Operational management model for strategic supplier
Tiainen, Tero (2018)
Lataukset:
Diplomityö
Tiainen, Tero
2018
School of Engineering Science, Tuotantotalous
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018082934237
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018082934237
Tiivistelmä
The main objective of this study was to create operational management model for strategic supplier in the case company. Thesis proposes also outlines how case company can develop and maintain successful collaboration with its strategic suppliers.
Literature part of the thesis concentrates why companies should focus on supply chain management overall. Outsourcing risks and opportunities were pointed out, and successful strategic supplier collaboration and measurement clarified. Kraljic’s purchasing portfolio model were defined to categorize supply base. Thesis process operations management based on the system approach and highlights how to make it as a competitive advantage. Operations management measurement and risks were also covered.
Empirical study was composed based on the interviews in the case company and strategic supplier. Purchasing spend data was gathered from the case company, and used to create purchasing portfolio. Empirical study stated that case company had a space for improvement in strategic supplier collaboration and measurement. Overlapping in huge company is selfevident and can complicate interaction and decelerate decision making process with supplier.
Thesis proposes nominated strategic suppliers based on the purchasing spend and business criticality. Supplier account representative could have a key role to steer monthly business meetings in order to improve customer responsiveness. The supplier evaluation indicators could be more allocated into the development part which could generate more innovations. Dashboard assessed to EMS management needs could be enlarged with flexibility, order intake, testing quality, development and forecasting metrics. Diplomityön keskeisin tavoite oli luoda operatiivinen johtamismalli case-yrityksen strategiselle toimittajalle. Diplomityö kuvaa myös millä tavoin yritys voi luoda sekä ylläpitää menestyksellistä yhteistyötä strategisten toimittajien kanssa.
Työn kirjallinen osuus kertoo toimitusketjun johtamisen tärkeydestä, sekä ulkoistaminen riskeistä ja mahdollisuuksista. Kirjallisessa osuudessa käsitellään myös, kuinka strategiset toimittajat voidaan määritellä Kraljicin mallia käyttäen. Lisäksi strategisten toimittajien tuloksellinen johtaminen, yhteistyön riskit sekä yhteistyön mittaaminen muodostavat osan kirjallisesta osuudesta. Operaatioiden johtamista käsitellään systeemiajattelun näkökulmasta. Kirjallisuuden jälkimmäinen osuus sisältää operaatioiden johtamisen mittaamista ja riskejä.
Työn empiirinen osuus koostuu haastattelujen perusteella luodusta nykytilanteen kuvauksesta. Empiirisessä osuudessa ilmenee case-yrityksen tarve strategisten toimittajien yhteistyön sekä mittaamisen kehittämiselle. Kvartaalittaisella toimittajan suorituskyky arvioinnilla on vaikea reagoida nopeammin muuttuvaan toimintaympäristöön. Toimittajien yhteistyössä on mukana useita funktioita. Täten sisäiset päällekkäisyydet ovat joskus väistämättömiä ja kokonaiskuva toimittajan johtamisesta vaarassa kadota.
Jatkuvasti muuttuviin markkinavaatimuksiin vastaaminen vaatii strategisten toimittajien kuukausittaista johtamista. Toimittaja vastuullisella on ratkaiseva rooli toimittajan johtamisessa yhdessä sidosryhmien avustuksella. Nykyistä korostetumpi kehityksen mittaaminen mahdollistaa innovaatiot, jotka parantavat toimitusketjun kannattavuutta. Sopimusvalmistuksen johtamiseen ehdotetussa mittaristossa kannattaa mitata myös joustavuutta, saatuja tilauksia, testauslaitteistojen laatua sekä kehitystä ja ennustetarkkuutta.
Literature part of the thesis concentrates why companies should focus on supply chain management overall. Outsourcing risks and opportunities were pointed out, and successful strategic supplier collaboration and measurement clarified. Kraljic’s purchasing portfolio model were defined to categorize supply base. Thesis process operations management based on the system approach and highlights how to make it as a competitive advantage. Operations management measurement and risks were also covered.
Empirical study was composed based on the interviews in the case company and strategic supplier. Purchasing spend data was gathered from the case company, and used to create purchasing portfolio. Empirical study stated that case company had a space for improvement in strategic supplier collaboration and measurement. Overlapping in huge company is selfevident and can complicate interaction and decelerate decision making process with supplier.
Thesis proposes nominated strategic suppliers based on the purchasing spend and business criticality. Supplier account representative could have a key role to steer monthly business meetings in order to improve customer responsiveness. The supplier evaluation indicators could be more allocated into the development part which could generate more innovations. Dashboard assessed to EMS management needs could be enlarged with flexibility, order intake, testing quality, development and forecasting metrics.
Työn kirjallinen osuus kertoo toimitusketjun johtamisen tärkeydestä, sekä ulkoistaminen riskeistä ja mahdollisuuksista. Kirjallisessa osuudessa käsitellään myös, kuinka strategiset toimittajat voidaan määritellä Kraljicin mallia käyttäen. Lisäksi strategisten toimittajien tuloksellinen johtaminen, yhteistyön riskit sekä yhteistyön mittaaminen muodostavat osan kirjallisesta osuudesta. Operaatioiden johtamista käsitellään systeemiajattelun näkökulmasta. Kirjallisuuden jälkimmäinen osuus sisältää operaatioiden johtamisen mittaamista ja riskejä.
Työn empiirinen osuus koostuu haastattelujen perusteella luodusta nykytilanteen kuvauksesta. Empiirisessä osuudessa ilmenee case-yrityksen tarve strategisten toimittajien yhteistyön sekä mittaamisen kehittämiselle. Kvartaalittaisella toimittajan suorituskyky arvioinnilla on vaikea reagoida nopeammin muuttuvaan toimintaympäristöön. Toimittajien yhteistyössä on mukana useita funktioita. Täten sisäiset päällekkäisyydet ovat joskus väistämättömiä ja kokonaiskuva toimittajan johtamisesta vaarassa kadota.
Jatkuvasti muuttuviin markkinavaatimuksiin vastaaminen vaatii strategisten toimittajien kuukausittaista johtamista. Toimittaja vastuullisella on ratkaiseva rooli toimittajan johtamisessa yhdessä sidosryhmien avustuksella. Nykyistä korostetumpi kehityksen mittaaminen mahdollistaa innovaatiot, jotka parantavat toimitusketjun kannattavuutta. Sopimusvalmistuksen johtamiseen ehdotetussa mittaristossa kannattaa mitata myös joustavuutta, saatuja tilauksia, testauslaitteistojen laatua sekä kehitystä ja ennustetarkkuutta.