Consumer Big data and the influence of General Data Protection Regulation
Heikkilä, Joonas (2018)
Kandidaatintutkielma
Heikkilä, Joonas
2018
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018073033151
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018073033151
Tiivistelmä
The objective of this thesis is to examine consumer behaviour through decision-making process and understand what kind of consumer big data it generates. Moreover, the thesis aims to seek understanding how the new general data protection regulation will influence on the company’s data collection as well as consumer behaviour. At the end of the thesis, opportunities and challenges of GDPR will be assessed. The theory of this study is based on previous scientific literature of the subject and the research is carried out as a qualitative research using case companies. The case companies of this thesis are MOI-mobiili and Zeeland Family. In addition to these case companies, an interview has been carried out with an expert from the department of legislation initiatives of Finnish Ministry of Justice to get profound understanding from the new regulation.
The study of consumer behavior has been an investigated field for ages, but is now being changed since the behavior of the consumers is more and more shifting into digital environment, especially into social media. Traditional decision-making process is more and more visible online and in order to retain competitive advantage, companies need to understand the value of consumer data which is generated from it. Now that the cost of storing data has dropped below the cost of deleting it, companies have started to put more effort in gathering consumer data to gain better understanding from consumers. Scholars are talking about an era of big data which means that data are increasingly available everywhere.
The results of the research show that the study of consumer decision making process is a lifeline to every company that wishes to succeed and that the theoretical model can be applied into a practice. Only thing that varies, is that the companies put more weight on different phases of consumer’s decision making-process. The new data protection regulation brings new obligations to the companies as well as rights to consumers. Only the time will show how the regulation will influence on these, however some of the influences can be seen already. Tämän tutkimuksen tavoitteena on tutkia kuluttajakäyttäytymistä kuluttajan päätöksentekoprosessin kautta ja saavuttaa ymmärrystä minkälaista kuluttaja big dataa tämä tuottaa. Lisäksi, työ pyrkii löytämään ymmärrystä kuinka uusi henkilötietoihin liittyvä tietosuoja-asetus vaikuttaa yritysten datan keruuseen sekä kuluttajakäyttäytymiseen. Lopuksi työssä otetaan katsaus tulevaisuuteen, millaisia mahdollisuuksia ja haasteita tietosuoja-asetus asettaa. Tutkielman teoriaosuus perustuu aikaisempaan kirjallisuuteen ja tutkimus on toteutettu laadullisena tutkimuksena. Tutkimuksen kohdeyrityksinä toimii kaksi suomalaista yritystä, puhelinoperaattori MOI-mobiili ja markkinointitoimisto Zeeland Family. Näiden lisäksi Suomen oikeusministeriön lainvalmisteluosaston lainsäädäntöneuvoksen asiantuntemusta on saatu työhön tietosuoja-asetuksen ymmärtämiseksi.
Kuluttajakäyttäytymisen tutkimus on ala, jota on tutkittu vuosikymmenet ja kirjallisuutta aiheesta löytyy loputtomasti. Teknologian ja sosiaalisen median nopean kehityksen myötä on myös kuluttajakäyttäytyminen muuttunut ja siirtynyt enemmän digitaaliseen ympäristöön, etenkin sosiaaliseen mediaan. Nyt, kun tiedon keräämisestä ja säilönnästä on tullut yhä halvempaa, kuin poistaa ylimääräinen tieto, ovat yritykset siirtyneet panostamaan tiedon keruuseen ymmärtääkseen kuluttajia paremmin. Tutkijat puhuvat big datan aikakaudesta.
Tutkimustulokset osoittavat, että kuluttajakäyttäytymisen tutkimus on elinehto yrityksille, jotka haluavat menestyä ja, että teoreettinen malli on yhdistettävissä käytäntöön. Ainut asia, joka eroaa, on kuluttajan päätöksentekoprosessin vaiheiden painotukset eri yritysten välillä. Uuden tietosuoja-asetuksen tullessa voimaan, tuo se uusia vaatimuksia yrityksille, sekä oikeuksia yksityisille henkilöille. Joitakin vaikutuksia on jo nyt nähtävissä, mutta ilmiön todelliset vaikutukset kuluttajakäyttäytymiseen on vasta nähtävissä ajan myötä
The study of consumer behavior has been an investigated field for ages, but is now being changed since the behavior of the consumers is more and more shifting into digital environment, especially into social media. Traditional decision-making process is more and more visible online and in order to retain competitive advantage, companies need to understand the value of consumer data which is generated from it. Now that the cost of storing data has dropped below the cost of deleting it, companies have started to put more effort in gathering consumer data to gain better understanding from consumers. Scholars are talking about an era of big data which means that data are increasingly available everywhere.
The results of the research show that the study of consumer decision making process is a lifeline to every company that wishes to succeed and that the theoretical model can be applied into a practice. Only thing that varies, is that the companies put more weight on different phases of consumer’s decision making-process. The new data protection regulation brings new obligations to the companies as well as rights to consumers. Only the time will show how the regulation will influence on these, however some of the influences can be seen already.
Kuluttajakäyttäytymisen tutkimus on ala, jota on tutkittu vuosikymmenet ja kirjallisuutta aiheesta löytyy loputtomasti. Teknologian ja sosiaalisen median nopean kehityksen myötä on myös kuluttajakäyttäytyminen muuttunut ja siirtynyt enemmän digitaaliseen ympäristöön, etenkin sosiaaliseen mediaan. Nyt, kun tiedon keräämisestä ja säilönnästä on tullut yhä halvempaa, kuin poistaa ylimääräinen tieto, ovat yritykset siirtyneet panostamaan tiedon keruuseen ymmärtääkseen kuluttajia paremmin. Tutkijat puhuvat big datan aikakaudesta.
Tutkimustulokset osoittavat, että kuluttajakäyttäytymisen tutkimus on elinehto yrityksille, jotka haluavat menestyä ja, että teoreettinen malli on yhdistettävissä käytäntöön. Ainut asia, joka eroaa, on kuluttajan päätöksentekoprosessin vaiheiden painotukset eri yritysten välillä. Uuden tietosuoja-asetuksen tullessa voimaan, tuo se uusia vaatimuksia yrityksille, sekä oikeuksia yksityisille henkilöille. Joitakin vaikutuksia on jo nyt nähtävissä, mutta ilmiön todelliset vaikutukset kuluttajakäyttäytymiseen on vasta nähtävissä ajan myötä