Kuormanhallinnan toteutus sähköautojen älykkäissä latausjärjestelmissä
Falkman, Aarni (2018)
Lataukset:
Diplomityö
Falkman, Aarni
2018
School of Energy Systems, Sähkötekniikka
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018091035386
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018091035386
Tiivistelmä
Sähköautojen määrä on kasvanut viime vuosien aikana nopeasti. Sähköautojen latausjärjestelmät saattavat aiheuttaa merkittävää kuormitusta kiinteistöjen sähkönjakelussa latauspisteiden määrästä ja tehosta riippuen. Sähköautojen latausjärjestelmien kuormanhallinnan ratkaisuilla voidaan parantaa latausjärjestelmien käytettävyyttä ja turvata lataustoimintojen jatkuvuus sähkönjakelun kapasiteetti huomioiden. Tämän työn tarkoituksena oli tutkia sähköautojen latausjärjestelmien mahdollisia kuormanhallinnan toteutusvaihtoehtoja ja arvioida niiden tuomia hyötyjä sekä soveltuvuutta erilaisissa latauskohteissa. Työ toteutettiin kirjallisuustutkimuksena. Tutkimuksessa tarkasteltiin Schneider Electricin latausasemien ja niihin liittyvien tuotteiden soveltuvuutta erilaisten latausjärjestelmäarkkitehtuurien ja kuormanhallinnan toteutusvaihtoehtojen osalta. Työssä selvennettiin miten latausjärjestelmän arkkitehtuuri ja latauslaitteiden ominaisuudet vaikuttavat kuormanhallinnan toteutusmahdollisuuksiin. Työn tuloksena on esitetty erilaisissa latauskohteissa merkittävimmät kuormanhallintaan vaikuttavat vaatimukset ja rajoitteet. Tutkimuksessa kävi ilmi, että latausjärjestelmän kuormanhallinnalla voidaan saavuttaa moninaisia hyötyjä, jotka ovat riippuvaisia latauskohteesta ja niiden käyttäjien lataustarpeista. The number of electric vehicles has increased rapidly in recent years. Electric vehicle charging systems may cause significant load for electric power distribution in buildings depending on the number of charging points and power. Electric vehicles charging system usability and continuity of operations can be improve by using load management solutions in electric vehicles charging systems. The purpose of this study was to research possible load management options for electric vehicle charging systems and evaluate their benefits and suitability in different charging places. The research was carried out as a literature review. The study examined the suitability of Schneider Electric charging stations and related products for different charging system architectures and load management options. The thesis clarified how the load system architecture and the features of charging devices affect load management implementation possibilities. As a result of this research, the most important requirements and constraints affecting load management in various charging places are presented. The study showed that load management of the charging system can provide a variety of benefits that depend on the charging object and users’ needs for charging.
Kokoelmat
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineisto, joilla on samankaltaisia nimekkeitä, tekijöitä tai asiasanoja.
-
Henkilösähköautoilun aiheuttamat muutokset Suomessa
Jääskeläinen, Jasper (2024)Tässä kandidaatintyössä tarkastellaan, millaisia muutoksia sähköautoilun lisääntyminen aiheuttaa. Keskeistä on selvittää, kuinka paljon sähköautoja todellisuudessa on ja mitä muutoksia niiden yleistyminen on aiheuttanut ... -
Overcoming barriers of electric vehicle charging technology adoption
Kanj, Houssein (2019)To protect the environment from global warming, Electric vehicles are brought back to the market as a solution for GHG emissions. The distribution process of EVs is still affected by several barriers hindering its diffusion, ... -
Sähköautojen pikalatauksen verkkovaikutukset
Tikka, Ville Tapani (2010)Euroopan unionin energiapolitiikka on luonut paineen parantaa energiatehokkuutta kaikilla energiankäytön aloilla. Merkittävä osa energiasta kulutetaan liikenteessä, joten sähköautojen käyttöönotolla voidaan parantaa ...