The effect of “make versus buy” on backsourcing decision: Case study on air freight operations
Viertola, Katariina (2018)
Pro gradu -tutkielma
Viertola, Katariina
2018
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018073133171
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018073133171
Tiivistelmä
The purpose of this study was to find out whether backsourcing of air freight operations would be the right decision to do for the case company on this research. The case company is a forwarding company who has outsourced their air freight operations, but now it would be an ideal situation to backsource. The theory of the research focuses on outsourcing and backsourcing issues as well as to the total costs of backsourcing. The research was conducted by doing interviews for professionals on air freight business.
Based on the results can be concluded that the case company should start to operate the air freights themselves instead of buying the service from supplier, as the costs for backsourcing are low and the process is easy to conduct. However, as it is huge strategic step for the case company, good preparations should be established as it also mitigates the possible risks. The biggest challenge for the company might be finding the relevant human resources to lead the project. When taking into account the study limitations, the outcome of the research might not be generalized to other companies. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, olisiko ulkoistettujen lentorahtipalveluiden takaisinveto oikea päätös tutkimuksen kohdeyritykselle. Tutkimuksen kohteena on huolinta-alan yritys, joka on tällä hetkellä ulkoistanut lentorahtipalvelunsa, mutta nyt yrityksellä olisi kuitenkin sopiva tilanne näiden palveluiden takaisinvetoon. Tutkimuksen teoria keskittyy ulkoistamiseen ja sen purkuun, sekä ulkoistetun palvelun takaisinvedon kokonaiskustannuksiin. Itse tutkimus on tehty haastattelemalla lentorahtialan ammattilaisia.
Tutkimustulosten perusteella voidaan päätellä, että kohdeyrityksen tulisi itse alkaa tuottaa lentorahtipalveluita sen sijaan, että ne ostetaan alihankkijalta. Kulut tähän prosessiin ovat pienet, ja se on yksinkertainen toteuttaa. On kuitenkin huomioitava tämän olevan iso strateginen muutos yritykselle, jolloin prosessi on valmisteltava hyvin, jotta myös riskit voidaan minimoida. Erityisen haasteellista yritykselle voi olla relevanttien henkilöresurssien löytyminen kyseisen prosessin johtamiseen. Työn rajaukset huomioiden tutkimuksen lopputulokset eivät välttämättä ole yleistettävissä kohdeyrityksen ulkopuolelle.
Based on the results can be concluded that the case company should start to operate the air freights themselves instead of buying the service from supplier, as the costs for backsourcing are low and the process is easy to conduct. However, as it is huge strategic step for the case company, good preparations should be established as it also mitigates the possible risks. The biggest challenge for the company might be finding the relevant human resources to lead the project. When taking into account the study limitations, the outcome of the research might not be generalized to other companies.
Tutkimustulosten perusteella voidaan päätellä, että kohdeyrityksen tulisi itse alkaa tuottaa lentorahtipalveluita sen sijaan, että ne ostetaan alihankkijalta. Kulut tähän prosessiin ovat pienet, ja se on yksinkertainen toteuttaa. On kuitenkin huomioitava tämän olevan iso strateginen muutos yritykselle, jolloin prosessi on valmisteltava hyvin, jotta myös riskit voidaan minimoida. Erityisen haasteellista yritykselle voi olla relevanttien henkilöresurssien löytyminen kyseisen prosessin johtamiseen. Työn rajaukset huomioiden tutkimuksen lopputulokset eivät välttämättä ole yleistettävissä kohdeyrityksen ulkopuolelle.