Jatkuvan parantamisen kulttuurin edistäminen logistiikkakeskuksessa
Varanki, Hannu (2018)
Diplomityö
Varanki, Hannu
2018
School of Engineering Science, Tuotantotalous
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018091936116
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018091936116
Tiivistelmä
Diplomityön tavoitteena on edistää jatkuvan parantamisen kulttuuria logistiikkakeskuksessa. Tavoitteeseen pyritään määrittämällä alan kirjallisuuden pohjalta keskeisimmät haasteet ja kehittämällä toimintatapoja, jotka tukevat organisaation rutiinien ja johtamiskäytäntöjen muuttamista.
Kehityskohteiden havainnointi toteutettiin osallistumalla postikeskuksen päivittäiseen toimintaan ja olemalla jatkuvassa vuorovaikutuksessa postikeskuksen henkilökunnan kanssa. Keskeisimmiksi haasteiksi nousivat tiedonkulun läpinäkyvyyden parantaminen ja järjestelmällisyyden tuominen asioiden käsittelyyn. Näihin haasteisiin pyritään vastaamaan suunnittelemalla tuotantotaulujen, palaverien ja postikeskuksen järjestelmien käyttöön perustuvia toimintamalleja, jotka helpottavat tiedon jakamista sekä mahdollistavat kehityskohteiden säännöllisen havainnoinnin ja kehitystoimenpiteiden seurannan. Työhön kuuluu myös mallien käyttöönotto ja henkilöstön opastaminen toiminnan alkuun saamiseksi.
Diplomityön tärkeimmät tulokset ovat uudet työkalut ja toimintamallit, joiden avulla annetaan edellytyksiä järjestelmälliselle jatkuvan parantamisen kulttuurin mukaiselle toiminnalle. Toimintamallien systemaattisella noudattamisella jatkuvan parantamisen filosofia integroituu vähitellen osaksi logistiikkakeskuksen arkea ja auttaa loppumattoman kehittämisen syklin ylläpitämistä kaikissa logistiikkakeskuksen toiminnoissa. The objective of this thesis is to progress the culture of continuous improvement in a logistics center. The greatest challenges were determined based on a literature review. Tools and operating models were then developed to support changing the organization’s routines and management practices.
Development objects were identified by participating in postal center’s everyday activities and by interacting with the staff on a daily basis. The focal challenges identified were lack of information transparency and lack of systematic methods to process issues. These challenges are addressed by designing operating models based on using production boards, meetings and IT-systems that make sharing information easier and allow for regular observation of development objects and monitoring of development measures. The thesis also includes the introduction of said models and guidance of the staff to get started.
The most important results are the new tools and operating models that enables systematic actions in accordance with continuous improvement. Through systematic compliance of the operating models, the philosophy of continuous improvement is gradually integrated into everyday routines and helps maintaining an endless cycle of development in all logistics center’s operations.
Kehityskohteiden havainnointi toteutettiin osallistumalla postikeskuksen päivittäiseen toimintaan ja olemalla jatkuvassa vuorovaikutuksessa postikeskuksen henkilökunnan kanssa. Keskeisimmiksi haasteiksi nousivat tiedonkulun läpinäkyvyyden parantaminen ja järjestelmällisyyden tuominen asioiden käsittelyyn. Näihin haasteisiin pyritään vastaamaan suunnittelemalla tuotantotaulujen, palaverien ja postikeskuksen järjestelmien käyttöön perustuvia toimintamalleja, jotka helpottavat tiedon jakamista sekä mahdollistavat kehityskohteiden säännöllisen havainnoinnin ja kehitystoimenpiteiden seurannan. Työhön kuuluu myös mallien käyttöönotto ja henkilöstön opastaminen toiminnan alkuun saamiseksi.
Diplomityön tärkeimmät tulokset ovat uudet työkalut ja toimintamallit, joiden avulla annetaan edellytyksiä järjestelmälliselle jatkuvan parantamisen kulttuurin mukaiselle toiminnalle. Toimintamallien systemaattisella noudattamisella jatkuvan parantamisen filosofia integroituu vähitellen osaksi logistiikkakeskuksen arkea ja auttaa loppumattoman kehittämisen syklin ylläpitämistä kaikissa logistiikkakeskuksen toiminnoissa.
Development objects were identified by participating in postal center’s everyday activities and by interacting with the staff on a daily basis. The focal challenges identified were lack of information transparency and lack of systematic methods to process issues. These challenges are addressed by designing operating models based on using production boards, meetings and IT-systems that make sharing information easier and allow for regular observation of development objects and monitoring of development measures. The thesis also includes the introduction of said models and guidance of the staff to get started.
The most important results are the new tools and operating models that enables systematic actions in accordance with continuous improvement. Through systematic compliance of the operating models, the philosophy of continuous improvement is gradually integrated into everyday routines and helps maintaining an endless cycle of development in all logistics center’s operations.