Asiakassuhteiden hallinta suomalaisissa urheiluorganisaatioissa
Rantalainen, Tero (2018)
Kandidaatintutkielma
Rantalainen, Tero
2018
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018061826029
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018061826029
Tiivistelmä
Tässä tutkielmassa selvitetään millaisia keinoja suomalaiset urheiluorganisaatiot käyttävät asiakassuhteiden hallinnassaan. Tutkielmaa varten on perehdytty teoriaaineistoon sekä haastateltu kevään 2018 aikana kuutta suomalaisen urheiluseuran johtohenkilöä.
Asiakassuhteiden hallinnalla tarkoitetaan asiakassuhteen tilan arviointia sekä suunnittelua sen kehittämiseksi. Asiakassuhteiden hallinnan avulla yritykset pyrkivät saamaan lisäarvoa asiakkaistaan ja myös tuottamaan lisäarvoa heille. Asiakassuhteiden hallinnalla asiakas saadaan pysymään tyytyväisenä ja asiakassuhde kehittyy syvemmälle tasolle.
Urheilu liiketoimintana on hieman poikkeuksellinen verrattuna muihin liiketoiminnan aloihin. Urheilussa yleensä keskitytään urheilutuloksiin ja liiketoiminta jää takaalalle. Urheiluorganisaatioille asiakkaat ovat aivan keskeisiä menestystekijöitä ja tämän takia asiakassuhteiden hallinta on erityisen tärkeää.
Tutkielman perusteella on havaittavissa, että suomalaiset urheiluorganisaatiot ovat tiedostaneet asiakassuhteiden hallinnan tärkeyden. Seurat saavat tietoa asiakkaistaan riittävästi. Käytännön toiminnassa tämä näkyy siinä, että asiakkaita on segmentoitu erilaisiin ryhmiin sekä näille ryhmille on pyritty kehittämään erilaisia palveluita. This Bachelor’s Thesis examines how Finnish sport organizations manage their customer relationship. Thesis clarifies at what level customer relationship management is in Finnish sports. For this thesis, theoretical material has been studied and six interviews have done during the spring of 2018.
Customer Relationship Management means evaluating and designing the status of a customer relationship to develop it. Through customer relationship management, companies strive to gain added value from their customers and also to provide added value to them. By managing customer relationships, the customer can remain satisfied and the customer relationship develops to the deeper level.
Sports business is a bit extraordinary compared to other business areas. Sports usually focuses on sports results and business remains behind. For sports organizations, customers are all in everything and therefore customer management is particularly important.
Based on the research Finnish sports organizations have become aware of the importance of customer relationship management. The clubs get enough information about their customers. With that information they segment their customers into different groups. For those groups, clubs try to offer and invent different services.
Asiakassuhteiden hallinnalla tarkoitetaan asiakassuhteen tilan arviointia sekä suunnittelua sen kehittämiseksi. Asiakassuhteiden hallinnan avulla yritykset pyrkivät saamaan lisäarvoa asiakkaistaan ja myös tuottamaan lisäarvoa heille. Asiakassuhteiden hallinnalla asiakas saadaan pysymään tyytyväisenä ja asiakassuhde kehittyy syvemmälle tasolle.
Urheilu liiketoimintana on hieman poikkeuksellinen verrattuna muihin liiketoiminnan aloihin. Urheilussa yleensä keskitytään urheilutuloksiin ja liiketoiminta jää takaalalle. Urheiluorganisaatioille asiakkaat ovat aivan keskeisiä menestystekijöitä ja tämän takia asiakassuhteiden hallinta on erityisen tärkeää.
Tutkielman perusteella on havaittavissa, että suomalaiset urheiluorganisaatiot ovat tiedostaneet asiakassuhteiden hallinnan tärkeyden. Seurat saavat tietoa asiakkaistaan riittävästi. Käytännön toiminnassa tämä näkyy siinä, että asiakkaita on segmentoitu erilaisiin ryhmiin sekä näille ryhmille on pyritty kehittämään erilaisia palveluita.
Customer Relationship Management means evaluating and designing the status of a customer relationship to develop it. Through customer relationship management, companies strive to gain added value from their customers and also to provide added value to them. By managing customer relationships, the customer can remain satisfied and the customer relationship develops to the deeper level.
Sports business is a bit extraordinary compared to other business areas. Sports usually focuses on sports results and business remains behind. For sports organizations, customers are all in everything and therefore customer management is particularly important.
Based on the research Finnish sports organizations have become aware of the importance of customer relationship management. The clubs get enough information about their customers. With that information they segment their customers into different groups. For those groups, clubs try to offer and invent different services.