Osaamisen kehittäminen esimiestyössä : esimiehen rooli ja työkalut osaamisen kehittämisessä : tapaustutkimus
Laurikainen, Tia (2018)
Kandidaatintutkielma
Laurikainen, Tia
2018
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018100137006
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018100137006
Tiivistelmä
Tarkoituksena tässä kandidaatintutkielmassa on tutkia esimiestyöskentelyä osaamisen kehittämisessä sekä tarkastella miten osaamisen kehittäminen ilmenee esimiestyössä. Tutkielma antaa kattavan näkemyksen osaamisen käsitteestä ja siitä, mitä tulee ottaa osaamisen luonteen kannalta huomioon esimiestyöskentelyssä. Osaamisen kehittämistä tarkastellaan kompetenssipohjaisen osaamisen johtamisen ja kehittämisen näkökulmasta. Lisäksi tutkitaan, minkälaisia työkaluja esimiehillä on työntekijöiden osaamisen kehittämiseen.
Tutkielma toteutetaan laadullista tutkimusmenetelmää käyttäen. Tutkielman teoreettinen osuus perustuu aikaisempaan kirjallisuuteen. Tutkimus suoritetaan kohdeorganisaatiossa hyödyntäen tiedonhankinnan strategiana tapaustutkimusta. Kohdeyrityksenä toimii päivittäistavaratukkukauppa ja empiirinen aineisto kerätään kahta esimiestason henkilöä haastattelemalla puolistrukturoidun teemahaastattelun avulla. Empiriassa esitellään kohdeorganisaation esimiesten näkökulmaa osaamisen kehittämiseen ja miten se ilmenee esimiestyössä.
Osaaminen on yritykselle tärkeä kilpailuetua tuottava resurssi, jolloin sitä tulisi kehittää tavoitteellisesti. Esimiehellä on organisaatiossa avainrooli osaamisen tunnistamisessa ja kehittämisessä. Esimiehen asema osaamisen kehittämisessä korostuukin, sillä he tuntevat tiiminsä osaamisen ja sen kehittämistarpeet. Tutkimuksessa tunnistetaan, miten esimiehen roolit ilmenevät osaamisen kehittämisessä. Näitä ovat oppimisen mahdollistaminen, oppimisen tukeminen, oppimista edistävän ilmapiirin luominen sekä esimerkillä johtaminen. The purpose of the thesis is to examine managerial work in organization’s competence development and how it appears in managerial work. This thesis gives an approach to the concept of competence and the views that should be considered when managing competence in managerial work. Competence development is viewed through competence- based strategic management. In addition, the tools are examined which managers can use to develop competence in organization.
The study is conducted using qualitative research method. The study’s theoretical part is based on earlier literature. The research is executed as a case study, so it concerns a specific organization. The case organization is a daily goods wholesale operator and empirical material is gathered by using interview. Two managers were interviewed by using semi-structured theme interview. The empirical part gives the case organization’s view to competence development and the roles of managers in competence development.
Competence is a valuable resource of competitive advantage and it should be developed goal oriented. Managers are in a key position in organization’s competence development. This is because they are able to identify their team members competencies and have therefore the ability to recognize the areas which need to be developed. The study shows that managers have many roles in competence development. The main roles were identified. These roles were making learning possible, to support learning, to create a supportive climate for learning and lastly to lead with an example.
Tutkielma toteutetaan laadullista tutkimusmenetelmää käyttäen. Tutkielman teoreettinen osuus perustuu aikaisempaan kirjallisuuteen. Tutkimus suoritetaan kohdeorganisaatiossa hyödyntäen tiedonhankinnan strategiana tapaustutkimusta. Kohdeyrityksenä toimii päivittäistavaratukkukauppa ja empiirinen aineisto kerätään kahta esimiestason henkilöä haastattelemalla puolistrukturoidun teemahaastattelun avulla. Empiriassa esitellään kohdeorganisaation esimiesten näkökulmaa osaamisen kehittämiseen ja miten se ilmenee esimiestyössä.
Osaaminen on yritykselle tärkeä kilpailuetua tuottava resurssi, jolloin sitä tulisi kehittää tavoitteellisesti. Esimiehellä on organisaatiossa avainrooli osaamisen tunnistamisessa ja kehittämisessä. Esimiehen asema osaamisen kehittämisessä korostuukin, sillä he tuntevat tiiminsä osaamisen ja sen kehittämistarpeet. Tutkimuksessa tunnistetaan, miten esimiehen roolit ilmenevät osaamisen kehittämisessä. Näitä ovat oppimisen mahdollistaminen, oppimisen tukeminen, oppimista edistävän ilmapiirin luominen sekä esimerkillä johtaminen.
The study is conducted using qualitative research method. The study’s theoretical part is based on earlier literature. The research is executed as a case study, so it concerns a specific organization. The case organization is a daily goods wholesale operator and empirical material is gathered by using interview. Two managers were interviewed by using semi-structured theme interview. The empirical part gives the case organization’s view to competence development and the roles of managers in competence development.
Competence is a valuable resource of competitive advantage and it should be developed goal oriented. Managers are in a key position in organization’s competence development. This is because they are able to identify their team members competencies and have therefore the ability to recognize the areas which need to be developed. The study shows that managers have many roles in competence development. The main roles were identified. These roles were making learning possible, to support learning, to create a supportive climate for learning and lastly to lead with an example.