Liiketoimintamallin hyödyntäminen logistiikkapalveluita tuottavan yrityksen näkökulmasta
Bemeleit, Petri (2018)
Diplomityö
Bemeleit, Petri
2018
School of Engineering Science, Tuotantotalous
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018092836928
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018092836928
Tiivistelmä
Työn tavoitteena oli tutkia liiketoimintamallin hyödyntämistä liiketoiminnassa. Liiketoimintamalli liittyy yritysten strategiaan, liiketoimintasuunnitelmiin ja prosesseihin. Tutkimuksen pääkysymys oli: mikä on yrityksen liiketoimintalogiikka rahan ansaitsemiseen eli ansaintalogiikka.
Työn lähestymistapa oli kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Aineiston analyysissä käytettiin induktiivista päättelyä. Aineisto kerättiin julkisista lähteistä, workshopeissa ja haastatteluista. Liiketoimintamallin suunnittelussa käytettiin seuraavia menetelmiä: asiakasnäkökulmat, ideointi, visualisointi, prototyyppi, tarinankerronta ja skenaariot.
Työn tuloksena muodostettiin liiketoimintamalli, mikä visualisoi ja konkretisoi yrityksen liiketoimintalogiikan. Liiketoimintamallia voidaan myös käyttää strategian, liiketoimintasuunnitelmien ja prosessien välisen yhteyden ymmärtämiseen ja hyödyntämiseen. Liiketoimintamallia varioitiin myös erilaisilla muuttujilla, jotta nähtiin näiden vaikutus liiketoimintamalliin.
Liiketoimintamallin johtopäätöksinä syntyi kehitys- ja toimenpide-ehdotuksia. Johtopäätöksissä käsiteltiin liiketoimintamallin hyödyntämistä ja haasteita. Arvolupaus todettiin liiketoimintamallin keskeiseksi osaksi. Liiketoimintamallia tulee tarkastella ja päivittää säännöllisesti, se ei ole status quo. The aim of the thesis was to study the utilization of the business model in business. The business model is related to business strategy, business plans and processes. The main question of the study was: what is the business logic of the company to earn money, i.e. earning logic.
The approach of the work was qualitative research. Inductive reasoning was used in the analysis of the material. The material was collected from public sources, workshops and interviews. The following methods were used to design the business model: customer perspectives, brainstorming, visualization, prototype, storytelling and scenarios.
The result of the work a business model was created which visualizing and concretizing the business logic of the company. The business model can also be used to understand and utilize the relationship between strategy, business plans and processes. The business model also varied with different variables to see their impact on the business model.
Conclusions of the business model led to development and action proposals. The conclusions addressed the exploitation and challenges of the business model. A value proposition was found to be a key part of the business model. The business model needs to be reviewed and updated regularly, it is not a status quo.
Työn lähestymistapa oli kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Aineiston analyysissä käytettiin induktiivista päättelyä. Aineisto kerättiin julkisista lähteistä, workshopeissa ja haastatteluista. Liiketoimintamallin suunnittelussa käytettiin seuraavia menetelmiä: asiakasnäkökulmat, ideointi, visualisointi, prototyyppi, tarinankerronta ja skenaariot.
Työn tuloksena muodostettiin liiketoimintamalli, mikä visualisoi ja konkretisoi yrityksen liiketoimintalogiikan. Liiketoimintamallia voidaan myös käyttää strategian, liiketoimintasuunnitelmien ja prosessien välisen yhteyden ymmärtämiseen ja hyödyntämiseen. Liiketoimintamallia varioitiin myös erilaisilla muuttujilla, jotta nähtiin näiden vaikutus liiketoimintamalliin.
Liiketoimintamallin johtopäätöksinä syntyi kehitys- ja toimenpide-ehdotuksia. Johtopäätöksissä käsiteltiin liiketoimintamallin hyödyntämistä ja haasteita. Arvolupaus todettiin liiketoimintamallin keskeiseksi osaksi. Liiketoimintamallia tulee tarkastella ja päivittää säännöllisesti, se ei ole status quo.
The approach of the work was qualitative research. Inductive reasoning was used in the analysis of the material. The material was collected from public sources, workshops and interviews. The following methods were used to design the business model: customer perspectives, brainstorming, visualization, prototype, storytelling and scenarios.
The result of the work a business model was created which visualizing and concretizing the business logic of the company. The business model can also be used to understand and utilize the relationship between strategy, business plans and processes. The business model also varied with different variables to see their impact on the business model.
Conclusions of the business model led to development and action proposals. The conclusions addressed the exploitation and challenges of the business model. A value proposition was found to be a key part of the business model. The business model needs to be reviewed and updated regularly, it is not a status quo.