Erityisen tuen toimintaprosessien nykytila ja kehittäminen suomalaisessa oppisopimuskoulutuksessa
Käyhkö, Jorma (2018-10-12)
Väitöskirja
Käyhkö, Jorma
12.10.2018
Lappeenranta University of Technology
Acta Universitatis Lappeenrantaensis
School of Engineering Science
School of Energy Systems, Energiatekniikka
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-335-264-3
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-335-264-3
Tiivistelmä
Oppisopimuskoulutus on käytännönläheinen ja kustannustehokas koulutusmuoto ammatillisen tutkinnon ja työelämän vaatiman osaamisen hankkimiseksi. Oppisopimuskoulutuksessa oppiminen ja kouluttautuminen tapahtuvat oikeissa työtilanteissa ja työelämässä, jolloin koulutus vastaa työtehtävien edellyttämää
osaamista. Tutkintojen suorittamisprosentit eivät tilastojen valossa ole valtakunnallisesti erityisen korkealla tasolla. Merkittävänä syynä tähän on oppisopimuskoulutuksen laadun vaihtelu. Oppisopimuskoulutuksen perustehtävä on työelämälähtöisen osaamisen kehittäminen ja yritysten kilpailukyvyn parantaminen. Tämä edellyttää oppisopimuskoulutuksen järjestäjiltä jatkuvaa oman toiminnan ja koulutuksen laadun kehittämistä. Tutkimuksen tavoitteena on kuvata suomalaisten oppisopimusorganisaatioiden tuki- ja ohjausjärjestelyjen toimintaprosesseja. Tutkimuksessa tarkastellaan erityisesti oppisopimuskoulutuksen järjestäjien menetelmiä ja toimenpiteitä, joita käytetään työpaikoilla ja oppilaitoksissa erityisopetuksen sekä erityisten opetus- ja ohjausjärjestelyjen toteuttamisessa. Tavoitteena on myös selvittää, onko toimintaprosesseissa sellaisia tekijöitä, jotka vaikuttavat oppisopimuskoulutuksen laadun vaihteluun ja pienentävät koulutuksen läpäisyastetta. Tutkimuksella tuotetaan uutta tietoa vähän tutkituista oppisopimuksen erityisen tuen toimintaprosesseista ja niiden toimivuudesta. Lisäksi selvitetään sitä, onko kaikilla erityistä tukea tarvitsevilla oppisopimusopiskelijoilla mahdollisuus saada omien yksilöllisten tarpeidensa mukaista koulutusta.
Aineisto kerättiin kolmella eri menetelmällä (kysely, haastattelu ja osallistuva havainnointi) kahdessa eri vaiheessa vuosina 2013–2015. Tutkimukseen osallistui 151 erityisen tuen tarpeen tunnistamiseen tai tukitoimien toteuttamiseen perehtynyttä henkilöä 54 suomalaisesta oppisopimusorganisaatiosta. Kattava aineisto kuvaa suomalaisten oppisopimusorganisaatioiden tuki- ja ohjausjärjestelyjen toimintaprosesseja sekä erityisen tuen toteutumista työpaikoilla ja oppilaitoksissa.
Tutkimusaineiston perusteella suurimmalta osalta oppisopimuskoulutuksen järjestäjistä puuttuu osaamista, rakenteita ja resursseja tunnistaa erityistä tukea tarvitseva oppisopimusopiskelija ja järjestää hänelle tarvittava opetus ja tuki. Oppisopimuskoulutuksen järjestäjillä on Suomessa huomattavia eroja erityisten
tukitoimien ja erityisopetuksen toimintaprosesseissa. Erot ja puutteet erityisen tuen toimintaprosesseissa ovat tekijöitä, jotka aiheuttavat oppisopimuskoulutuksen laadun vaihtelua ja pienentävät koulutuksen läpäisyastetta.
