Impacts of strategic practices and awareness in largest Finnish organisations
Lukkarinen, Jesse (2018)
Kandidaatintutkielma
Lukkarinen, Jesse
2018
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018092436435
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018092436435
Tiivistelmä
Within this bachelor’s thesis, the objective is to study strategic awareness and practices, which affect the largest Finnish organisations. Purpose of this research is to find results, which could help to understand how strategic awareness and practices affect revenue, communication, organisational structure, commitment to the organisation and is there any association in, that some industries could perform strategically better than others. Statistical methods used in the research are Spearman’s correlation analysis and Kruskal-Wallis test. Empirical tests are done using SAS Enterprise Guide 7.1 to find relationships and associations between variables.
Data used within this research is “Knowledge management in the largest Finnish organisations 2014”, which from I have taken descriptive and strategy related variables to be used in this research. Originally data was used to measure the knowledge management within these largest Finnish organisations.
The results of this research are similar to earlier findings of organisation’s strategic awareness and practices. Strategic communication and involving organisation’s members to be part of the strategy formulation process improves their strategic awareness and processes have a connection to generated revenue. From the results of this research, assumptions can be made about strategic awareness and practices role to improve organisations and their processes. Tässä kandidaatin tutkielmassa tutkimuksen aiheena ovat strateginen tietoisuus ja käytännöt Suomen suurimmissa pörssiyhtiöissä. Tutkimuksen tavoitteena on empiirisien testien eli tämän tutkimuksen tapauksessa kvantitatiivien menetelmien hyödyntäminen aineistoon, jossa tarkastellaan yritysten strategiatyön, kuinka sitoutuneita strategiaan ollaan ja strategia tietoisuuden yhteyttä liikevaihtoon ja siihen, miten nämä asiat esiintyvät eri toimialoilla. Tutkimuksen suuntaa antavana viitekehyksenä toimii strategia käytäntönä, jossa mielenkiinto on juurikin strategisessa toiminnassa ja kommunikaatiossa.
Tutkimuksen aineistona toimii ”Tietämyksen hallinta suomalaisissa suuryrityksissä 2014”, joista olen rajannut tietyt kysymykset tutkimukseni käyttöön. Alun perin aineisto on kerätty tietämyksenhallinnan tutkimiseen suomalaisissa suurissa pörssiyrityksissä. Tässä tutkimuksessa tarkastellaan kuitenkin vain strategiaan, liikevaihtoon ja toimialaan liittyviä kysymyksiä. (Helander, Kukko & Väyrynen 2014)
Tutkimuksen tulokset ovat monilta osin samankaltaisia kuin aiemmatkin tulokset ovat osoittaneet. Strateginen kommunikaatio ja ihmisten osallistaminen osaksi strategian luontia nostattaa strategista ymmärrystä ja strategisten prosessien spesifisyydellä on vaikutusta yrityksen liikevaihtoon. Tutkielman tuloksista voidaan havaita strategisten toimintojen ja strategian ymmärtämisen vaikuttavan keskeisesti liiketoimintaan ja kuinka organisaatiota voidaan kehittää.
Data used within this research is “Knowledge management in the largest Finnish organisations 2014”, which from I have taken descriptive and strategy related variables to be used in this research. Originally data was used to measure the knowledge management within these largest Finnish organisations.
The results of this research are similar to earlier findings of organisation’s strategic awareness and practices. Strategic communication and involving organisation’s members to be part of the strategy formulation process improves their strategic awareness and processes have a connection to generated revenue. From the results of this research, assumptions can be made about strategic awareness and practices role to improve organisations and their processes.
Tutkimuksen aineistona toimii ”Tietämyksen hallinta suomalaisissa suuryrityksissä 2014”, joista olen rajannut tietyt kysymykset tutkimukseni käyttöön. Alun perin aineisto on kerätty tietämyksenhallinnan tutkimiseen suomalaisissa suurissa pörssiyrityksissä. Tässä tutkimuksessa tarkastellaan kuitenkin vain strategiaan, liikevaihtoon ja toimialaan liittyviä kysymyksiä. (Helander, Kukko & Väyrynen 2014)
Tutkimuksen tulokset ovat monilta osin samankaltaisia kuin aiemmatkin tulokset ovat osoittaneet. Strateginen kommunikaatio ja ihmisten osallistaminen osaksi strategian luontia nostattaa strategista ymmärrystä ja strategisten prosessien spesifisyydellä on vaikutusta yrityksen liikevaihtoon. Tutkielman tuloksista voidaan havaita strategisten toimintojen ja strategian ymmärtämisen vaikuttavan keskeisesti liiketoimintaan ja kuinka organisaatiota voidaan kehittää.