Tietojohtamisen vaikutus liiketoimintaan, case tutkimus
Kimpimäki, Pekka (2018)
Pro gradu -tutkielma
Kimpimäki, Pekka
2018
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018082734157
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018082734157
Tiivistelmä
Tutkielmassa selvitettiin tietojohtamisen käytäntöjen vaikutusta liiketoiminnan tavoitteiden saavuttamiseen. Teoreettisena viitekehyksenä käytettiin mallia, jossa on kymmenen tietojohtamisen käytäntöä sekä niihin vaikuttavana tekijänä tietojohtamisen organisoituminen. Tutkielman data kerättiin haastattelemalla kahdeksaa hyvän tietojohtamisen kyvykkyyden omaavaa yrityksen toimitusjohtajaa, johtoryhmän jäsentä tai liiketoiminnasta vastaavaa henkilöä.
Kaikissa haastatteluissa nousi esille tietojohtamisen vaikutus liiketoiminnan tavoitteiden saavuttamiseen. Haastateltavien näkemys siitä, mitkä tietojohtamisen käytännöt vaikuttavat heidän liiketoiminnan tavoitteiden saavuttamiseen erosivat toisistaan merkittävästi. Tietojohtamisen organisoituminen oli poikkeus, lähes kaikilla yrityksillä tietojohtamisen johtaminen oli hajautettua. Haastatteluissa nousi esille hyviä tietojohtamisen toimintatapoja, kuten kaikki yrityksen tieto on saatavissa 10 sekunnissa ja laaja-alainen tietojohtaminen, jonka malliesimerkissä yhdistyi useita tietojohtamisen käytäntöjä. Merkittävä havainto oli, että ainoastaan yhdessä haastatellussa yrityksessä tietojohtamista hyödynnettiin monipuolisesti liiketoiminnan tavoitteiden saavuttamiseksi. Kaikissa haastatelluissa yrityksissä yritystason tietojohtamisessa nousi esille tehostamismahdollisuuksia. The thesis investigated the impact of knowledge management practices on achieving business goals. A theoretical framework was a model with ten knowledge management practices and as a linked factor organizing of knowledge management. The data of the thesis were collected by interviewing eight CEOs, members of the management team or business executives from a firm with good knowledge management maturity.
All of the interviews highlighted the impact of knowledge management on achieving business objectives. The interviewees' perceptions of which knowledge management practices affect their achievement of their business objectives differed greatly from one another. Organizing of knowledge management was an exception, in almost all companies, knowledge management leading was decentralized. In the interviews, good knowledge management practices emerged, as all of the company knowledge is available in 10 seconds and extensive knowledge management, the example combines several knowledge management practices. A noteworthy observation was that only one company while exploit knowledge management to achieve the business objectives. In all of the interviewed companies, company-level knowledge management raised opportunities for improvement.
Kaikissa haastatteluissa nousi esille tietojohtamisen vaikutus liiketoiminnan tavoitteiden saavuttamiseen. Haastateltavien näkemys siitä, mitkä tietojohtamisen käytännöt vaikuttavat heidän liiketoiminnan tavoitteiden saavuttamiseen erosivat toisistaan merkittävästi. Tietojohtamisen organisoituminen oli poikkeus, lähes kaikilla yrityksillä tietojohtamisen johtaminen oli hajautettua. Haastatteluissa nousi esille hyviä tietojohtamisen toimintatapoja, kuten kaikki yrityksen tieto on saatavissa 10 sekunnissa ja laaja-alainen tietojohtaminen, jonka malliesimerkissä yhdistyi useita tietojohtamisen käytäntöjä. Merkittävä havainto oli, että ainoastaan yhdessä haastatellussa yrityksessä tietojohtamista hyödynnettiin monipuolisesti liiketoiminnan tavoitteiden saavuttamiseksi. Kaikissa haastatelluissa yrityksissä yritystason tietojohtamisessa nousi esille tehostamismahdollisuuksia.
All of the interviews highlighted the impact of knowledge management on achieving business objectives. The interviewees' perceptions of which knowledge management practices affect their achievement of their business objectives differed greatly from one another. Organizing of knowledge management was an exception, in almost all companies, knowledge management leading was decentralized. In the interviews, good knowledge management practices emerged, as all of the company knowledge is available in 10 seconds and extensive knowledge management, the example combines several knowledge management practices. A noteworthy observation was that only one company while exploit knowledge management to achieve the business objectives. In all of the interviewed companies, company-level knowledge management raised opportunities for improvement.