The inferences between design thinking and innovation management
Kinnunen, Sara (2018)
Pro gradu -tutkielma
Kinnunen, Sara
2018
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018080633414
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018080633414
Tiivistelmä
Monet megatrendit, kuten digitalisaatio, muokkaavat yritysten toimintaympäristöä yhä nopeampaan tahtiin. Kulutustottumukset muuttuvat tämän myötä yhä vaativammiksi, mikä johtaa siihen, että yritysten täytyy olla entistä innovatiivisempia. Design thinking eli vapaasti käännettynä muotoiluajattelu on noussut monessa yrityksessä keskiöön, kun on pohdittu keinoja parantaa yritysten innovointikyvykkyyttä. Muotoiluajattelun yhteys innovaatiojohtamiseen on silti jäänyt epäselväksi. Tämän tutkimuksen tarkoitus on yhdistää muotoiluajattelu ja innovaatiojohtaminen sekä tutkia minkälainen tämä yhteys on. Aikaisempi tutkimus osoittaa, että muotoiluajattelun linkittäminen innovaatiojohtamiseen kaipaa lisää empiiristä tutkimusta sekä kokonaisvaltaisempaa ymmärrystä siitä, mitä muotoiluajattelu oikeastaan on sekä siitä, miten sitä voidaan implementoida innovaatiojohtamiseen. Tämä kvalitatiivinen monitapaustutkimus käyttää kahta erilaista vertailevaa analyysimenetelmää ja tutkii muotoiluajattelun vaikutuksia suurissa ja keskisuurissa yrityksissä niin organisaatio- kuin projektitasolla. Tutkimus osoittaa, että muotoiluajattelu on ennen kaikkea filosofia, joka ohjaa ja tukee yritysten innovaatiojohtamista tuomalla ongelmanratkaisua painottavan asiakaslähtöisen tekemisen lähemmin mukaan yritysten prosesseihin. Tulokset osoittavat, että muotoiluajattelulla ja sen ilmentymillä on positiivinen yhteys innovointiprojekteissa. Yritysten täytyy tuoda muotoiluajattelun filosofia osaksi yrityksen kulttuuria lähtien ylimmästä johdosta, sekä kannustaa innovointiin ja kokeiluun. Tunnistamalla innovaatiojohtamista tukevia muotoiluajattelun ilmentymiä ja mahdollistajia tämä tutkimus tuo kaivattua yhtenäisyyttä ja ymmärrystä aiheen ympärille. Digitalization and other megatrends shape companies’ operating environment in a fast pace. Furthermore, consumers are becoming more demanding which means that companies need to become more innovative. Design thinking has raised interest among managerial discussion when companies have searched ways for being more innovative but it has yet remained unclear, how design thinking actually inferences with innovation management. Thus, this study links design thinking and innovation management and explores how these are connected. Previous studies regarding design thinking and innovation management suggests that this field of study requires more empirical evidence and more coherent understanding about what design thinking actually is and how it can be implemented into organizations. The method adopted for this study is a multi-method qualitative study. This includes the comparative case study and qualitative comparative analysis (QCA).This qualitative study studies design thinking’s impact in large and medium sized companies at both organizational and project level. The findings indicate that design thinking is a philosophy that supports and guides companies’ innovation management by bringing customer centered problem solving and empathy closer into companies’ processes. In addition, the findings indicate that design thinking, has a positive impact in innovation projects. This means that companies’ higher management must understand and support design thinking and implement it into the company culture, which must also support innovation and experimenting. By recognizing the different embodiments and enablers of design thinking that support innovation management, this study brings the much-needed coherence and understanding to this field of study.