Logistiikkaoperaattoripalvelun järjestäminen kotimaisen ainespuun aluskuljetuksissa
Pentti, Joni (2018)
Pro gradu -tutkielma
Pentti, Joni
2018
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018073033145
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018073033145
Tiivistelmä
Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena on selvittää, miten logistiikkaoperaattoripalvelu ja sen toiminta tulisi järjestää ainespuun aluskuljetuksissa. Logistiikkaoperaattoripalvelun muodostamisessa huomioidaan taustatekijöinä aluskuljetusten toimialan nykytilanne ja aluskuljetusketjuun kuuluvat toiminnot. Keskiössä on se, että mitä toimintoja ja kokonaisuuksia aluskuljetusten logistiikkaoperaattorin palvelumallin tulisi lopulta sisältää. Empiirisessä osiossa tehtävä analysointi pohjautuu teoriaosassa käsiteltyihin logistiikan ulkoistamiseen sekä logistiikkaoperaattoripalvelun määrittelyyn. Oleellinen osa analyysiä on myös suomalaisen metsäteollisuuden ja varsinkin aluskuljetusten hankintalogistiikan prosessien kuvailu ja niiden suhde tutkimusaineiston kanssa. Tutkimuksessa käytettiin laadullista tapaus- eli casetutkimusta ja aineistonkeruumenetelminä toimivat teemahaastattelut ja sekundäärinen aineisto. Tutkimuksen pohjalta päädyttiin siihen tulokseen, että aluskuljetukset ovat kilpaileva ja muita kuljetusmuotoja täydentävä kuljetusmuoto, jonka toimijoilta löytyy vahva ammattiosaaminen, mutta kuitenkin tilaajayritysten nykyiset logistiikkaprosessit eivät ole optimaalisia sen käyttö varten. Tämän pohjalta logistiikkaoperaattoripalvelun järjestämiselle olisi selkeä tarve ja sen vastuualueena olisi aluskuljetusten toimitusketjun ja lastauspaikkojen varastojen hallinta sekä kuljetusten aikataulutus aina joko alkukuljetuksista tai lastaussatamasta tuotantolaitosten purkupaikalle asti. The purpose of this master’s thesis is to look how logistics operator service ja and its operation should be organized in the Finnish wood barge transportation. The current situation of the wood barge transportation industry and its supply chain are considered as background factors for the study. The focus is in defining what kind of processes and entities the service model of the logistics operator should in the end include. The analysis done in the empirical section is based on the concepts of outsourcing of logistics and logistics operator service, that are presented in the theoretical section. Consequently, an essential part of the analysis is the description of the procurement logistics processes of Finnish wood industry, and especially the ones of barge transportation. Qualitative research and case study were used in the study as the analysis methods. The main material collecting methods were half-structured interviews and secondary material. The results of the study indicate that barge transportation is a competing and supporting mode of transport for the other modes of transport, of whose actors have a strong professional skill, but nevertheless the logistics processes of wood industry companies are not optimal for it. Based on this, there is a clear need for organizing logistics operator service in a such a way that it would be in control of managing the barge transportation supply chain and the inventories located at the loading locations, as well as the scheduling of the deliveries, from loading location to the unloading point at the production plant.