Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • LUTPub
  • Diplomityöt ja Pro gradu -tutkielmat
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • LUTPub
  • Diplomityöt ja Pro gradu -tutkielmat
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Business model premised on anti-consumption and impact investing

Tertsunen, Paavo (2018)

Katso/Avaa
Diplomityö (1.434Mb)
Lataukset: 


Diplomityö

Tertsunen, Paavo
2018

School of Energy Systems, Ympäristötekniikka

Kaikki oikeudet pidätetään.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018073033152

Tiivistelmä

This thesis created a business model that is premised on anti-consumption and impact investing, in order to encourage individuals to save money and invest it in sustainability. The theory assessed consumerism, anti-consumerism and finance. The empirical part consisted of a literature review on financial regulation, and a comparative business model analysis. The final model was created by analysing eleven micro-, crowdfunding-, and impact investing companies with business model canvas, and examining them through the regulation conclusions and the theory synthesis. Based on the results, an early-stage finance technology company should try to adopt active anti-consumption and saving features from existing micro investing and micro saving companies, and the strong sustainability orientation partly from impact investing, and partly from crowdfunding investing companies. A successful execution seemed to rely on strategic, such as finance, development and payment provider partners. Key resources are the finance partner, information technology infrastructure and personnel, and investment advisory personnel. The service should use both mobile app and a web platform as channels, in order to reach the potential customer segment, millennials. The service can be executed automatically and through “self-service”. Revenue comes from monthly or wrap fees, which are collected as a certain percentage of the total asset value.
 
Työssä luotiin kulutuksen vähentämiseen ja vaikuttavuussijoittamiseen perustuva liiketoimintamalli, joka kannustaa säästämään ja sijoittamaan kestävästi. Teoria keskitytään kulutukseen, kulutuksen vähentämiseen ja rahoitusalaan. Empiirisessä osassa tehtiin vertaileva liiketoimintamallianalyysi sekä kirjallisuuskatsaus Suomen finanssilainsäädäntöön. Lopullinen malli tehtiin tutkimalla yhtätoista mikro-, joukkorahoitus- ja vaikuttavuussijoittamisyhtiötä business model canvas-työkalulla, ja analysoimalla niitä lainsäädännön johtopäätösten sekä teoriasynteesin kautta. Tulosten perusteella alkuvaiheessa olevan finanssiteknologiayrityksen kannattaa omaksua aktiivisen säästämisen piirteitä mikrosijoitus- ja säästämisyrityksiltä, ja vahvaa kestävyysorientaatiota osin vaikuttavuussijoitusalustoilta, osin joukkorahoitussijoitusyrityksiltä. Menestyksekäs liiketoimintamalli osoittautui rakentuvan strategisista kumppaneista, kuten rahoitus-, liiketoiminnan kehitys- sekä maksuvälittäyrityksiltä. Avainresursseiksi todettiin rahoitusalan kumppani, informaatioteknologia sekä henkilöstö ja sijoituspalvelutoiminnot, pääasiallisiksi kanaviksi mobiilisovellus ja selainalusta, joiden kautta tavoitetaan potentiaaliset käyttäjät, milleniaalit. Palvelu voidaan toteuttaa automaattisena tai itsetoimisena. Voitto rakentuu kuukausittaisista tai prosentuaalisista kuluista, joita maksetaan kokonaissaldon perusteella. 
 
Kokoelmat
  • Diplomityöt ja Pro gradu -tutkielmat [14011]
LUT-yliopisto
PL 20
53851 Lappeenranta
Ota yhteyttä | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetKoulutusohjelmaAvainsanatSyöttöajatYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
LUT-yliopisto
PL 20
53851 Lappeenranta
Ota yhteyttä | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste