Turvallisuuden ja turvallisuuskulttuurin kehittäminen sekä inhimillisten tekijöiden merkitys työturvallisuudessa
Luoma, Joonas (2018)
Diplomityö
Luoma, Joonas
2018
School of Engineering Science, Tuotantotalous
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018080233331
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018080233331
Tiivistelmä
Työturvallisuuden tärkeys yrityksissä kasvaa vuosi vuodelta. Tiukentuvat lait, direktiivit ja standardit vaativat yritysten työsuojelutoiminnalta jatkuvaa venymistä. Yrityksissä tiedostetaan myös paremmin työturvallisuuteen panostamisen positiiviset vaikutukset muun muassa yrityksen tulokseen ja tuotannon laatuun. Case-yrityksen turvallisuuskehitys on ollut viimeisen kymmenen vuoden aikana rohkaisevaa. Johdon sitoutuminen turvallisuuden kehittämiseen ja turvallisuustoiminnan pitkäjänteisyys ovat olleet avainasemassa työtapaturmien ja vakavien vaaratilanteiden määrien laskussa.
Tämän työn tarkoituksena on sitoutua läheisesti case-yrityksen turvallisuusohjelmiin ja tukea yrityksen positiivista turvallisuuskehitystä. Työssä käydään läpi työsuojelun käsitteitä, teorioita tapaturmien ja vaaratilanteiden syntymisestä sekä inhimillisten tekijöiden vaikutusta työturvallisuuteen. Työn osana suoritetaan haastattelututkimus, jonka avulla kerätään palautetta henkilöstöltä case-yrityksessä toteutetuista turvallisuusohjelmista ja turvallisuuden nykytilasta. Teorian ja kerätyn palautteen perusteella työn lopputuloksena esitetään kehitysehdotuksia turvallisuusohjelmien seuraaviin vaiheisiin.
Haastatteluiden perusteella keväällä 2017 aloitettu turvallisuusvalmentajatoiminta tarvitsee enemmän ohjeistusta ja tukea. Turvallisuusvalmentajien säännölliset palaverit työsuojeluorganisaation jäsenten kanssa ja valmentajien lisäkoulutukset voisivat tukea toimintaa jatkossa, jotta vuoroissa työskentelevien valmentajien potentiaali pystyttäisiin hyödyntämään. Palautteen perusteella yleiskoulutusten räätälöintiä osastokohtaisesti, henkilökohtaisten valmennusten uusimista säännöllisesti sekä koneiden ja laitteiden käyttökoulutusten lisäämistä suositellaan jatkossa. Henkilökohtaiset valmennukset voidaan ottaa myös osaksi uusien työntekijöiden perehdytystä sen kattavuuden lisäämiseksi. Turvallisuusvalmentajatoiminnan käynnistämisen ongelmat ovat puutteellisen kommunikoinnin tulos. Kommunikoinnin parantaminen molempiin suuntiin on kriittistä toimivan turvallisuusyhteistyön kannalta. Annettujen ohjeistusten selkeyteen tulee panostaa enemmän, kuten myös henkilöstön tulee osoittaa enemmän aktiivisuutta, antaa palautetta ja uskaltaa kysyä, kun ohjeistuksissa ilmenee epäselvyyksiä. The importance of work safety in companies increases constantly. Laws, directives and standards require more and more from company’s occupational health and safety operations. Companies also have started to acknowledge how their investments to work safety have a positive impact to their profit and production quality. Safety development of the case company has been encouraging for the last ten years. Management’s commitment to safety and long-term safety operations have played a crucial part in reducing the amount of accidents and near misses throughout the company.
The aim of this thesis is to be part of the case company’s safety programs and to support the company’s positive safety development in the future. Thesis reviews some concepts of occupational health and safety, theories of how accidents and near misses are caused and how human factors influence work safety. Qualitative research is performed as part of the thesis. Personnel are interviewed throughout the company about the implemented safety programs and what are their views on the current state of safety. Suggestions and ideas are proposed for the upcoming phases of safety programs as the result of this thesis.