Tutkimuksessa ilmeni, että oppisopimuskoulutuksen järjestäjät tiedostavat puutteet tuki- ja ohjausjärjestelyjen toimintaprosesseissa. Suurimmalla osalla oppisopimuskoulutuksen järjestäjistä on erilaisia kehittämishankkeita tai -toimenpiteitä asian korjaamiseksi, ja niiden avulla tilanne on parantunut. Tästä huolimatta oppisopimuskoulutuksen järjestäjät kokevat, että he eivät tällä hetkellä pysty tarjoamaan kaikille opiskelijoille heidän tarpeitaan ja edellytyksiään vastaavaa koulutusta, minkä vuoksi koulutuksellinen tasa-arvo ei kaikilta osin
toteudu. Apprenticeships are a practical and cost-effective form of training that provides a
vocational degree and skills required in working life. In apprenticeship training, learning and training take place in real work contexts and in working life, hence, the training acquired matches the skills required for a given job. According to national statistics, the completion rate of degrees is relatively low. One significant
reason for this is the variation in the quality of apprenticeship training, the main goal of which is to develop work-based competences and improve the competitiveness of private companies. To achieve this goal, providers of
apprenticeship training need to continuously develop their operations and the quality of training. The aim of this study is to describe the operational processes of support and guidance arrangements in Finnish apprenticeship training
organisations. The study focuses specifically on the methods and measures employed by apprenticeship training providers in workplaces and training institutions to implement special education and special teaching and guidance
arrangements. A further goal of this study is to investigate whether these operational
processes involve factors which affect the variation in apprenticeship training quality and result in lower completion rates. This study provides new information on operational processes around special support in apprenticeship training, to date an area of minimal research, and the effectiveness of those processes. Furthermore, this study examines whether apprentices with special educational needs have access to training that meets their individual requirements.
The data were gathered employing three different methods (questionnaire, interview and participant observation) in two stages in the years 2013-2015. The research participants comprised 151 persons from 54 Finnish apprenticeship organisations, who were familiar with the practices of identifying special needs and implementing support measures. The comprehensive data describe the operational
processes around support and guidance arrangements in apprenticeship
organisations as well as the realisation of special support in workplaces and training
institutions.
The data suggest the majority of apprenticeship training providers lack the skills, structures and resources to identify apprentices with special educational needs and to organise the teaching and support they require. There are significant disparities among Finnish apprenticeship providers in relation to operational processes of
special support measures and special education. The disparities and insufficiencies
with respect to operational processes of special support are factors which cause variation in the quality of apprenticeship training and negatively affect the completion rate.
In the study, it was found that apprenticeship training providers are aware of the shortcomings regarding operational processes around support and guidance arrangements. The majority of apprenticeship training providers are engaging in different development projects or measures to address the issue, which have had a positive effect. Regardless, apprenticeship training providers feel they are currently not able to offer all apprentices training that suits their needs and conditions. As a consequence, educational equity is not achieved in all respects.
osaamista. Tutkintojen suorittamisprosentit eivät tilastojen valossa ole valtakunnallisesti erityisen korkealla tasolla. Merkittävänä syynä tähän on oppisopimuskoulutuksen laadun vaihtelu. Oppisopimuskoulutuksen perustehtävä on työelämälähtöisen osaamisen kehittäminen ja yritysten kilpailukyvyn parantaminen. Tämä edellyttää oppisopimuskoulutuksen järjestäjiltä jatkuvaa oman toiminnan ja koulutuksen laadun kehittämistä. Tutkimuksen tavoitteena on kuvata suomalaisten oppisopimusorganisaatioiden tuki- ja ohjausjärjestelyjen toimintaprosesseja. Tutkimuksessa tarkastellaan erityisesti oppisopimuskoulutuksen järjestäjien menetelmiä ja toimenpiteitä, joita käytetään työpaikoilla ja oppilaitoksissa erityisopetuksen sekä erityisten opetus- ja ohjausjärjestelyjen toteuttamisessa. Tavoitteena on myös selvittää, onko toimintaprosesseissa sellaisia tekijöitä, jotka vaikuttavat oppisopimuskoulutuksen laadun vaihteluun ja pienentävät koulutuksen läpäisyastetta. Tutkimuksella tuotetaan uutta tietoa vähän tutkituista oppisopimuksen erityisen tuen toimintaprosesseista ja niiden toimivuudesta. Lisäksi selvitetään sitä, onko kaikilla erityistä tukea tarvitsevilla oppisopimusopiskelijoilla mahdollisuus saada omien yksilöllisten tarpeidensa mukaista koulutusta.
