Kategoriajohtamisen menetelmien hyödyntäminen hankintastrategioiden kehittämisessä
Palo, Jenni (2018)
Diplomityö
Palo, Jenni
2018
School of Engineering Science, Tuotantotalous
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018090434550
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018090434550
Tiivistelmä
Tämän diplomityön tarkoituksena on hyödyntää kategoriajohtamisen menetelmiä hankintastrategioiden kehityssuuntien määrittämisessä. Tavoitteena on tunnistaa muutaman hankintakategorian strategiset kehityssuunnat sekä tämän tutkimuksen pohjalta muodostaa viitekehys hankintastrategioiden suunnittelu- ja implementointiprosessille. Tutkimus toteutettiin hyödyntämällä sekä laadullisia että määrällisiä tutkimusmenetelmiä.
Tutkimuksen teoriaosuudessa tutkitaan kategoriajohtamiseen liittyvää teoriaa keskittyen erityisesti tunnistamaan kategoriajohtamisen toimintamalleja sekä tutkimaan hankintojen arvioimiseen käytettäviä kategorisointimalleja. Tämän lisäksi pyrittiin ymmärtämään kokonaisuudessaan hankintastrategioiden suunnittelu- ja hallintaprosessiin sisältyviä vaiheita. Teorian pohjalta päädyttiin hyödyntämään kategorisointimalleja strategioiden kehityssuuntien määrittämisen tukena.
Teorian näkökulmiin tukeutuen kehiteltiin yrityksen liiketoimintaympäristöön soveltuva kategorisointimalli, jota hyödynnettiin kyselytutkimuksen välityksellä. Tämän lisäksi toteutettiin haastatteluja, joissa pyrittiin saamaan käsitys hankintakategorioiden hallinnan nyky- ja tavoitetiloista. Kyseisten tutkimusmenetelmien pohjalta määriteltiin muutamalle hankintakategorialle mahdolliset strategiset kehityssuunnat. Tutkimuksen loppuun koottiin yhteenveto kehitetystä hankintastrategioiden suunnittelu- ja implementointiprosessista vaiheineen. The purpose of this master’s thesis is to utilize methods of category management to define purchasing strategy directions. The objective is to develop strategy directions for some of the procurement categories and define framework for the whole development and implementation process of purchasing strategies. This research was conducted using both qualitative and quantitative research methods.
The theoretical part of the research concentrates on gaining understanding on category management, especially to identify different methods of category management and compare different categorization models used to analyze purchases. In addition to this, the object was to get an overall view of the process behind purchasing strategy development and management. Based on the theory, purchasing categorization models were chosen as the main tool for developing purchasing strategy directions.
A categorization model that fits the company's business environment was developed based on the theory and utilized through a questionnaire survey. In addition, interviews were conducted to gain understanding of the current and desired state of purchasing management in different procurement categories. Based on the research data, possible strategic purchasing management directions for some of the procurement categories were defined. A summary of the development and implementation process for procurement strategies was compiled at the end of the research.
Tutkimuksen teoriaosuudessa tutkitaan kategoriajohtamiseen liittyvää teoriaa keskittyen erityisesti tunnistamaan kategoriajohtamisen toimintamalleja sekä tutkimaan hankintojen arvioimiseen käytettäviä kategorisointimalleja. Tämän lisäksi pyrittiin ymmärtämään kokonaisuudessaan hankintastrategioiden suunnittelu- ja hallintaprosessiin sisältyviä vaiheita. Teorian pohjalta päädyttiin hyödyntämään kategorisointimalleja strategioiden kehityssuuntien määrittämisen tukena.
Teorian näkökulmiin tukeutuen kehiteltiin yrityksen liiketoimintaympäristöön soveltuva kategorisointimalli, jota hyödynnettiin kyselytutkimuksen välityksellä. Tämän lisäksi toteutettiin haastatteluja, joissa pyrittiin saamaan käsitys hankintakategorioiden hallinnan nyky- ja tavoitetiloista. Kyseisten tutkimusmenetelmien pohjalta määriteltiin muutamalle hankintakategorialle mahdolliset strategiset kehityssuunnat. Tutkimuksen loppuun koottiin yhteenveto kehitetystä hankintastrategioiden suunnittelu- ja implementointiprosessista vaiheineen.
The theoretical part of the research concentrates on gaining understanding on category management, especially to identify different methods of category management and compare different categorization models used to analyze purchases. In addition to this, the object was to get an overall view of the process behind purchasing strategy development and management. Based on the theory, purchasing categorization models were chosen as the main tool for developing purchasing strategy directions.
A categorization model that fits the company's business environment was developed based on the theory and utilized through a questionnaire survey. In addition, interviews were conducted to gain understanding of the current and desired state of purchasing management in different procurement categories. Based on the research data, possible strategic purchasing management directions for some of the procurement categories were defined. A summary of the development and implementation process for procurement strategies was compiled at the end of the research.