Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • LUTPub
  • Diplomityöt ja Pro gradu -tutkielmat
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • LUTPub
  • Diplomityöt ja Pro gradu -tutkielmat
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Työterveyspalveluiden vaikuttavuuden mittaaminen ja arvioiminen asiakasnäkökulmasta

Salo, Samuli (2018)

Katso/Avaa
Diplomityö_Salo_Samuli.pdf (1.162Mb)
Lataukset: 


Diplomityö

Salo, Samuli
2018

School of Engineering Science, Tuotantotalous

Kaikki oikeudet pidätetään.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018083034328

Tiivistelmä

Tutkimuksessa mitataan ja arvioidaan työterveyspalveluiden vaikuttavuutta asiakasnäkökulmasta. Tässä tutkimuksessa vaikuttavuudella tarkoitetaan asetettujen tavoitteiden toteutumista ja näiden kautta tuotettua hyötyä asiakasyrityksille. Tutkimus toteutettiin case-tutkimuksena. Aineiston kerääminen on tapahtunut haastatteluilla, johon osallistuivat toimeksiantajan tärkeimmät asiakasyritykset. Tutkimuksessa selvitettiin, kuinka asiakasyritykset kokevat saaneensa työterveyspalveluihin käytetyille rahoilleen vastinetta. Lisäksi arvioitiin tulevaisuuden työterveyspalveluiden kehityssuuntia, mittaustarpeita ja mittareita.

Tulosten perusteella on tulkittavissa yritys- ja toimialakohtaisia erityispiirteitä. Kohdennetun ennaltaehkäisevän toiminnan ja aktiivisen työkyvyn seurannan kautta sairastamisen tunnusluvut pienenevät. Tämä näkyy myös vähentyneinä työterveyspalveluiden käyttökustannuksina ja niiden jakauman muutoksena.

Tulevaisuudessa tehtyjen toimenpiteiden vaikuttavuuden toteaminen nousee yhä suurempaan arvoon. Pitkällä aikavälillä vaikuttava työterveystoiminta tuottaa asiakasyrityksille kustannusvaikuttavuutta. Jatkossa palveluiden saatavuutta ja tarkemman raportoinnin merkitystä korostetaan. Tutkimuksen avulla toimeksiantaja saa tietoa omasta suorituskyvystä, kilpailukykytekijöistä sekä kehityskohteista.
 
This research measures and estimates the effectiveness of occupational health care from a customer’s perspective. In this research, effectiveness means achieving the goals and the benefits which are produced to customer companies. The research was conducted as a case study. The data has been collected by interviews which were involved the principal customer companies. The research clarifies how customer companies feel about the value that they have had in regard of their occupational health care. In addition the development trends, measurement needs and indicators of future occupational health services are evaluated.

Based on the results, specific features between the companies and the industries can be interpreted. Through targeted preventive interventions and active monitoring of working ability, the indicators of morbidity could be reduced according to the results. This is also reflected in reduced using costs of occupational health care and changes in their classification.

In the future, the concrete effectiveness of the interventions increase to a higher value. In the long term, effective occupational health care produce cost-effectiveness to client companies. Also in the future, the availability of services and the importance of more accurate reporting are emphasized. Through this research, the principal receives information about his own performance, competitive factors and development targets.
 
Kokoelmat
  • Diplomityöt ja Pro gradu -tutkielmat [13828]
LUT-yliopisto
PL 20
53851 Lappeenranta
Ota yhteyttä | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetKoulutusohjelmaAvainsanatSyöttöajatYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
LUT-yliopisto
PL 20
53851 Lappeenranta
Ota yhteyttä | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste