Vastuullinen toimittajavalinta
Luukkanen, Aleksi (2018)
Kandidaatintutkielma
Luukkanen, Aleksi
2018
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018053024981
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018053024981
Tiivistelmä
Tutkielman aiheena on vastuullinen toimittajanvalinta, ja sen pyrkimyksenä on selvittää, miten yritykset käytännössä pyrkivät valitsemaan toimittajia yritysvastuutekijät huomioiden eli niin, että valitut toimittajat täyttäisivät yleiset hyvän etiikan ja yritysvastuun mukaiset periaatteet. Työllä on selkeä merkitys alan tutkimukselle Suomessa, koska vastuullisen toimittajanvalinnan tutkimus Suomessa on hyvin puutteellista.
Työ on laadullinen tapaustutkimus, jossa keskitytään kahteen suomalaiseen yritykseen, Nokiaan ja Sinebrychoffiin. Empiriaosio pohjautuu näiden yritysten edustajille tehtyihin tutkimushaastatteluihin, joissa pyrittiin selvittämään toimittajanvalinnan vastuullisuuteen liittyviä käytäntöjä, toimintatapoja ja kriteereitä tutkimusyrityksissä.
Tutkimuksessa havaittiin, että molemmissa tutkimusyrityksissä vastuullisuus jakautuu sosiaaliseen, ekologiseen ja taloudelliseen vastuuseen. Nämä kaikki huomioidaan toimittajanvalintaprosessissa erilaisten kriteerien, toimintatapojen ja käytäntöjen soveltamisen kautta.
Vastuullisuuteen liittyviä toimittajanvalintakriteerejä olivat esimerkiksi työturvallisuus, hiilijalanjälki sekä veronmaksu. Kriteerien täyttämisen lisäksi toimittajien on allekirjoitettava eettisten sääntöjen noudattamiseen velvoittava Code of Conduct -ohjesääntö. Toimittajien mahdollisia vastuullisuuteen liittyviä sertifikaatteja kartoitetaan, ja tarvittaessa toimittajan vastuullisuudesta pyritään varmistumaan auditoinnin avulla. Vaikka vastuullisen toimittajanvalinnan kehityssuunnitelmien havaittiin olevan puutteellisia, pyrkii etenkin Sinebrychoff kehittämään nykyisiä toimittajiaan vastuullisemmiksi. This thesis is about responsible supplier selection, and it aims to find out how companies select their suppliers in a way that takes into account corporate social responsibility matters. The thesis is an excellent addition to the academic research that exists about this subject in Finland, as research on the subject of responsible supplier selection is very limited in Finland.
The study was conducted with a qualitative case study approach, focusing on two Finnish companies, Nokia and Sinebrychoff. The empirical data is based on interviews with managers from these companies who have expertise in the subject. The interviews aimed to find out about practices, criteria and methods related to responsible supplier selection in the chosen companies.
It was discovered that in both of the researched companies, the concept of corporate responsibility is divided in three categories: social, ecological and economical. All of these are taken into account in the supplier selection process through the use of various criteria, practices and methods.
Supplier selection criteria related to corporate responsibility in the chosen companies include for example carbon footprint, workplace safety as well as fulfilling tax obligations. In addition to fulfilling the set criteria, suppliers must sign and abide by an ethical code, a Code of Conduct. Suppliers are also asked for potential responsibility-related certificates that they might have. Auditing may also be used, if the suppliers’ responsibility cannot otherwise be proven. Although plans for developing responsible supplier selection were found to be lacking, Sinebrychoff especially actively aims at making its current suppliers more responsible.
Työ on laadullinen tapaustutkimus, jossa keskitytään kahteen suomalaiseen yritykseen, Nokiaan ja Sinebrychoffiin. Empiriaosio pohjautuu näiden yritysten edustajille tehtyihin tutkimushaastatteluihin, joissa pyrittiin selvittämään toimittajanvalinnan vastuullisuuteen liittyviä käytäntöjä, toimintatapoja ja kriteereitä tutkimusyrityksissä.
Tutkimuksessa havaittiin, että molemmissa tutkimusyrityksissä vastuullisuus jakautuu sosiaaliseen, ekologiseen ja taloudelliseen vastuuseen. Nämä kaikki huomioidaan toimittajanvalintaprosessissa erilaisten kriteerien, toimintatapojen ja käytäntöjen soveltamisen kautta.
Vastuullisuuteen liittyviä toimittajanvalintakriteerejä olivat esimerkiksi työturvallisuus, hiilijalanjälki sekä veronmaksu. Kriteerien täyttämisen lisäksi toimittajien on allekirjoitettava eettisten sääntöjen noudattamiseen velvoittava Code of Conduct -ohjesääntö. Toimittajien mahdollisia vastuullisuuteen liittyviä sertifikaatteja kartoitetaan, ja tarvittaessa toimittajan vastuullisuudesta pyritään varmistumaan auditoinnin avulla. Vaikka vastuullisen toimittajanvalinnan kehityssuunnitelmien havaittiin olevan puutteellisia, pyrkii etenkin Sinebrychoff kehittämään nykyisiä toimittajiaan vastuullisemmiksi.
The study was conducted with a qualitative case study approach, focusing on two Finnish companies, Nokia and Sinebrychoff. The empirical data is based on interviews with managers from these companies who have expertise in the subject. The interviews aimed to find out about practices, criteria and methods related to responsible supplier selection in the chosen companies.
It was discovered that in both of the researched companies, the concept of corporate responsibility is divided in three categories: social, ecological and economical. All of these are taken into account in the supplier selection process through the use of various criteria, practices and methods.
Supplier selection criteria related to corporate responsibility in the chosen companies include for example carbon footprint, workplace safety as well as fulfilling tax obligations. In addition to fulfilling the set criteria, suppliers must sign and abide by an ethical code, a Code of Conduct. Suppliers are also asked for potential responsibility-related certificates that they might have. Auditing may also be used, if the suppliers’ responsibility cannot otherwise be proven. Although plans for developing responsible supplier selection were found to be lacking, Sinebrychoff especially actively aims at making its current suppliers more responsible.