Aineisto kerättiin kolmella eri menetelmällä (kysely, haastattelu ja osallistuva havainnointi) kahdessa eri vaiheessa vuosina 2013–2015. Tutkimukseen osallistui 151 erityisen tuen tarpeen tunnistamiseen tai tukitoimien toteuttamiseen perehtynyttä henkilöä 54 suomalaisesta oppisopimusorganisaatiosta. Kattava aineisto kuvaa suomalaisten oppisopimusorganisaatioiden tuki- ja ohjausjärjestelyjen toimintaprosesseja sekä erityisen tuen toteutumista työpaikoilla ja oppilaitoksissa.
Tutkimusaineiston perusteella suurimmalta osalta oppisopimuskoulutuksen järjestäjistä puuttuu osaamista, rakenteita ja resursseja tunnistaa erityistä tukea tarvitseva oppisopimusopiskelija ja järjestää hänelle tarvittava opetus ja tuki. Oppisopimuskoulutuksen järjestäjillä on Suomessa huomattavia eroja erityisten
tukitoimien ja erityisopetuksen toimintaprosesseissa. Erot ja puutteet erityisen tuen toimintaprosesseissa ovat tekijöitä, jotka aiheuttavat oppisopimuskoulutuksen laadun vaihtelua ja pienentävät koulutuksen läpäisyastetta.
Tutkimuksessa ilmeni, että oppisopimuskoulutuksen järjestäjät tiedostavat puutteet tuki- ja ohjausjärjestelyjen toimintaprosesseissa. Suurimmalla osalla oppisopimuskoulutuksen järjestäjistä on erilaisia kehittämishankkeita tai -toimenpiteitä asian korjaamiseksi, ja niiden avulla tilanne on parantunut. Tästä huolimatta oppisopimuskoulutuksen järjestäjät kokevat, että he eivät tällä hetkellä pysty tarjoamaan kaikille opiskelijoille heidän tarpeitaan ja edellytyksiään vastaavaa koulutusta, minkä vuoksi koulutuksellinen tasa-arvo ei kaikilta osin
toteudu.
vocational degree and skills required in working life. In apprenticeship training, learning and training take place in real work contexts and in working life, hence, the training acquired matches the skills required for a given job. According to national statistics, the completion rate of degrees is relatively low. One significant
reason for this is the variation in the quality of apprenticeship training, the main goal of which is to develop work-based competences and improve the competitiveness of private companies. To achieve this goal, providers of
apprenticeship training need to continuously develop their operations and the quality of training. The aim of this study is to describe the operational processes of support and guidance arrangements in Finnish apprenticeship training
organisations. The study focuses specifically on the methods and measures employed by apprenticeship training providers in workplaces and training institutions to implement special education and special teaching and guidance
arrangements. A further goal of this study is to investigate whether these operational
processes involve factors which affect the variation in apprenticeship training quality and result in lower completion rates. This study provides new information on operational processes around special support in apprenticeship training, to date an area of minimal research, and the effectiveness of those processes. Furthermore, this study examines whether apprentices with special educational needs have access to training that meets their individual requirements.
The data were gathered employing three different methods (questionnaire, interview and participant observation) in two stages in the years 2013-2015. The research participants comprised 151 persons from 54 Finnish apprenticeship organisations, who were familiar with the practices of identifying special needs and implementing support measures. The comprehensive data describe the operational
processes around support and guidance arrangements in apprenticeship
organisations as well as the realisation of special support in workplaces and training
institutions.
The data suggest the majority of apprenticeship training providers lack the skills, structures and resources to identify apprentices with special educational needs and to organise the teaching and support they require. There are significant disparities among Finnish apprenticeship providers in relation to operational processes of
special support measures and special education. The disparities and insufficiencies
with respect to operational processes of special support are factors which cause variation in the quality of apprenticeship training and negatively affect the completion rate.
In the study, it was found that apprenticeship training providers are aware of the shortcomings regarding operational processes around support and guidance arrangements. The majority of apprenticeship training providers are engaging in different development projects or measures to address the issue, which have had a positive effect. Regardless, apprenticeship training providers feel they are currently not able to offer all apprentices training that suits their needs and conditions. As a consequence, educational equity is not achieved in all respects.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [1060]