Professionals' role in building organization's brand equity
Mantilanaho, Kristina (2018)
Pro gradu -tutkielma
Mantilanaho, Kristina
2018
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018091836020
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018091836020
Tiivistelmä
The aim of the thesis is to study how professionals’ involvement in marketing processes enhances organization's brand equity. Additionally, the research examines in what types of marketing activities professionals are involved in and what challenges occur in their involvement. The theoretical framework is based on literature related to professional services and business-to-business brand marketing, specially related to brand equity. The research was designed as a single case study and empirical data is based on surveys conducted in the case organization. The findings of this research highlight the importance of professionals’ involvement in marketing processes. Results suggest that professionals’ involvement enhances organization’s brand equity by increasing credibility and efficiency of marketing, building customer relationships and internal competencies further and by strengthening organization’s brand. Tämän pro gradu –tutkielman tarkoitus oli selvittää, kuinka asiantuntijoiden osallistaminen markkinoinnin prosesseihin parantaa organisaation brändipääomaa. Tutkielma tutkii myös mihin markkinoinnin prosesseihin asiantuntijoita osallistetaan sekä millaisia haasteita osallistamiseen liittyy. Teoreettinen viitekehys perustuu kirjallisuuteen asiantuntijamarkkinoinnista ja brändimarkkinoinnista, erityisesti liittyen brändipääomaan. Tutkimustapana on käytetty tapaustutkimusta ja empiirinen data on kerätty lomakehaastattelujen avulla case-organisaatiossa. Tulokset nostivat esiin asiantuntijoiden osallistamisen tärkeyden brändipääoman rakennuksessa. Tutkimus osoittaa, että asiantuntijoiden osallistaminen parantaa yrityksen brändipääomaa nostamalla markkinoinnin luotettavuutta ja tehokkuutta, rakentamalla asiakassuhteita ja sisäisiä kompetensseja sekä vahvistamalla yrityksen brändiä.