Complexity in establishing IT support model for an industrial company’s Russian business area
Eväkoski, Suvi (2018)
Diplomityö
Eväkoski, Suvi
2018
School of Energy Systems, Konetekniikka
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018082333989
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018082333989
Tiivistelmä
The purpose of this Master’s thesis is to explore IT support issues in Russian business area in an industrial company and how those are related to mechanical malfunctions or breakdowns. The object for this study is to establish IT support model for case company’s Russian business area. The theory part in this thesis focuses on Information Technology in industrial companies, its complexity of numerous IT systems and IT operating model.
Research methodology of this study is a practical approach to collect quantitative issue data and analyse it. Understanding of the background and theories of the research problem are essential parts of the project, therefore first part of the study describes theory of IT management processes and support functions in an industrial company. Research data is taken from case company’s IT management tool recorded between 2016 and 2017.
The results show that due to complexity of IT systems in mechanical engineering field, it is essential to have a sufficient IT support model in place. This model can prevent company for losing money or customers. In terms of establishing a sufficient IT support model, different options are taken under observation in this study regarding resource planning. Tämän diplomityön tarkoituksena on selvittää, millaisia IT-tukipyyntöjä teollisen yrityksen Venäjän toiminta-alueella on sekä miten ne liittyvät mekaanisiin häiriöihin tai käyttöhäiriöihin. Tutkimuksen tavoitteena on rakentaa IT-tukimalli esimerkkiyrityksen Venäjän toiminta-alueelle.
Tutkimuksen teoriaosassa keskitytään teollisuusyrityksen informaatioteknologiaan, siihen liittyvien IT-järjestelmien monimutkaisuuteen sekä IT operaatiomalliin.
Työn tutkimusaineisto kerätään määrällisellä tutkimusmenetelmällä. Työn ensimmäinen osa käsittelee IT-johtamisjärjestelmiä, niiden monimutkaisuutta ja tukitoimintoja, sillä on erittäin tärkeää ymmärtää tutkimusongelman tausta ja teoria tutkimustyön edetessä. Tutkimusaineisto koostuu esimerkkiyrityksen vuosien 2016 ja 2017 aikana tiketöintijärjestelmään tallennetusta datasta.
Tutkimustulokset osoittavat, että konetekniikka-alan IT-järjestelmien monimutkaisuuden vuoksi on välttämätöntä, että yrityksen käytössä on riittävä IT-tukimalli. Tukimallin olemassaolo voi ehkäistä yritystä menettämästä rahaa tai asiakkaita. Riittävän tukimallin määrittämiseen on olemassa erilaisia vaihtoehtoja, joita arvioidaan tässä työssä.
Research methodology of this study is a practical approach to collect quantitative issue data and analyse it. Understanding of the background and theories of the research problem are essential parts of the project, therefore first part of the study describes theory of IT management processes and support functions in an industrial company. Research data is taken from case company’s IT management tool recorded between 2016 and 2017.
The results show that due to complexity of IT systems in mechanical engineering field, it is essential to have a sufficient IT support model in place. This model can prevent company for losing money or customers. In terms of establishing a sufficient IT support model, different options are taken under observation in this study regarding resource planning.
Tutkimuksen teoriaosassa keskitytään teollisuusyrityksen informaatioteknologiaan, siihen liittyvien IT-järjestelmien monimutkaisuuteen sekä IT operaatiomalliin.
Työn tutkimusaineisto kerätään määrällisellä tutkimusmenetelmällä. Työn ensimmäinen osa käsittelee IT-johtamisjärjestelmiä, niiden monimutkaisuutta ja tukitoimintoja, sillä on erittäin tärkeää ymmärtää tutkimusongelman tausta ja teoria tutkimustyön edetessä. Tutkimusaineisto koostuu esimerkkiyrityksen vuosien 2016 ja 2017 aikana tiketöintijärjestelmään tallennetusta datasta.
Tutkimustulokset osoittavat, että konetekniikka-alan IT-järjestelmien monimutkaisuuden vuoksi on välttämätöntä, että yrityksen käytössä on riittävä IT-tukimalli. Tukimallin olemassaolo voi ehkäistä yritystä menettämästä rahaa tai asiakkaita. Riittävän tukimallin määrittämiseen on olemassa erilaisia vaihtoehtoja, joita arvioidaan tässä työssä.