Sosiaalisen median käyttäjien toiminnan analysoimiseen tarkoitetut työkalut ohjelmistokehityksen tukena
Virmajoki, Joonas (2018)
Kandidaatintyö
Virmajoki, Joonas
2018
School of Engineering Science, Tietotekniikka
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018080933594
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018080933594
Tiivistelmä
Sosiaalinen median käyttö on löytänyt myös yritykset. Kandidaatintyössä tarkastellaan sosiaalisen median alustojen analysointityökaluja kaikenkokoisille yrityksille. Valitut sosiaalisen median alustat tarkasteltavaksi ovat Facebook, Instagram ja Twitter. Tutkimuksen tavoitteena on auttaa yrityksiä ymmärtämään asiakkaitaan ja heidän käyttäytymistään sosiaalisessa mediassa analyysien avulla. Työssä pohditaan, miten analyyseja voidaan käyttää hyödyksi ja tehdään niistä päätelmiä. Työssä todetaan, että ilmaiset analysointityökalut antavat hyvän peruskuvan käyttäjistä. Yrityksen koon kasvaessa kolmannen osapuolen hallinta- ja analysointityökalujen tarve kasvaa. Kolmannen osapuolen hallinta- ja analysointityökalut helpottavat hallitsemaan kaikkia sosiaalisen median alustoja yhdeltä hallintapaneelilta ja sisältävät ominaisuuksia, mitä alustojen omista analysointityökaluista ei löydy. The use of social media has also found companies. The bachelor's thesis examines analysis tools for social media platforms for companies of all sizes. Selected social media platforms for viewing are Facebook, Instagram and Twitter. The aim of the study is to help companies understand their customers and their behavior in social media through analysis. The study discusses how the analyzes can be utilized and draw conclusions. The study states that free analysis tools provide a good basic image of social media users. When size of the company grows, the need for third-party social media management and analytics tools will increase. Third-party social media management and analytics tools simplify controlling all social media platforms in one dashboard and include features that platforms own analytics tools don’t offer.