Mikroyrityksen asiakas- ja toimittajaverkoston strateginen riskienhallinta
Rytkönen, Reijo (2018)
Diplomityö
Rytkönen, Reijo
2018
School of Engineering Science, Tuotantotalous
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018073133168
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018073133168
Tiivistelmä
Tämän päivän liiketoiminta eikä yrittäminen ole enää yksin tekemistä vaan liiketoiminnot ovat verkottuneita. Verkostoituminen nähdäänkin yhtenä yrityksen kilpailueduista ja menestystekijöistä Verkoston peruselementti on kahden yrityksen välinen liiketoimintasuhde, jossa ollaan vuorovaikutuksessa taloudellisesti ja sosiaalisesti. Tavoitteena on saavuttaa yhteisiä etuja. Verkostoitumiseen liittyy kuitenkin monenlaisia riskejä. Tässä tutkimuksessa riskiä käsitellään kahden ulottuvuuden kautta. Riski on uhka, mutta myös mahdollisuus.
Tämän tutkimuksen ensimmäisenä tavoitteena oli case-yrityksen toimeksiannosta tunnistaa asiakas- ja toimittajaverkoston riskit. Tutkimuksessa selvitettiin mitä uhkia ja mahdollisuuksia liiketoimintasuhteisiin liittyy ja analysoitiin, millainen kukin suhde on. Verkoston jäsenet luokiteltiin ja sen pohjalta luotiin verkostostrategia case-yritykselle. Toisena tavoitteena oli saada käsitys siitä, että millainen yrittäjän rooli on verkottuneessa liiketoimintaympäristössä.
Tutkimus on kvalitatiivinen tapaustutkimus ja se koostuu kahdesta asiakasyrityksen edustajaa haastattelusta ja viidestä toimittajayrityksen edustajan haastattelusta. Lisäksi on haastateltu case-yrityksen yrittäjää. Aineisto analysoitiin laadullisten tutkimusmenetelmien avulla. Tutkimuksen taustateoriana hyödynnettiin kahta näkökulmaa: sosiaalipsykologista ja talousteoreettista. Sosiaalipsykologinen näkökulma ottaa huomioon inhimilliset tekijät ja talousteoreettinen huomioi taloudelliset tekijät.
Tutkimuksessa todettiin, että liiketoimintasuhteet kannattaa luokitella, jotta saadaan käsitys kunkin suhteen tasosta. Tämä taso määrittää miten verkostoa ja liiketoimintasuhteita kannattaa kehittää ja johtaa. Tutkimuksessa havaittuja verkoston uhkia ovat taloudellinen uhka ja henkilöriippuvuus. Mahdollisuuksia ovat liiketoiminnan kehittäminen ja kasvattaminen. Luotu verkostostrategia auttaa case-yritystä hallinnoimaan asiakas- ja toimittajasuhteita ja tutkimuksen tulosten perusteella suhteita voi kehittää edelleen. Doing business today is based on networks and networking can be one of the company's competitive advantages and success factors. The core of the network is the business relationship between two companies, which is economically and socially intertwined. The aim is to achieve common benefit. Networking involves a variety of risks. In this study, risk is addressed through two dimensions: threat and possibility.
The study was carried out by the assignment of the case enterprise. The first objective of this study was to identify the risks of the customer and supplier network. The study explored what threats and opportunities can be found regarding business relationships. The members of the case enterprise network were classified and based on that the network strategy was created. The second goal was to understand what the entrepreneur's role in a networked business environment is.
A qualitative case-study was conducted with seven theme interviews. Two of them were case enterprise customers and five of them were suppliers. In addition, the entrepreneur of the case company was interviewed. The material was analyzed using qualitative research methods. Two perspectives were utilized as the backdrop of research: social psychology and economic theory. The social psychological aspect considers the human factors and economic theoretical aspect of economic factors.
The findings are that business relationships should be classified in order to gain an understanding of the level of each relationship. This level determines how to develop and manage network and business relationships. The network threats identified in the study are financial threats and personal dependence. Furthermore, opportunities are business development and growth. The established network strategy helps the case enterprise to manage customer and supplier relationships. Based on the results of the research, relationships can be further developed.
Tämän tutkimuksen ensimmäisenä tavoitteena oli case-yrityksen toimeksiannosta tunnistaa asiakas- ja toimittajaverkoston riskit. Tutkimuksessa selvitettiin mitä uhkia ja mahdollisuuksia liiketoimintasuhteisiin liittyy ja analysoitiin, millainen kukin suhde on. Verkoston jäsenet luokiteltiin ja sen pohjalta luotiin verkostostrategia case-yritykselle. Toisena tavoitteena oli saada käsitys siitä, että millainen yrittäjän rooli on verkottuneessa liiketoimintaympäristössä.
Tutkimus on kvalitatiivinen tapaustutkimus ja se koostuu kahdesta asiakasyrityksen edustajaa haastattelusta ja viidestä toimittajayrityksen edustajan haastattelusta. Lisäksi on haastateltu case-yrityksen yrittäjää. Aineisto analysoitiin laadullisten tutkimusmenetelmien avulla. Tutkimuksen taustateoriana hyödynnettiin kahta näkökulmaa: sosiaalipsykologista ja talousteoreettista. Sosiaalipsykologinen näkökulma ottaa huomioon inhimilliset tekijät ja talousteoreettinen huomioi taloudelliset tekijät.
Tutkimuksessa todettiin, että liiketoimintasuhteet kannattaa luokitella, jotta saadaan käsitys kunkin suhteen tasosta. Tämä taso määrittää miten verkostoa ja liiketoimintasuhteita kannattaa kehittää ja johtaa. Tutkimuksessa havaittuja verkoston uhkia ovat taloudellinen uhka ja henkilöriippuvuus. Mahdollisuuksia ovat liiketoiminnan kehittäminen ja kasvattaminen. Luotu verkostostrategia auttaa case-yritystä hallinnoimaan asiakas- ja toimittajasuhteita ja tutkimuksen tulosten perusteella suhteita voi kehittää edelleen.
The study was carried out by the assignment of the case enterprise. The first objective of this study was to identify the risks of the customer and supplier network. The study explored what threats and opportunities can be found regarding business relationships. The members of the case enterprise network were classified and based on that the network strategy was created. The second goal was to understand what the entrepreneur's role in a networked business environment is.
A qualitative case-study was conducted with seven theme interviews. Two of them were case enterprise customers and five of them were suppliers. In addition, the entrepreneur of the case company was interviewed. The material was analyzed using qualitative research methods. Two perspectives were utilized as the backdrop of research: social psychology and economic theory. The social psychological aspect considers the human factors and economic theoretical aspect of economic factors.
The findings are that business relationships should be classified in order to gain an understanding of the level of each relationship. This level determines how to develop and manage network and business relationships. The network threats identified in the study are financial threats and personal dependence. Furthermore, opportunities are business development and growth. The established network strategy helps the case enterprise to manage customer and supplier relationships. Based on the results of the research, relationships can be further developed.