelmät eli 2) uusiutuvien energiamuotojen tuet ja 3) kansainväliset päästöhyvitykset. Päästöoikeuksien markkinoille syntyi suuri ylitarjonta, joka pudotti päästöoikeuden hinnan matalalle. Matala päästöoikeuden hinta ei kannusta vähentämään päästöjä tai tekemään investointeja puhtaampaan energiaan. EU on kaavaillut uudistuksia päästökauppaan; markkinavakausvaranto tulee voimaan jo ensi vuonna ja muut uudistukset päästökaupan neljännellä kaudella eli vuodesta 2021 lähtien. Haastateltavat yleisesti uskoivat kehitysehdotusten nostavan päästöoikeuden hintaa ylöspäin. Kuitenkin haastateltujen päällimmäinen kehitystoive oli luottamuksen parantaminen järjestelmää kohtaan, joka tarkoittaa päästöoikeuden hinnan kohottamista, ja aidon globaalin päästöjenvähennystoiminnan edistäminen, jossa päästökauppajärjestelmällä on oma paikkansa.
EU ETS has failed because of the great oversupply, which was caused, according to literature review, by 1) the recession caused by the financial crisis in 2008 and partly overlapping systems with EU ETS, which are 2) subsidies of the renewable energy sources and 3) international credits. Those actions created oversupply, which dropped the price of emission allowance (EUA). Low EUA price does not encourage companies to lower their emissions or make investments to greener energy. EU has decided to reform EU ETS; market stability reserve will start in 2019 and other reforms will apply from the fourth phase, which means the year 2021. Interviewees believed reforms that EU is making to increase the price of EUA. However, the main improvement that the interviewees emphasized was that trust should be restored towards the system, which means increasing the price of EUA, and there should be a goal for truly international and global climate policy to reduce emissions, and the EU ETS has a role in achieving that goal.