Utilizing purchasing portfolio tools in a fast-growing manufacturing company's procurement
Kähärä, Kristian (2018)
Pro gradu -tutkielma
Kähärä, Kristian
2018
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018100137019
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018100137019
Tiivistelmä
The aim of this thesis is to research how supplier segmentation and purchasing portfolio tools can be utilized in a manufacturing company and how these tools can be used in assessing the current state of supply management actions.
The framework is built up by presenting supplier segmentation’s role in a company’s strategic procurement as an information gathering tool that can be used in modelling the current state of a supplier base. After this, four different purchasing portfolio tools which all have a different approach towards the topic are presented in the theory section.
The methodology section is based on a quantitative analysis conducted of supplier data gathered from a case company’s ERP-system. Based on this data, the Kraljic’s purchasing portfolio matrix is formed and with help of the analyses of variance it is tested if portfolio categories explain supplier quality.
The results of the study indicate that categories themselves do not explain supplier quality. The most important benefit of purchasing portfolio tools seems to be the forming process itself. It provides company executives valuable information of the buyer-supplier relationships formed in the supplier portfolio. Tämän pro-gradu tutkielman tarkoituksena on tutkia miten toimittajasegmentointia ja ostoportfoliotyökaluja voidaan hyödyntää valmistavan teollisuuden yrityksessä, ja miten strategisen hankinnan nykytilaa voidaan arvioida näiden työkalujen avulla.
Tutkimuksen viitekehys alustetaan esittelemällä toimittajasegmentoinnin rooli osana strategista hankintaa informaationkeräämistyökaluna jota voidaan käyttää toimittajaportfolion nykytilan mallintamisessa. Tutkimuksen teoriaosuudessa esitellään neljä eri ostoportfoliotyökalua jotka esittelevät neljä erilista tapaa portfolioida hankintoja.
Tutkimuksen metodoliogia-osuus perustuu kvantitatiiviseen analyysiin joka tehdään case-yrityksen toiminnanohjausjärjestelmästä kerätyn toimittajadatan avulla. Toimittajadataa hyväksikäyttäen muodostetaan Kraljicin hankintamatriisi, jota testataan varianssianalyysin avulla. Testin tarkoituksena on selvittää toimittajakategorian ja toimittajalaadun välistä yhteyttä. Testin perusteella toimittajakategoria ei kykene itsessään selittämään toimittajalaatua. Tutkielmassa kuitenkin havaittiin, että toimittajaportfolioinnin hyöty on portfoliointoprosessi itsessään, sillä sen läpivieminen tarjoaa yrityksen päättäjille arvokasta tietoa yrityksen toimittajaportfolion nykytilasta.
The framework is built up by presenting supplier segmentation’s role in a company’s strategic procurement as an information gathering tool that can be used in modelling the current state of a supplier base. After this, four different purchasing portfolio tools which all have a different approach towards the topic are presented in the theory section.
The methodology section is based on a quantitative analysis conducted of supplier data gathered from a case company’s ERP-system. Based on this data, the Kraljic’s purchasing portfolio matrix is formed and with help of the analyses of variance it is tested if portfolio categories explain supplier quality.
The results of the study indicate that categories themselves do not explain supplier quality. The most important benefit of purchasing portfolio tools seems to be the forming process itself. It provides company executives valuable information of the buyer-supplier relationships formed in the supplier portfolio.
Tutkimuksen viitekehys alustetaan esittelemällä toimittajasegmentoinnin rooli osana strategista hankintaa informaationkeräämistyökaluna jota voidaan käyttää toimittajaportfolion nykytilan mallintamisessa. Tutkimuksen teoriaosuudessa esitellään neljä eri ostoportfoliotyökalua jotka esittelevät neljä erilista tapaa portfolioida hankintoja.
Tutkimuksen metodoliogia-osuus perustuu kvantitatiiviseen analyysiin joka tehdään case-yrityksen toiminnanohjausjärjestelmästä kerätyn toimittajadatan avulla. Toimittajadataa hyväksikäyttäen muodostetaan Kraljicin hankintamatriisi, jota testataan varianssianalyysin avulla. Testin tarkoituksena on selvittää toimittajakategorian ja toimittajalaadun välistä yhteyttä. Testin perusteella toimittajakategoria ei kykene itsessään selittämään toimittajalaatua. Tutkielmassa kuitenkin havaittiin, että toimittajaportfolioinnin hyöty on portfoliointoprosessi itsessään, sillä sen läpivieminen tarjoaa yrityksen päättäjille arvokasta tietoa yrityksen toimittajaportfolion nykytilasta.