Listening to customer insights on creating a climate strategy for a construction company
Viitala, Anni (2018)
Diplomityö
Viitala, Anni
2018
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018052524748
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018052524748
Tiivistelmä
Climate change is a one of the seven planetary boundaries of which exceeding will lead to global catastrophe. Construction sector has a significant contribution to climate change due to GHG emissions related to energy and resource consumption. Combating against climate change is a part of sustainable development and thus companies and organizations in various sectors are pressured by stakeholders and regulations to take climate change as a part of their strategic planning. Sustainability and climate strategies have diverse ap-proaches, for example by perspective and maturity. In additions, several standards for defining GHG emissions as well as emissions disclosing projects has been created for companies.
The purpose of this thesis was to create actions for the climate strategy of a construction company. Suggested actions for the strategy were concluded by carrying out literature review of construction companies’ climate impacts and investigating insights of stake-holder groups of the case company; real estate investors as well as cities and municipali-ties by semi-structured interviews. Themes of the interviews handled climate targets of the organizations, defining methods and scopes for carbon footprint accounting, observed challenges as well as role of construction companies on responding to the climate targets of the organizations. It was found that stakeholders have climate targets and construction companies can be seen supporting those targets. Five focus areas for the climate strategy were found as a result; increasing knowledge of environmental data of construction mate-rials and products, monitoring and optimizing construction site activities, ensuring energy efficiency of buildings, promoting LCA practices as well as sustainability communication with stakeholders. Ilmastonmuutos on yksi seitsemästä planeettarajasta, jonka ylittäminen johtaa maailmanlaajuiseen katastrofiin. Rakennusalan vaikutus ilmastonmuutokseen on merkittävä energian ja resurssien kulutuksen aiheuttamien kasvihuonekaasupäästöjen johdosta. Ilmastonmuutokseen vastaaminen on osa kestävää kehitystä, ja siten sidosryhmät painostavat yrityksiä ja organisaatioita ottamaan ilmastonmuutoksen osaksi strategista suunnittelua. Kestävyys- ja ilmastostrategioita voidaan tarkastella eri näkökulmista ja maturiteeteista. Yritysten kasvihuonekaasupäästöjen määrittämiseksi on myös luotu erilaisia standardeja ja raportointijärjestelmiä.
Tämän diplomityön tarkoitus oli muodostaa toimenpiteet rakennusyrityksen ilmastostrategiaan. Toimenpide-ehdotukset johdettiin suorittamalla ensin teoriakatsaus rakennusyritysten ilmastovaikutuksista ja selvittämällä case-yrityksen sidosryhmien, tässä tapauksessa kiinteistösijoittajien, kaupunkien ja kuntien, näkemyksiä puolistrukturoiduilla haastatteluilla. Haastattelujen teemat käsittelivät haastateltavien organisaatioiden ilmastotavoit-teita, hiilijalanjälkilaskennan menetelmiä ja laajuutta, havaittuja haasteita ja rakennusyritysten roolia ilmastotavoitteisiin vastaamisessa. Rakennusyrityksen asiakkailla on monia ilmastonmuutostavoitteita, ja rakennusyritykset voidaan nähdä tukemassa niitä. Työn tuloksena löydettiin viisi painopistealuetta ilmastostrategiaan; tietoisuuden lisääminen rakennustuotteiden ja materiaalien ympäristöominaisuuksista, rakennustyömaiden toimintojen seuraaminen ja optimointi, energiatehokkuuden varmistaminen, elinkaariarvioinnin edistäminen sekä viestintä sidosryhmien kanssa.
The purpose of this thesis was to create actions for the climate strategy of a construction company. Suggested actions for the strategy were concluded by carrying out literature review of construction companies’ climate impacts and investigating insights of stake-holder groups of the case company; real estate investors as well as cities and municipali-ties by semi-structured interviews. Themes of the interviews handled climate targets of the organizations, defining methods and scopes for carbon footprint accounting, observed challenges as well as role of construction companies on responding to the climate targets of the organizations. It was found that stakeholders have climate targets and construction companies can be seen supporting those targets. Five focus areas for the climate strategy were found as a result; increasing knowledge of environmental data of construction mate-rials and products, monitoring and optimizing construction site activities, ensuring energy efficiency of buildings, promoting LCA practices as well as sustainability communication with stakeholders.
Tämän diplomityön tarkoitus oli muodostaa toimenpiteet rakennusyrityksen ilmastostrategiaan. Toimenpide-ehdotukset johdettiin suorittamalla ensin teoriakatsaus rakennusyritysten ilmastovaikutuksista ja selvittämällä case-yrityksen sidosryhmien, tässä tapauksessa kiinteistösijoittajien, kaupunkien ja kuntien, näkemyksiä puolistrukturoiduilla haastatteluilla. Haastattelujen teemat käsittelivät haastateltavien organisaatioiden ilmastotavoit-teita, hiilijalanjälkilaskennan menetelmiä ja laajuutta, havaittuja haasteita ja rakennusyritysten roolia ilmastotavoitteisiin vastaamisessa. Rakennusyrityksen asiakkailla on monia ilmastonmuutostavoitteita, ja rakennusyritykset voidaan nähdä tukemassa niitä. Työn tuloksena löydettiin viisi painopistealuetta ilmastostrategiaan; tietoisuuden lisääminen rakennustuotteiden ja materiaalien ympäristöominaisuuksista, rakennustyömaiden toimintojen seuraaminen ja optimointi, energiatehokkuuden varmistaminen, elinkaariarvioinnin edistäminen sekä viestintä sidosryhmien kanssa.