According to the interviews, safety coaches, who started their work at shifts during spring 2017, need more support and instructions. Regular meetings between safety coaches and the members of occupational health and safety operations and additional training of the safety coaches could provide enough support for the coaches to reach their full potential. According to feedback, it is recommended that safety educations should be tailored to match departments, individual coachings should be renewed regularly and the amount of educations about machines and equipment should be increased in the future. Individual coaching could also be added as a part of the familiarization of a new employee. The problems with safety coaches were caused by insufficient communication. Improving communication in the future is vital for functional safety collaboration. To the clarity of given instructions should be focused on. Also, personnel should be more active, give more feedback and dare to ask when instructions are unclear.
Tämän työn tarkoituksena on sitoutua läheisesti case-yrityksen turvallisuusohjelmiin ja tukea yrityksen positiivista turvallisuuskehitystä. Työssä käydään läpi työsuojelun käsitteitä, teorioita tapaturmien ja vaaratilanteiden syntymisestä sekä inhimillisten tekijöiden vaikutusta työturvallisuuteen. Työn osana suoritetaan haastattelututkimus, jonka avulla kerätään palautetta henkilöstöltä case-yrityksessä toteutetuista turvallisuusohjelmista ja turvallisuuden nykytilasta. Teorian ja kerätyn palautteen perusteella työn lopputuloksena esitetään kehitysehdotuksia turvallisuusohjelmien seuraaviin vaiheisiin.
Haastatteluiden perusteella keväällä 2017 aloitettu turvallisuusvalmentajatoiminta tarvitsee enemmän ohjeistusta ja tukea. Turvallisuusvalmentajien säännölliset palaverit työsuojeluorganisaation jäsenten kanssa ja valmentajien lisäkoulutukset voisivat tukea toimintaa jatkossa, jotta vuoroissa työskentelevien valmentajien potentiaali pystyttäisiin hyödyntämään. Palautteen perusteella yleiskoulutusten räätälöintiä osastokohtaisesti, henkilökohtaisten valmennusten uusimista säännöllisesti sekä koneiden ja laitteiden käyttökoulutusten lisäämistä suositellaan jatkossa. Henkilökohtaiset valmennukset voidaan ottaa myös osaksi uusien työntekijöiden perehdytystä sen kattavuuden lisäämiseksi. Turvallisuusvalmentajatoiminnan käynnistämisen ongelmat ovat puutteellisen kommunikoinnin tulos. Kommunikoinnin parantaminen molempiin suuntiin on kriittistä toimivan turvallisuusyhteistyön kannalta. Annettujen ohjeistusten selkeyteen tulee panostaa enemmän, kuten myös henkilöstön tulee osoittaa enemmän aktiivisuutta, antaa palautetta ja uskaltaa kysyä, kun ohjeistuksissa ilmenee epäselvyyksiä.
The aim of this thesis is to be part of the case company’s safety programs and to support the company’s positive safety development in the future. Thesis reviews some concepts of occupational health and safety, theories of how accidents and near misses are caused and how human factors influence work safety. Qualitative research is performed as part of the thesis. Personnel are interviewed throughout the company about the implemented safety programs and what are their views on the current state of safety. Suggestions and ideas are proposed for the upcoming phases of safety programs as the result of this thesis.
According to the interviews, safety coaches, who started their work at shifts during spring 2017, need more support and instructions. Regular meetings between safety coaches and the members of occupational health and safety operations and additional training of the safety coaches could provide enough support for the coaches to reach their full potential. According to feedback, it is recommended that safety educations should be tailored to match departments, individual coachings should be renewed regularly and the amount of educations about machines and equipment should be increased in the future. Individual coaching could also be added as a part of the familiarization of a new employee. The problems with safety coaches were caused by insufficient communication. Improving communication in the future is vital for functional safety collaboration. To the clarity of given instructions should be focused on. Also, personnel should be more active, give more feedback and dare to ask when instructions are unclear.