Asiantuntijaorganisaation osaamisen johtaminen ja kehittäminen osallistamisen sekä vuorovaikutuksen avulla
Karjalainen, Antti (2018)
Pro gradu -tutkielma
Karjalainen, Antti
2018
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018090434552
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018090434552
Tiivistelmä
Osaamisen johtaminen on osa liiketoimintastrategiaa. Strategiaan pohjautuva osaamisen johtaminen on menestyvän organisaation ydin. Organisaation toimintaympäristön nopeat muutokset edellyttävät ennakoimista ja aktiivista toimintaa sekä osaamisen johtamista vision toteuttamiseksi. Osaaminen on aineetonta pääomaa ja se on tilannesidonnainen tapahtuma, jossa tieto ja taito kohtaavat tehtävän. Osaamisessa yksilö suoriutuu tehtävistään, parantaa ja kehittää työtään sekä ratkaisee ongelmia. Asiantuntijuuteen tarvitaan aiempaa enemmän ja monipuolisempaa osaamista, jossa on jatkuvasti opittava uutta ja ratkaistava ongelmia itsenäisesti sekä tiimeissä. Asiantuntijuus on kykyä luoda uusia verkostoja, uutta osaamista ja tiedon jakamista.
Organisaation strategisten tavoitteiden toteutumisen kannalta on merkittävää, että organisaatiossa on osallistamista ja vuorovaikutusta. Organisaation osallistamista hyödynnetään osaamisen kehittämiseksi esimerkiksi tiimiytymisen, työkierron, sijaisjärjestelmien, tutoroinnin, mentoroinnin ja eri projekteihin sekä kehityshankkeisiin osallistumisen avulla. Osallistaminen tukee työntekijöiden asiantuntijuutta ja moniosaamista.
Tutkimuksen empiria toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena yksilöhaastatteluilla. Kohdeorganisaatioksi valittiin Nordea Pankin KYC (=Know Your Customer) Operations FI – asiantuntijaorganisaatio. KYC Operations FI on erikoistunut asiakkaan tuntemiseen sekä terrorismin rahoittamisen ja rahanpesun estämiseen. Haastattelujen tulokset osoittivat, että kohdeorganisaation organisaatiokulttuuriin ja toimintatapoihin kuuluvat tiedon jakaminen sekä toisten osaamisen kehittäminen osallistamisen, vuorovaikutuksen, tutoroinnin ja mentoroinnin avulla. Competence management is part of the business strategy. Strategy –based knowledge management is the core of a successful organization. Fast changes in the organization's operating environment require anticipation and active activity as well as competence management to implement the vision. Knowledge is intangible capital and is a situation- specific event where knowledge and skills meet the task. In competence, an individual performs his/her duties, improves and develops his/her work and solves problems. Expertise requires more than ever comprehensive know-how, which is constantly learning new and solving problems at work independently and in teams. Expertise is an ability to create new networking, new skills and knowledge sharing.
For the organization's strategic goals to be realized, it is important that the organization has participation and interaction. Participation in the organization is utilized to develop know- how, for example through teaming, working rotation, substitute systems, tutoring, mentoring and participation in various development projects. Participation supports employee knowledge and multi-expertise.
The empirical study was carried out as a qualitative study by an interviewing individuals. Nordea Bank KYC (= Know Your Customer) Operations FI expert organization was chosen as case organization for the research. KYC Operations FI specializes in knowing the customer and in preventing terrorist financing and money laundering. The results of the interviews showed that the organizational culture and practices of the case organization include the sharing of information and the development of others through participation, interaction, tutoring and mentoring.
Organisaation strategisten tavoitteiden toteutumisen kannalta on merkittävää, että organisaatiossa on osallistamista ja vuorovaikutusta. Organisaation osallistamista hyödynnetään osaamisen kehittämiseksi esimerkiksi tiimiytymisen, työkierron, sijaisjärjestelmien, tutoroinnin, mentoroinnin ja eri projekteihin sekä kehityshankkeisiin osallistumisen avulla. Osallistaminen tukee työntekijöiden asiantuntijuutta ja moniosaamista.
Tutkimuksen empiria toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena yksilöhaastatteluilla. Kohdeorganisaatioksi valittiin Nordea Pankin KYC (=Know Your Customer) Operations FI – asiantuntijaorganisaatio. KYC Operations FI on erikoistunut asiakkaan tuntemiseen sekä terrorismin rahoittamisen ja rahanpesun estämiseen. Haastattelujen tulokset osoittivat, että kohdeorganisaation organisaatiokulttuuriin ja toimintatapoihin kuuluvat tiedon jakaminen sekä toisten osaamisen kehittäminen osallistamisen, vuorovaikutuksen, tutoroinnin ja mentoroinnin avulla.
For the organization's strategic goals to be realized, it is important that the organization has participation and interaction. Participation in the organization is utilized to develop know- how, for example through teaming, working rotation, substitute systems, tutoring, mentoring and participation in various development projects. Participation supports employee knowledge and multi-expertise.
The empirical study was carried out as a qualitative study by an interviewing individuals. Nordea Bank KYC (= Know Your Customer) Operations FI expert organization was chosen as case organization for the research. KYC Operations FI specializes in knowing the customer and in preventing terrorist financing and money laundering. The results of the interviews showed that the organizational culture and practices of the case organization include the sharing of information and the development of others through participation, interaction, tutoring and mentoring.